aquariumliefhebbers hier???

Hebben jullie ook verstand van vijvers? Ik wil graag in mn tuin een koi vijver gaan maken, en vrij groot ook. Maar de 1 zegt dat het minimaal 1.5/2m diep moet zijn en de ander zegt dat 80cm al voldoende is

Hebben jullie ook verstand van vijvers? Ik wil graag in mn tuin een koi vijver gaan maken, en vrij groot ook. Maar de 1 zegt dat het minimaal 1.5/2m diep moet zijn en de ander zegt dat 80cm al voldoende is

Zo diep mogelijk. Bij het aanleggen van de folievijver bij mijn ouders was een gedeelte van 1.5 meter diep het minimum. Dit heeft vooral te maken met de winter.

Folie of een 'plastik' bak?
Vraag maar raak vriend ;)

2qda5nc.jpg

Zoiets, diepste sowieso 1.5m ivm vorst, zover was ik al.
En 3 verschillende diepte niveau's, vers water komt direct uit de schuur de vijver in via watervallen e.d.

Brand maar lossss

PS: gehele tuin is 6m breed en 10m lang

Ga je het 'lassen'? of gewoon een enorme lap folie erin hangen en vouwen etc?

want die L vorm zorgt voor irritante vouwen ed.. Vierkant is beter.
Anders moet je dus gaan snijden en verlijmen (lassen dus).

Bodemdrain op het diepste punt.

Zelf filter ed ook aanleggen?
Die komen hoger te staan dan het wateropp zeker?

Nee, maar wel een pomp die dus eerst vies water krijgt ipv een pomp die het water door de filter heentrekt.

Wij hebben een vijver met een L vorm (wel wat kleiner) en die heeft echt vervelende vouwne op de hoeken ed. Dat zou je kunnen dichtplakken..maar vet is het niet.

Bodemdrain moet erin...dus je moet sowieso een gat in de bodem maken en lijmen en dan buizen ingraven voordat je de folie legt.

Hoe maak je het gat? metselen of timmeren?

Ik las dat je een hoge rand zou willen....hoe?

zwager

Filter zit onder de vlonder achter de vijver op de foto.
1 filter en een skimmer apart.
Koi & Steur.

vriend van me zijn vader is ook vijver gek, best mooie grote vijver staan, met een verhoging/bankje als rand.. dat is gewoon gemaakt van hardhout, en bekleed met hars/vijverfolie volgens mij...

maar zo'n vijver komt ook veel techniek bij kijken man, hele schuurtje is zowat vol met uv filters stromingspompen en weet ik wat...

Nee, maar wel een pomp die dus eerst vies water krijgt ipv een pomp die het water door de filter heentrekt.

Wij hebben een vijver met een L vorm (wel wat kleiner) en die heeft echt vervelende vouwne op de hoeken ed. Dat zou je kunnen dichtplakken..maar vet is het niet.

Bodemdrain moet erin...dus je moet sowieso een gat in de bodem maken en lijmen en dan buizen ingraven voordat je de folie legt.

Hoe maak je het gat? metselen of timmeren?

Ik las dat je een hoge rand zou willen....hoe?

Dat gemetselde randje, dat wordt dan 30/40cm hoog ofzo, wie weet komt het water dan wel wat hoger dan mijn grondpeil

Als we geweten hadden hoe irritant de aanleg met folie van een L vorm was zonder te snijden en lassen...dan hadden we het niet gedaan een een vierkante vijver genomen.
Een organische is geen probleem...maar de kk hoeken.

Ook het gaten graven viel vies tegen....en een betimmering maken ook.

Wat voor grond is het? wat is de grondwaterstand?
ons gat was op een gegeven moment al een water door de gws.

Juist, op die manier. Volgens mij kan je op die manier (met een kwakkie over je beton) ook een waterdichte vijver maken.
Drain kan je mooi mee storten dan

Mag wat kosten allemaal bij jou robert :o volgens mij praat je dan echt over duizenden euro's voor zo'n complete koi vijver?

Back