Aprilia Area start slecht :(

I

Intercooler

Guest
Area Ellende + Filmpje ..

Hey mensen,

Hoop dat jullie me kunnen helpen, ik heb namelijk het volgende probleem:

Als mijn scooter koud is start hij zeer slecht, heel erg irritant. Ik zal het proberen te omschrijven,

Als ik hem start, kick of elec,maakt geen verschil, blijft hij ongeveer 10 of 15 sec draaien. Dan valt hij zonder enige voortekenen uit. Daarna gaat hij helemaal niet meer aan en lijkt hij gewoon geen fut meer te hebben. Na ongeveer 20x kicken of electrisch starten doet hij meestal iets meer en slaat hij wel weer aan, maar dan is het weer hetzelfde verhaal en valt hij binnen 5 seconden uit. x|

Na een paar x proberen loopt hij dan uiteindelijk wel fatsoenlijk en kan ik wegrijden. Dit gaat meestal gepaard met een hele rookpluim. Gas geven tijdens het starten hoef ik niet te proberen omdat hij dan wel hoger gaat in toeren, en me band begint wel te draaien, alleen dan gaat hij stotteren totdat hij weer uitvalt. Erg irritant.

Maar het ergste is dat hij het thuis in de schuur meestal wel gewoon doet. Maar als hij dan buiten staat (schoolplein ;( ) dan heeft hij kuren. Dit maakt het voor mij dan ook weer heel moeilijk om de cab af te stellen. Luchtschroef & stationairschroef.

Ik heb al super veel geprobeerd met die 2 schroefjes, en dan deed hij het goed, alleen dan liet ik hem weer afkoelen, en dan doet hij het weer gewoon in 1x. Maar als ik hem dan weer van het schoolplein wil starten, dan heeft hij weer kuren. Choke heb ik niet meer, deze is kapot gegaan, Nouja, draadje is er nog wel, alleen de knop heb ik gemold (afgebroken).

Als ik aan het draadje trek, krijg ik dan meer benzine? Of juist als ik hem laat vieren?

Als de scooter warm is start hij ALTIJD perfect! Echt super, 1 druk op de knop en gassen. Maar als hij koud is is het meestal ellende. Heb al veel geprobeerd maar ik kom er maar niet uit. :r

Sproeier is 82 voor een ontgrensde Aprilia area met een tecnigas silent sport. Rollen weet ik niet, geloof iets van 5gr.

Luchtschroef staat op 1,5 en toen had hij de kuren nog steeds.. Nu heb ik hem iets meer open gezet 1,8 slag open, en nu is het roken deels verholpen, alleen het slechte starten is er nog steeds..

Stationairschroef afstellen moet je doen als hij warm is, maar dan is het geen probleem. Daarom is het probleem nogal lastig.

Trouwens, misschien ook wel handig, als het regent rijd me scooter écht slecht. Maar dit komt denk ik omdat geen waterdichte bougiedop heb :)

Hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen. Ik zal een dezer dagen wel een filmpje maken. :)
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Ik heb er eventjes een filmpje van gemaakt:


[ame="http://www.youtube.com/watch?v=NUtKUZi_lG0"]YouTube - Aprilia Area Startproblemen :x[/ame]
 
Last edited by a moderator:
Bougie heb ik week terug vervangen, gaf helaas geen uitkomst.

Ik heb vooral liggen kutten met caburateur, schoongemaakt, sproeiers schoongeblazen, inlaattraject los gehad en gecontroleerd..

En vooral veel met de stationair & luchtschroef geprobeerd. luchtschroef 1 slag 1,5 slag, 2 slagen 3 slagen zelfs. Stationairschroef ook veel mee geprobeerd maar dan doet hij het een tijdje goed, iig het starten, en dan na een week rijden start hij weer belabberd.
 
het kan ook valse lucht zijn. Als die blok warm word zet hij uit en sluit het lek. En koelt hij weer af dan heb je weer een lek. Ik zou eens beginnen met de luchtfilter. Of dit allemaal goed afsluit en dan cabarateur,spruitstuk, enz. Alles even kijken of dit nergens lekt.
 
Hoe kan ik zien of het ergens lekt?

En het kan goed kloppen wat je zegt. Want van mijn luchtschroef afstelling klopt ook niet veel. Is 1.8 ipv 1.5 slag. En hij rookte toen ook zo gek veel.

Ik zal de boel eens natrekken. Alvast bedankt voor je hulp :)
 
Ja dat met die luchtschroef kan nog wel eens per scooter verschillen. Die 1.5 slag is gewoon de basis om te beginnen. Je kunt ook gewoon eens alles er vanaf halen. Schoonmaken, en kijken of de pakkingen van het spruitstuk nog goed zijn. Gewoon een voor een alles na gaan. Is je blok zelf droog ? nergens lekkage o.i.d?
 
Had eerst lekkage aan de onderkant van me caburateur. Maar dat was gewoon een kapotte/gare vlotterbak pakking. Deze heb ik toen vervangen en het was eventjes weg, om vervolgens na een week weer terug te komen. Vlotterbakje lekt nu niet meer overigens.

Maar ikzelf heb sterk het vermoeden dat het probleem bij mijn caburateur ligt. Het lijkt wel dat als hij stationair loopt hij opeens geen/minder benzine krijgt waardoor hij uitvalt. Helaas hielp het schoonspuiten van de caburateur niet.

Ik ga hem morgen eens uit elkaar trekken.

Tnx ;)

EDITEDITEDIT::

Net schoot me iets te binnen, kijk, ik rij tegenwoordig op mengsmering omdat mijn oliepomp niet meer naar behoren werkte. Ik heb toen de simpelste oplossing genomen en heb het slangetje van oliepomp naar caburateur doorgeknipt. Ik heb toen ALLEEN het slangetje náár de caburateur luchtdicht gemaakt. Misschien trekt hij hier nog wel wat valse lucht. Ik heb er een schroefje in gedraaid namelijk, maar weet eigenlijk niet of het afdoende was.

En als ik nou een schroef draai in het slangetje dat van de oliepomp AF komt, kan hij daar geen valse lucht meer trekken.

Maar nu ik eventjes zo verder beredeneer kan hij daar geen valse lucht trekken omdat de oliepomp niet is aangesloten op de inlaat...

Mhhh,
 
Je hebt niet toevallig een beetje te veel olie er bij gedaan ? want als je de te veel olie er in doed, dan kun je ook nog wel eens rare problemen krijgen. Die slang wat van de oliepomp komt maakt niks die oliepomp zit achter de krukaskeering. Dus buiten het blok. De slang aan de cabaratuer zou wel eens problemen op kunnen leveren maar denk niet dat het hier aan ligt.
 
Ok dat is duidelijke taal. Super, en ik tank mengsmering, dus dat is ook uitgesloten.

Edit: Suggestie, scooter is onbegrenst, en zit nu sproeier 82 geloof ik, bougie is nog ietsje aan de bleke kant. Zou dit het kunnen zijn icm geen choke?

Trouwens top dat je me zo helpt man, zat beetje met handen in me haar.. Midden op het schoolplein +/- 20 x op de electrische start hengelen is niet zo goed voor je scooterimago :)
 
Ik ken er alles van :) ook al vaker naar huis kunnen lopen. Maar daar leer je alleen maar van :p Bleke kant? Normaal heeft dit niks met de choke te maken. Maar een te kleine sproeier. Je hebt er nu 82 in zitten. Ik neem aan standaart cilinder enz? Dan zou dit wel eens valse lucht kunnen zijn. Want dan krijgt hij te veel lucht en dan is het mengsel verhouding niet goed. Het beste is je kijkt het blok eens na. Blok onder de scooter uit. Spruitstuk er vanaf, en uitlaat er af. Bougie er uit. Dan maak je de inlaat en uitlaat dicht. En dan moet je even kijken dat je iets maakt zodat je de blok als het waren via het bougie gat kunt oppompen met een fiets pomp. Als je dit zo ver hebt. Moet je de zuiger zo zetten zodat de inlaat opene staat. Lucht in het blok pompen. En dan met water en zeep gemengd in een glas. En een kwast de hele blok afgaan. Dus in het midden van het blok waar hij inelkaar is gezet. En zie je belletjes komen dan lekt je blok.
 
Ok tnx man, dat gaat dan gebeuren in de zomervakantie aangezien mijn area ook de jongste niet meer is, en een revisie nodig heeft. (bj, 2002 km stand 20575)

Even alles nalopen en alle lagers, keeringen & pakkingen vervangen. Vanavond gewoon het inlaattraject even los trekken en cleanen.
 
Ok tnx man, dat gaat dan gebeuren in de zomervakantie aangezien mijn area ook de jongste niet meer is, en een revisie nodig heeft. (bj, 2002 km stand 20575)

Even alles nalopen en alle lagers, keeringen & pakkingen vervangen. Vanavond gewoon het inlaattraject even los trekken en cleanen.

Sorry, wordt een Area 51 niet meer gemaakt na 2000?8P
Bouwjaar 2002 hmmm ?
 
Back
Top