Nadat de kappen zijn geschuurd begin je met de kuntstofhechtprimer. Die zorgt er voor dat de volgende laag (grondverf) beter hecht aan het kunstof oppervlak.
Doe je dit niet, heb je kans dat bij de eerste beste beschadiging meteen de hele laklaag afbladerd.
Van de kunstofhechtprimer hoef je maar 1 dun laagje te spuiten.
Daarna kun je de grondverf gaan spuiten. Het beste kun je kiezen voor een primer/filler ineen. Dat is een grondverf en een filler tegelijk.
Door de grondverf krijgt de volgende laag (kleurlak) een betere hechting
En de filler ('spuitplamuur') zorgt voor een grote laagdikte waardoor je later eventuele oneffenheden weg kunt schuren.
Dit is bijvoorbeeld makkelijk als je net krassen hebt uitgeschuurd of een stuk hebt geplamuurd.
Als de ondergrond gewoon onbeschadigd was kun je ook gewoon een normale grondverf gebruiken (primer).
Als je de primer/filler (spuitplamuur) hebt glad geschuurd kun je beginnen met de kleurlak en uiteindelijk de blanke lak.
En vergeet niet te ontvetten als je gaat spuiten
Dus:
- kappen schuren met korrel 320
- ontvetten
- kunstofhechtprimer (1 dun laagje)
- primer/filler (spuitplamuur - 3 lagen moet voldoende zijn)
- glad schuren met 500
- ontvetten en ontstoffen met kleefdoek
- kleurlak
- blanke lak
Let wel op dat ik zelf autospuiter ben en dat dit met proffesionele lak is.
Als je met spuitbussen werkt (die is dunner) zul je met fijnere korrels moeten werken.
Dan zou ik voor de grondverf schuren met korrel 500 en de grondverf glad schuren met bijvoorbeeld wp1000