This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Alles over Scooter SPUITEN topic... #2

@Pieter-Jan

Volgens mij glimt goedkope lak ook mooi enzo ziet het er goed uit, maar is het gewoon slechter bestand tegen het weer... denk ik he, maar in ieder geval netjes gedaan!

Ik ga mijn scooter overspuiten, ik heb nog nooit erder zo iets gedaan, wel dit topic en een aantal anderen doorgebanjerd.. ik denk dat ik daar wel iets van heb opgestoken... toch nog een paar vragen:

- Ik vond op de site van Lesonal (verfmerk, wordt verkocht bij een verfboer bij mij in de buurt) dat de filler en de blanke lak 2k waren, maar de kleur/basislak niet, hier moest alleen verdunner, thinner, doorheen --> geen verharder. Hoe zit dit? Is dit bij alle verven?

- Ik wil mijn scooter niet in één kleur spuiten, maar in 2, misschien 3, metallic antraciet, een witte streep door het midden en eventueel een rode, dunne streep langs de zijkant (nog andere leuke ideën kom maar op!) Nou was ik bang dat als ik de tape er af haal dat ik dan gelijk de laag die OVER de tape is gespoten meetrek én dat er verf onder zou komen. nog tips/ervaringen?

- Ik zag ergens staan dat 3m een speciale manier heeft om stof te verwijderen. Weten jullie hier iets van?

- Heeft iemand nog ervaringen met stikkers onder de blanke lak, na hoe lang drogen moeten deze er op, bij veel verven moet de blanke lak er al na 48 uur op en dus niet eerst volledig uitharden.

- Hoeveel verf, verharder, verdunner, primer, blanke lak moet ik ongeveer voor mijn scooter rekenen, alleen buitenkappen. Betreffende een honda X8RX

BVD9||6 :#

Last edited:
@Pieter-Jan

Volgens mij glimt goedkope lak ook mooi enzo ziet het er goed uit, maar is het gewoon slechter bestand tegen het weer... denk ik he, maar in ieder geval netjes gedaan!

Ja, dat is vast en zeker wel juist...
Ik zou het zelf ook niet met gamma-verf gespoten hebben...
Het kader is van een vriend, en is voor hem gespoten...

Als je dingen gaat afplakken moet je na het spuiten gelijk de tape er af halen. Anders kun je het idd mee trekken als je het er droog aftrekt.

- Vaak is hoogglans lak alleen mengen met verdunner ja en metallic en parelmoer wel 2k lak.

- Je moet voor strepen geen papier afplaktape nemen maar bijvoorbeeld 1cm breed plastic tape.. dit is speciaal tape hiervoor. Daarmee kan je de strepen afplakken en dan met papiertape de rest afdekken.. dat plastic tape er trouwens pas aftekken nadat het gedroogd is.. anders kunnen je lijnen wat gaan lopen wat je ook niet wil

- stof verwijderen doe je gewoon door goed te ontvetten met silecone ontvetter en een kleefdoekje (die heeft 3m)

- meestal red je een scooter wel met een liter spuitklaar.

en die foto van die 2 zipjes is voor huis, tuin en keuken spuiten niet weggelegd omdat het geairbrusht is. doe je niet zelf 123

Dank je wel! hier heb ik al wat aan, maar als je wacht met de tape er af halen wordt het hardt, dan trek je dus ook delen er af die naast de tape zitten denk ik zo, of bedoel jij gewoon een minuut of 5, 10 dat het niet meer vloeit?

Ik spuit eerst witte strepen, moet ik dan de hele scooter wit spuiten of alleen iets verder dan waar het daadwerkelijk wit moet worden, of moet ik eerst wat niet wit moet worden afplakken en daarna wat wit meot blijven afplakken? ook i.v.m. kleurverschil

Dacht als jij zwarte kappen wou met witte strepen dat ze dit gewoon eerst helemaal wit spoten, en vervolgens de lijnen afplakten en dan de rest zwart spuiten.

Als je gewoon degelijke lak hebt gaat dat er niet af als je het tape er af trekt als het droog is.. ik werk in een spuiterij en het tape gaat er altijd pas af na het spuiten en uitharden... .. het beste is heel je kap hoofdkleur te spuiten, dan plak je alles af behalve je streep, dan spuit je die... dan ga je de lak polijsten zodat er geen randje over blijft doordat de 2e laag dikker is.. dan weer goed ontvetten en de blanke lak er op spuiten. Zo krijg je het mooiste resultaat.

net zoveel als ergens anders lijkt me,
het is en blijft in een open ruimte waar stof in de lucht hangt en vliegen enz...

oke, dan kijk ik nog ff hoe ik dat ga aanpakken.

Nog een vraag, bij het spuiten in 2 kleuren krijg je reliëf (hoogte verschil), dit kun je er uit polijsten/schuren, maar als je dat doet schuur je de verf er dus af en krijg je weer de onderlaag-kleur, of alleen wat lichter op de randen, of haal je alleen het grootste verschil weg? en maakt het trouwens uit of je dat verschil er weg haalt voor het eindresultaat, van een meter zie je het toch niet, zeker niet denk ik na de blanke lak.

.. Nog een vraag
Het schijnt heel moeilijk te zijn om blanke lak te spuiten, daarnaast kun je fouten moeilijk weg halen vanwege dat het de laatste laag is, kan iemand mij daar nog wat tips over geven.*D

Dank je wel!9||6

moet je perse primeren en heb je speciale primer ofzo nodig voor die kap onder je buddy want dat is van dat zachte spul.en metallic spuiten van motip is dat goede kwaliteit en waar moet je dan op letten

Heb je veel last van stof als je (in de zomer, nog ff w88 dus) in de tuin gaat spuiten?

Je kan het best even een kabine maken uit plastic.
En natte doeken op de grond leggen dan heb je weinig last van stof ...

@ DSO Slider: Ik doe mijn best