Aerox trilt redelijk erg met nieuwe krukas erin gezet

Wander

Well-Known Member
Nou dus ik heb me hele blok uit elkaar gehad krukas vervangen enzo alles teruggekoppeld wel op de goede manier alleen is het probleem dat hij onderin de toeren redelijk hard trilt en bovenin maar in het midden is het perfect ben wel van een tnt krukas naar een dopler gegaan met volle wangen alleen trilt hij weet iemand wat het kan zijn
 
Advertisement - register to remove this

Van het vliegwiel niet maar lijkt me wel genoeg aangedraaid met een lucht gereedschap ding wat snel draaid ben de naam effe kwijt en de krukas is zeker goed is er nieuwe ingezet
 
Van het vliegwiel niet maar lijkt me wel genoeg aangedraaid met een lucht gereedschap ding wat snel draaid ben de naam effe kwijt en de krukas is zeker goed is er nieuwe ingezet
Heb je verder iets vervangen aan de brommer? Als je een 70 erop hebt is het normaal dat t een beetje trilt
 
Enige is een andere krukas met volle wangen inplaats van een standaard ding maar dit trillen is niet normaal lijkt me word nog net niet van de scooter af getrild het is wel 50 cc
 
Enige is een andere krukas met volle wangen inplaats van een standaard ding maar dit trillen is niet normaal lijkt me word nog net niet van de scooter af getrild het is wel 50 cc

De vraag is natuurlijk hoe je de krukas hebt gemonteerd. Na aandraaien van bouten nog gecontroleerd of de krukas soepel liep? Normaal moet je dan een paar tikken aan beide kant geven om hem te centreren. Oude lagers gebruikt? Tijdens vervangen van krukas misschien stuk vuil tussen de lagers gekomen?

Je kunt vliegwiel even eraf halen en met hand voelen of er veel speling zit op de as.
 
Krukas centreren heb ik natuurlijk wel gedaan iemand dat dat de lagers waarmee het blok overbrengt dat die niet 100 zouden zijn omdat alles wat het blok doet kan ik gewoon voelen
 
Krukas centreren heb ik natuurlijk wel gedaan iemand dat dat de lagers waarmee het blok overbrengt dat die niet 100 zouden zijn omdat alles wat het blok doet kan ik gewoon voelen

Snap niks van wat je schrijft. Dus je bent 100% zeker dat krukas, lagers, vliegwiel en vario/halfpoelie goed gemonteerd zijn? Zou ze gewoon even nogmaals nalopen.
 
Ja ik ben 100% zeker dat het goed gemonteerd zit we hebben het met zijn tweeen gedaan en alles dubbel gechekt maar kan het niet zijn dat die krukas moet Wennen want het is wel een met volle wangen daarvoor had ik gewoon een standaard
 
Ja ik ben 100% zeker dat het goed gemonteerd zit we hebben het met zijn tweeen gedaan en alles dubbel gechekt maar kan het niet zijn dat die krukas moet Wennen want het is wel een met volle wangen daarvoor had ik gewoon een standaard

Nee heeft niks met wennen te maken. Er mag wel vibratie zijn maar niet zodanige vibratie dat het hele blok enal trilt. Zoals gezegd, mogelijke oorzaken zijn:

- Verkeerde montage
- Krukaslagers beschadigd
- Krukas spie beschadigd
- Onderdelen los (vliegwiel / vario

Extreem:
- Naaldlager van drijfstang krukaszijde kapot
- Licht gebogen drijfstang

Dit zijn naar mijn mening de mogelijke oorzaken. Vanaf dit punt mag iemand anders het overnemen.
 
Je beweert dat het allemaal goed is maar als dat zo was dan zou ie niet trillen hè?
Mensen maken nu eenmaal fouten, of je nu alleen bent of met 5 man ernaar staat te kijken. Gewoon even nalopen dus want je kan je nog wel honderd dingen bedenken wat het zou kunnen zijn. Met speculeren kom je er niet. Meten is weten.
 
Motorblok rubbers nog wel in orde?
Dus niet uitgedroogd en/of gescheurd....

En geen oude naaldlager gebruiken..., die moet je gewoon weggooien en verder niet meer aan denken.
Dingen zijn niet zo heel erg duur, maar wel heel belangrijk, dus sowieso de nieuwe laten zitten.
(defecte naaldlager veroorzaakt geen trillingen maar een totale vernietiging van cilinder en cilinderkop als deze stukloopt)
 
Ik heb wel de naaldlager van de nieuwe krukas gebruikt dus dan zou ik gewoon die ouwe moeten proberen want de lagers zijn goed krukas ook is een nieuwe doppler

Ik bedoel niet de naaldlager aan zuigerkant maar aan voetzijde van de drijfstang. Dus hetgeen tussen de krukaswangen zit.
 
Volgensmij zijn er geen rubbers in het motorblok zover ik weet wel zit hij vast met die lagers en het trillen is niet normaal boutjes trillen letterlijk los maar ik ga maar is bij het vliegwiel kijken want moet wel dat zijn of die motorblok lagers word er een beetje gek van
Post automatically merged:

Ik bedoel niet de naaldlager aan zuigerkant maar aan voetzijde van de drijfstang. Dus hetgeen tussen de krukaswangen zit.
Die is sowiezo goed is een nieuwe krukas en doppler is volgensmij wel een goed merk
 
Volgensmij is het de krukas spie want ik kan het vlieg wiel met minimale speling draaien zeg maar dat het vliegwiel draait en de krukas dus in de zelfde stand blijft het is wel minimaal maar dit kan dus het gevolg zijn van een slechte krukas spie
En nog een dingetje is dat het vliegwiel er niet makkelijk afkomt en je kan er zeg maar geen vliegwiel trekker in zetten
 
Volgensmij is het de krukas spie want ik kan het vlieg wiel met minimale speling draaien zeg maar dat het vliegwiel draait en de krukas dus in de zelfde stand blijft het is wel minimaal maar dit kan dus het gevolg zijn van een slechte krukas spie
En nog een dingetje is dat het vliegwiel er niet makkelijk afkomt en je kan er zeg maar geen vliegwiel trekker in zetten

Zo'n vermoeden had ik al. Meteen de ontsteking en spie eraf halen. Nieuwe spie erop en uitproberen. Je kunt ook gelijk met je hand de speling op de krukas controleren.

Wat voor blok heb je eigenlijk en hoezo kun je geen vliegwieltrekker erop zetten? Je hebt speciale vliegwieltrekkers van Buzzetti daarvoor.
 
Zover ik weet gewoon een mineralli blok het is een Yamaha aerox en vliegwiel trekken kan niet omdat daar binnenin geen schroefdraad zit ? Snap niet waaromdat er niet zit. scooter zaken hebben toch wel een krukas spie liggen Maar dit zal dus het probleem verhelpen ?
 
Zover ik weet gewoon een mineralli blok het is een Yamaha aerox en vliegwiel trekken kan niet omdat daar binnenin geen schroefdraad zit ? Snap niet waaromdat er niet zit. scooter zaken hebben toch wel een krukas spie liggen Maar dit zal dus het probleem verhelpen ?

Ja ik ben niet van de minarelli maar waarschijnlijk heeft het type blok een rotor oftewel vliegwiel zonder schroefdraad dan. Heb ff vlug onderzocht en kwam uit op deze tool:


Deze moet het dan wel zijn. Controleer even voor de zekerheid of je vliegwiel idd drie tapgaten heeft waar de boutjes in kunnen.
 
Back
Top