Yamaha aerox stuur trilt

BerendJo

New Member
Hoi allemaal,
Ik ben een paar weken terug tegen zon verhoging op de weg aangereden met mn brommer.. (Met 20/30 km/h max) brommer viel uit, motorlampje ging branden. Daarna aangetrapt met gas beetje open en hij reedt weer. Nu heb ik ondervonden dat als ik rijd het stuur naar voor en achter trilt. Niet ver maar welk merkbaar. Ook als ik rem beweegt het stuur naar voren. Ik had zelf al gelezen dat mijn voorvork krom kan zijn of dat ik de balhoofdlager moet vervangen.
Iemand nog ervaringen tips?
 
Advertisement - register to remove this

Als je vork krom is, schokt je stuur niet met remmen, dan trekt de scooter naar 1 kant of heb je problemen met bochten nemen.

Het voor en naar achteren gaan bij het optrekken en remmen heeft meer te maken dat iets los zit, ik heb natuurlijk geen glazen bol maar ik vermoed inderdaad iets met het balhoofd.

Berend, zet de scooter op de centrale standaard.
laat iemand achter op het zadel zitten zodat het voorwiel van de grond komt.
Ga zelf voor de scooter zitten met je gezicht naar de koplamp.
Pak met je linker hand het rechter schokbrekerbeen en met de rechter hand het linker schokbrekerbeen vast.
Trek vervolgens beide benen tegelijkertijd naar je toe en daarna van je af.
Als er ergens speling zit dan voel je dit en kun je kijken waar.
 
lijkt idd op je balhoofd. Ik controleer eigenlijk iets anders of er speling op het balhoofd zit:
voor de scooter staan met je gezicht naar je lampen natuurlijk, pak gewoon je stuur vast en doe dat met het voorwiel op de grond.
nu beweeg je heen en weer, als je speling hebt voel je dat echt, als dat niet het geval is voel je helemaal niks.

mocht dat dan het geval zijn even de kappen eraf, er zitten 2 of 3 moeren bovenop je balhoofd, net onder het stuur.
Je hebt er 3 waar de onderste wordt geborgen, daarboven 2. je draait nu de bovenste 2 eraf, 1 voor 1 anders draai je ze vast in elkaar, dat is ook de functie van die 2 moeren.
nu het borg plaatje eraf. nu draai je de onderste moer met je hand aan en als die vast zit de borgplaat erop. 2de moer erop, controleren of de speling is verhopelen. draai de 2demoer erop.
nu houd je de tweede moer vast met een waterpomptang zodat deze blijft waar die nu is.
je draait de 3de erop en met een andere waterpomp tang draai je de 3de vast tegen de 2de. voila afgesteld.
als dit na rijden weer terugkomt dan moet de vork eruit en moet je je lagers vervangen. zo doe ik het altijd het is dus niet zo dat het perse kapot is.
 
lijkt idd op je balhoofd. Ik controleer eigenlijk iets anders of er speling op het balhoofd zit:
voor de scooter staan met je gezicht naar je lampen natuurlijk, pak gewoon je stuur vast en doe dat met het voorwiel op de grond.
nu beweeg je heen en weer, als je speling hebt voel je dat echt, als dat niet het geval is voel je helemaal niks.

mocht dat dan het geval zijn even de kappen eraf, er zitten 2 of 3 moeren bovenop je balhoofd, net onder het stuur.
Je hebt er 3 waar de onderste wordt geborgen, daarboven 2. je draait nu de bovenste 2 eraf, 1 voor 1 anders draai je ze vast in elkaar, dat is ook de functie van die 2 moeren.
nu het borg plaatje eraf. nu draai je de onderste moer met je hand aan en als die vast zit de borgplaat erop. 2de moer erop, controleren of de speling is verhopelen. draai de 2demoer erop.
nu houd je de tweede moer vast met een waterpomptang zodat deze blijft waar die nu is.
je draait de 3de erop en met een andere waterpomp tang draai je de 3de vast tegen de 2de. voila afgesteld.
als dit na rijden weer terugkomt dan moet de vork eruit en moet je je lagers vervangen. zo doe ik het altijd het is dus niet zo dat het perse kapot is.

Bedankt voor je suggestie, bij mij worden de onderste 2 geborgen, er zit maar 1 moer boven. Is dit een probleem?
 
Of lopend voor- en achteruit duwen en de voorrem gebruiken. Vwb het trillen / wippend gevoel onder het rijden, zou je eens jouw voorwiel kunnen optillen en ronddraaien en controleren op een slag. Band nog in orde?
Groet,
 
Back
Top