Aerox start niet

makidive

New Member
Halloo,

Mijn yamaha aerox 2T 2003 start al heel lang niet en ik hoop dat hier iemand me kan helpen met een idee van waar de oplossing ligt.

In de winter is hij er door de kou mee gestopt en heeft die lang stilgestaan en wil die niet meer aan. Nou zijn er een aantal dingen die ik heb gedaan en heb gecheckt:
- carb schoongemaakt, lijkt ook helemaal goed
- krijgt benzine
- bougie vonkt (net nog bougie en bougiedop vervangen, doet nog steeds niets)
- geeft genoeg compressie
- membraan is nog intact en kleppen sluiten en gaan open

Met dit lijkt het me dat die het gewoon moet doen?
Andere dingen die ik moet/kan checken??

Alvast bedankt !!
Post automatically merged:

En jaa, er zit nog genoeg benzine in de tank
Post automatically merged:

Ik heb trouwens ook al geprobeerd om met remreiniger in de carb te spuiten maar nog geen leven in gekregen.
 
Advertisement - register to remove this

start al heel lang niet
Eens met wat verse benzine geprobeerd?

Start hij wel als je wat remmenreiniger of startsray in de inlaat van de carburateur spuit?

krijgt benzine
Wat krijgt benzine, de carburateur of de cilinder?
Wordt je bougie nat na een paar startpogingen?

- bougie vonkt (net nog bougie en bougiedop vervangen, doet nog steeds niets)
Bougie vonkt maar vonkt hij ook op het juiste tijdstip?
Kijk eens of het spietje nog op de as van het vliegwiel zit zodat het vliegwiel niet verdraait kan zitten.

- geeft genoeg compressie
Gemeten of de vinger in het bougiegat methode?

Alle pakkingen in orde van carburateur, spruitstuk, membraan, voetpakking en koppakking cilinder?
Geen lekkende oliekeerringen. (geen leksporen bij je krukas, achter je vliegwiel of vario.)

Mix je zelf of werkt je oliepomp nog en zit er niet te veel olie in het brandstofmengsel?
 
- Remreiniger geprobeerd in carb maar doet het niet

- carb krijgt benzine,
Goeie tip, kzal morgen nog vele keren kicken en kijken of boegie nat word,
(Gloednieuwe bougie) Als die droog blijft, kan ik dan constateren dat er geen benzine in cilinder komt? En hoe kan ik dit verhelpen? Heb sproeiers en buizen schoongeblazen.

- te weinig verstand van, hoe kan ik dit bekijken/meten?

- genoeg compressie alsin kickpedal geeft goeie weerstand (dit geeft compressie aan, toch?)
Na mijn idee alle pakkingen goed, en mij lijkt dat, ookal zou die ergens valse lucht mee pakken, zou dit toch nog iets van leven(verbranding) moeten geven?
Geen leksporen

Kheb altijd zelf gemengd met castrol 1:25 verhouding, heeft die eerder altijd goed op gelopen

Super bedankt voor je reactie !! Khoop dat je met mijn antwoorden me misschien verder kunt/wilt helpen
 
Als die droog blijft, kan ik dan constateren dat er geen benzine in cilinder komt
Ja, dat kun je dan concluderen.
Heb sproeiers en buizen schoongeblazen.
Kun je ook door de sproeiers heen kijken.

- te weinig verstand van, hoe kan ik dit bekijken/meten?
Waar heb je weinig verstand van?

Kheb altijd zelf gemengd met castrol 1:25 verhouding,
Dit is wel heel erg vettig, wie heeft jouw dat geadviseerd?
Het soortelijk gewicht van olie is hoger dan van benzine.
Als de scooter langere tijd stil staat zakt deze olie langzaam naar de bodem van je benzinetank.
Dus bij de eerste startpoging trek je al deze olie naar je carburateur en cilinder.
 
Kijk eens of het spietje nog op de as van het vliegwiel zit zodat het vliegwiel niet verdraait kan zitten.
Bedoel je hiermee het deel achter de waterpomp?
En met “spietje” dat plaatje op het ronddraaiende ding (is dat vliegwiel?) tegen dat ander dingetje?
Sorry, weet al die termen niet
Post automatically merged:

Excuses, verhouding is 1:20,
Dat wil jou verhaal van de olie naar de bodem natuurlijk niet onwaar maken duss dat zou heel goed kunnen, is het dan paar keer schudden, en dat probleem opgelost? Of is nu de carb en misschien cilinder wel vettig geworden en kan ik alles in het ergste geval maar weg gooien?
Post automatically merged:

Ja, dat kun je dan concluderen.
Ga ik dat morgen checken,
En sproeiers schoon, kan er goed licht door heen zien.
 
Oh volgens mij zeggen we de verhouding net verkeerd om, hahaha
1 liter benzine, 20 ml olie
Ik tank altijd 5 liter, gooi er 100 ml olie bij.
Dan komen we zo dacht ik wel op de zelfde verhouding :)
Alsnog zal ik wel naar de carb kijken hoe ik die schoon kan maken
 
Vandaag nog keer naar sproeiers gekeken, die zijn gewoon schoon en kan ik door heen kijken.
Vlotterbak zat helemaal vol met benzine, leeg gegooid en carb weer erop gezet en paar keren weer gekicked, weer opengemaakt en toen lag er een beetje benzine in de vlotterbak. De bougie blijft tevens droog.

Wat kan ik nu nog meer doen?
 
Als ik dit zo lees klinkt het niet als een benzineprobleem, anders zou hij met remreiniger juist WEL moeten starten.

Je zou dan namelijk die boost nodig hebben om brandstof te krijgen, ik ga er vanuit dat je constatering van de vonk klopt, dus ik denk een compressiemeting in dit geval geen kwaad kan.
 
Als we er van uit gaan dat het aan de compressie ligt, kan het dan echt zo zijn dat door te weinig compressie er helemaaal geen teken van leven kan zijn?

En als na het meten blijkt dat er te weinig compressie is, betekend dat dan dat er een nieuwe cilinder en/of zuiger (of iets anders) moet komen?
 
paar keren weer gekicked, weer opengemaakt en toen lag er een beetje benzine in de vlotterbak.
Na een paar keer kicken zou er meer als een beetje in moeten zitten , haal je benzine slang eens los van de carb en kick nog eens , met een potje onder de slang , komt er dan wel een straaltje benz uit? zo niet is er iets met de aanvoer. filter /kraan / of filter in de tank die aan het kraantje zit.
Ook kun je zuigen aan je vacuum slangetje dat naar de kraan loopt , dan moet de benz uit de slang stromen. Kun je gelijk de dichtheid van het slangetje testen.
Weinig compressie kan dit veroorzaken , meestal dan veren zuiger / cilinder slijtage . vernieuw ook gelijk alle pakkingen als dit aan de orde is.
Hoeveel heeft de scooter gelopen
 
Bedankt voor deze info !! Ga ik dat morgen proberen, krijg nu dan inderdaad wel steeds meer idee dat het aan de compressie ligt en dat zuiger/cilinder duss aan vervanging zal zijn. Vervelend om daar meer geld in te stoppen…
Hoeveel heeft de scooter gelopen
~25000, kmteller heeft niet altijd gedaan.
Toen ik hem kocht werd er bij vermeld dat zuiger rond 21000 was vervangen. Of dat waar is, is altijd nog een tweede
 
Als je de compressie gaat meten , wel het gas helemaal open draaien tijdens de meting.
Zou die dus maar 4000 km oud zijn , maar net wat je zegt , is dat waar?
 
Als je de compressie gaat meten , wel het gas helemaal open draaien tijdens de meting.
Jaa dankjewel !! Nu nog wel kijken hoe ik die ga meten, want volgens mij heb je daar wel aparte slang voor nodig die in bougiegat past toch? En hoeveel bar moet die dan geven? Tussen 6 en 10?
 
Jaa dankjewel !! Nu nog wel kijken hoe ik die ga meten, want volgens mij heb je daar wel aparte slang voor nodig die in bougiegat past toch? En hoeveel bar moet die dan geven? Tussen 6 en 10?
Minimaal 6 ja, maar hoop met een relatief jonge zuiger dat je wat hoger zit.
 
Jaa okay,
Maar goed, als die genoeg compressie heeft dan is het probleem nog steeeds niet gevonden, dan begint het raar te worden, hahaha
 
Nu nog wel kijken hoe ik die ga meten, want volgens mij heb je daar wel aparte slang voor nodig die in bougiegat past toch?
Als het goed is, zit die bij je compressiemeter en indien je zelf iets wilt knutseren van bijvoorbeeld een bougie of iets dergelijks, moet je ook nog een resetbaar terugslagventieltje hebben.
Echter of al dit werk het waard is, is nog maar de vraag.
Zo'n goedkope compressiemeter met alle soorten aansluitingen erbij heb je al voor minder dan 20 Euro.
Het zal dan geen precisie instrument zijn maar voor hobby gebruik is dit voldoende.

Zoiets bijvoorbeeld:

https://www.hbm-machines.com/be-nl/...MIyLiwtvzE9gIVUIxoCR35TQnUEAQYASABEgKuJPD_BwE
 
Maar goed, als die genoeg compressie heeft dan is het probleem nog steeeds niet gevonden, dan begint het raar te worden, hahaha
Gaan we gewoon verder zoeken met z'n alle , maar eerst de compressie uitsluiten. Als je toch je bougie eruit hebt kun je daar ook een slokje benz door het gat laten lopen ( wel mengsmering) bougie monteren , en nog eens kicken
 
Lijkt een beetje op het probleem wat ik nu ook heb met mijn neo's, Ik zag gister dat mijn keerring eruit was geschoten aan de variokant, misschien die even nakijken?
 
Lijkt een beetje op het probleem wat ik nu ook heb met mijn neo's, Ik zag gister dat mijn keerring eruit was geschoten aan de variokant, misschien die even nakijken?
Ik denk dat de kickstarter dan weinig tot geen tegendruk geeft, maar nakijken kan geen kwaad.
 
Back
Top