aerox bougie steeds kapot

W

wardooh

Guest
Heey

Ik rijd met een 70cc ncy racing aerox, maar mijn bougie gaat steeds kapot. Hij rijd dan ff fijn maar daarna al weer dat gestotter. De sproeier was wel 2 maten te groot dus heb nu 2 maten kleiner in gezet. Hij is veel veller nu op het gas, flinke wheelypower, maar hapert wel. Zou het stukgaan van de bougie alleen liggen aan het feit dat de sproeier te groot was of is er meer aan de hand??

grtzz
 
Advertisement - register to remove this

70cc ncy racing
s6 r1200
19mm dellortho
sproeier 72 ( eerst 76 maar toen verzoop hij, ik weet het is bar klein maar geloof me het is zo het beste ) reageert zeer snel op het gas met stnd ontsteking
s6 race membraan
doppler s2br vario
13-43 vertanding s6

bougie ziet er niet gek uit ofzo, gewoon tot nu toe donker van kleur door te grote sproeier. na sproeier 72 kwam hij er wel koffiebruin uit echter......alleen hij pruttelt gewoon en dat komt zeer waarschijnlijk door de ontsteking. nieuwe bougie heeft zin maar meestal van korte duur
 
wat voor gasnaald zit erin en wat voor filter?

en wat noem jij verzuipen?

verzuipen is een groot woord. maar als de rox gewoon warm was en ik gaf volgas, duurde het ruim een seconde voordat hij toeren beukte. gigantische dip in de toeren dus, elke keer weer. Ook was mijn gasherneming echt bagger.
Door die kleinere sproeier zijn beide problemen geheel opgelost.

Ehm gasnaald weet ik zo niet uit mijn hoofd. Wel weet ik dat er een binnenwerk van een 21mm dellortho in zit ( gasschuif, venturibus, gasnaald etc )
 
het is een heel ander probleem. Ik heb nu een splinternieuwe bougie erin gedaan maar hij blijft stotteren. Een andere bobine heb ik er al ingezet om te testen maar gaf hetzelfde resultaat. Voorheen heeft hij het wel gewoon prima gedaan met dezelfde setup ( heb een malossi filter met omhulsing, ik weet beter een dichte maar het kan niet van het ene moment op het andere moment aan het filter liggen als ik er niks mee heb gedaan )

Wel heb ik mijn hele nieuwe rox opgebouwd vanuit een nieuw frame. Misschien iets vergeten aan massadraden etc. ( wel weet ik dat ik bij mijn oude frame een soort blokje had bij mn kroonstuk waar 2 draden op gingen. Bij mn nieuwe frame zit dit niet aangesloten...... Was dit de massa???
 
als het een wit blokje was was dit een weerstand.

verder zeg je dat het niet kan veranderen , maar ik vind het HEEL erg raar dat dit heel blijft met zo'n kleine sproeier met zo'n filter , zo'n kleine sproeier gebruik je niet eens met een std filter!! dus er is een kans dat er toch wat met de cilinder is gebeurd..

de massa zit bij je startmotor op overigens.
 
ja die zit goed. nou eigenlijk zat er eerst sproeier 76 in maar daar verzoop hij een beetje mee. af en toe wat pruttelen. met deze sproeier gaat het heel goed vind ik. Ik snap er zelf ook niks van want komop, sproeier 72 op een 70cc????

anyway ik kan altijd kijken naar de wand van de cilinder maar als ik gas geef dan reageert hij erg snel en soms schiet hij er erg snel vandoor, dan ff een pruttel, soms een plof uit de uitlaat en dan schiet hij weer ff door. Lijkt me niet dat het dan aan de wand vd cilinder kan liggen want dan zou ik erg veel vermogensverlies hebben. Echter heb ik dat niet. Ik heb gestotter en af en toe een boost
 
ik rij trouwens al een half jaar onder de sproeier 80, nooit problemen ondervonden. Vraag me niet waarom hij zo klein moet zijn want ik snap het ook niet
 
Als je toevallig een filter hebt die heel weinig lucht doorlaat, in verhouding, kan je vrij klein in sproeier. Licht puur aan de luchtdoorlaat van de filter, welk merk of type het ook is.
Ik heb zelf een paar lagen stretch stof over een rubber op de carb, als filter. Bijna hetzelfde als een powerfilter, maar ik rij met maar sproeier 58 op een 50cc tomos a55 cilinder, met tecnigas uitlaat. Merk geen verschil in gasreactie, topsnelheid en trekkracht met een echt gaasfilter, en toch kon ik van sproeier 65 naar 58. Ik ga makkelijk naar de 8000 rpm op de tomos. Bougie is ook koffiebruin.

Zomaar even mijn ervaring dat de ene powerfilter de andere niet is.

Dat witte blokje bij het kroonstuk is idd de weerstand van de verlichting, tegen doorbranden. Die zit niet op alle scooters. Je zou de massadraden goed na kunnen kijken, of deze wel dik genoeg zijn en goed van frame naar blok en bobine gaan.
Verder raad ik aan wel de bougiekleur goed in de gaten te houden met de nieuwe bougie. Het kan zijn dat de nieuwe bougie veel beter (of slechter) vonkt en daardoor de scooter wat anders loopt. Wel de goede hittegraad voor de cilinder? Dat staat vaak aangegeven bij de cilinder als je die nieuw koopt.
 
je kunt een Tomos niet gaan vergelijken met een minarelli horizontaal blok ..

zelfs met een hele rijke naald is dit gewoon erg klein als je met een open filter rijdt , de wand hoe je niks aan te zien , slijtage moet je meten gewoon.

maar ik zeg ook niet perse dat het daar aan ligt , maar dat het KAN.

en membraan? , krukaskeerringen?
 
membraan kan ik zometeen even naar kijken of daar rare dingen aan te zien zijn, misschien dat ik meteen even kijk naar de wand vd cilinder.
 
nope, cilinderkop eraf gehaald en hij ziet er gewoon prima uit. Nouja gewoon als ingereden, dus niet zoals hij uit de fabriek komt. Membraanklepjes sluiten prima en is verder niks aan te zien
 
Offtopic:
je kunt een Tomos niet gaan vergelijken met een minarelli horizontaal blok ..
Ik heb ook geen standaard Tomos meer hoor. Met 17,5mm PHVA scootercarb, open filter met sproeier 58!!!, ruim 8000/8500 rpm ipv 6000 met een nieuw type Tomos alu cilinder. ;) Daarmee trek ik ontgrensde mina verticaal eruit. Standaard sproeier is 56, met 14 mm carb met origineel filter bij die nieuwe Tomos power blokken.
Er zit ook veel verschil tussen een goede ingeöliede dichte Malossi schuimfilter en een open Power1 gaasfilter qua afstelling.

Ontopic:
Ik vind het ook een kleine sproeier, maar dat vind ik bij mezelf ook.
Meestal gaan bougies snel kapot als je een te hete bougie hebt. Dan is het ook goed mogelijk dat de bougie te heet is, en hij daardoor een kleinere sproeier kan gebruiken.
Een verkeerde bougie geeft ook afstelproblemen.
 
Back
Top