This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Advies nodig kymco Grand Dink 50S

Pimo00

Active Member
Oude set up
Malossi 70 CC
Carb. keihin 12 - 17 MM?? (weet ik niet zeker)
Standaard uitlaat ontgrenst
Gladde bus en 8,5 grams rollen
dip bij ongeveer 25 a 30 KM per uur
Laag toeren tal (gehoor)
Standaard drukveer
nieuwe set up
70 CC
zelfde Carb.
zelfde uitlaat
gladde bus en 8 grams rollen
shimring om dip op te lossen
Hogere toeren (Gehoor)
trekt beter maar lagere top 70 in plaats van 80.

Het liefste behoud ik mijn top van 80 maar moet niet.
Wat kan ik nog doen om en trekkracht te houden en mijn top te behouden zonder mijn carb aan te passen

Graag jullie meningen en ideeen
 
Idd een laagtoerige 70cc sport van malossi
zuiger kop en cilinder
Mooi, dit is dan duidelijk.
Dat klopt, en daar is ook helemaal niks mis mee..
Het systeem heeft qua afstelling van de motor e.d. geen enkele invloed op het rijgedrag!
Wel beter dat het nog te zien is en aangesloten lijkt te zijn..?
In de nabije toekomst gaan bevoegde teams hier namelijk op letten als men staande wordt gehouden.
Rollen gewicht (standaard voor 50cc) 8,5 gram standaard drukveer
zit een klein dipje in bij 30 KM/pu
Als het echt een klein dipje betreft zou ik de drukveer en trekveren met rust laten.
Zou het dan eerder zoeken in het (totale, 6 x)) rollengewicht van de variateur.

Wellicht is het standaard gewicht net iets te zwaar...
Maar van 8,5 naar 8 gram gaan is ook niet goed en veel te licht.
Je duikt dan in één keer 3 gram naar beneden wat op zeker invloed heeft op het motor en rijgedrag.

Beste is om dit langzaam naar beneden te brengen naar bijvoorbeeld: 6 x 8,3 gram o.i.d....
Dit blijft echter een kwestie van proberen/testen geblazen en is er helaas geen pasklaar antwoord voorhanden.
Aandrijf snaar fractie te breed en iets korter als de vorige (scheelt 10 KM in top)
Vario is standaard Kymco Grand Dink
Je moet ook niet vergeten dat de vario-glijbus aan beide kanten in de poelie(s) valt.
Als er dus een afstelring voor de vario-glijbus is geplaatst staat automatisch de (vaste) halfpoelie wat verder weg..
Het beste is dus, aangezien de voor en achter vario met poelies hetzelfde (origineel) blijft om ook de de v-snaar standaard te houden.
Dit is echter geen verplichting uiteraard, maar meer een advies.
De kans bestaat namelijk dat de v-snaar uit elkaar kan spatten of gaat rafelen als deze korter is dan de originele lengtemaat.
 
Last edited:
Deze v-snaar zit er al weer zo'n 3000 KM op en slijt amper
Mijn top is wel 10 KM hoger met deze snaar, oude snaar heb ik nog maar is gelijk funest voor mijn top.
Met de oude snaar trekt hij wel veel beter omdat deze wat lager ligt in de poelie
En uiteraard neem ik alles voor een advies aan.
Aangezien ik weinig kaas heb gegeten van de vario's is elk advies welkom en probeer ik vaak alles wel uit.
Wat dat betreft waren de zundapp's en kreidlers of de Yamahas FS1 een stuk simpeler.
en liepen met een kleine ingreep een stuk harder
 

De Kreidlers, Yamaha's & Zündapp's staan mij nog goed bij wat dat betreft...
Heb zelf als bouwjaar 1972, maar heb twee oudere broers die ook o.a. op een Kreidler rondreden!

Ondergetekende dus ook en was ik in bezit van een prachtige Kreidler RMC-S met de zgn. sterwielen.
Voorzien van een unieke (special) paint-job en aparte onderdelen om zo de concurrentie voor te kunnen blijven uit de omliggende dorpen en steden ! Was toen der tijd heel belangrijk om op de Technische school goed uit de verf te kunnen komen aangezien er een huishoudschool en Mavo in de nabijheid lag met allerlei mooie meiden die in de pauzes aan het ronddartelen waren...lol!

Tevens ook een volle neef in de familie welke toen der tijd een bromfietswinkel/shop had met allerlei mooie aanbiedingen!
Maar goed, voor dat nu de nostalgie de overhand gaat krijgen is het de bedoeling dat de/jouw Dink met minimale kosten goed en degelijk reageert en rijdt!

Het voordeel van een scootermotorblok is, is dat de primaire & secundaire vertandingen en assen al voor gemonteerd zitten.
De tandwielverhouding is dus geen issue aangezien het een een automatische systeem betreft wat ook wel beschreven word als de eindvertraging. I.p.v. zelf te moeten schakelen doet de variateur dit automatisch en loopt het i.c.m. het transmissie gedeelte in de kast altijd goed. De transmissie van een scootermotorblok bestaat uit een variateur, een koppeling en een eindvertraging.

Het bovenstaande is echter zowel het makkelijkere als theoretische gedeelte...
Want, hoe verstelt de variateur zichzelf zodat de scooter met verschillende snelheden kan rijden?
Het op en terugschakelen is immers van belang om een lekker rijdend exemplaar te bouwen!
De verstelling van de variateur wordt geregeld door de samenwerking van twee onderdelen:

Het verstelmechanisme met de rolletjes bij de (beweegbare) voorste poelie. (ook wel vario en/of variateur i.c.m. gewichten)
En de drukveer bij de achterste (beweegbare) poelie. (koppeling met poelies i.c.m. een drukveer en trekveren)

M.a.w. moet het geheel goed op elkaar afgesteld staan zonder dipjes en/of toerenschommelingen binnen het systeem!
Aangezien het motorvermogen nou niet echt drastisch toeneemt ben je waarschijnlijk gewoon klaar met een iets grotere/ruimere (hoofd) sproeier en het aanpassen van het rollengewicht.

Wat wel een feit is, is dat het ontbreken van een katalysator in de (nieuwe) vervanggingsuitlaat alleen maar gunstig is!
Het vermogen zal dus iets toenemen. mits goed afgesteld uiteraard...

En alhoewel dit natuurlijk een welkom iets is, is dit tevens ook de achilleshiel van een 2 takt motorblok qua uitlaat!
Het (totale) rollengwicht van de vaiateur speelt namelijk een grote rol...
Zodra de krukas meer toeren (omwentelingen) gaat maken, worden deze rolletjes naar buiten geslingerd.
Door de vorm van de gootjes waarin de rolletjes zitten, duwen de rolletjes beide schijven van de voorste poelie naar elkaar toe.
De rolletjes drukken dan harder dan de drukveer bij de achterste poelie. De diameter van de voorste poelie wordt dan groter.
Aan de achterkant wordt de poeliediameter van de koppeling kleiner.

In het kort komt het hierop neer:

Als je tijdens het rijden het gas loslaat, wordt het toerental (omwenteling) van de krukas lager. De rolletjes drukken nu minder hard tegen de voorste poelie, dan de drukveer bij de achterste poelie. Daardoor gaan de beide schijven van de voorste poelie iets uit elkaar. De diameter van de voorste poelie wordt kleiner. De diameter van de achterste poelie wordt weer groter. De verstelling van de variateur is dus een continu samenwerking tussen de rolletjes en de drukveer. De drukveer zorgt daarbij voor voldoende voorspanning op de v-snaar. Anders zou de v-snaar gaan slippen en kan deze simpelweg niet genoeg kracht overbrengen naar het achterwiel!

Even het v-snaar verhaal daargelaten, moet je dus op zoek gaan naar de ideale afstelling v.w.b. de powerband van de huidige uitlaat!
En dat kan al lastig genoeg zijn wat dat betreft..

Laat ook het idee van een (nieuwe) sport en/of race variateur, alsmede een sterkere/stuggere drukveer plaatsen maar wegebben en/of varen. Hierdoor kan het namelijk zijn dat de afstellingen drastisch (kunnen) veranderen waar je niet op zit te wachten dunkt me!
Maar goed, wederom een ietwat lang verhaal welke hopelijk wat verlichting brengt!
 
Last edited:
ZUCHT die goede oude tijd Ben zelf van bouwjaar 1968

Ik zie mij zelf al op een bankje zittend steunend op mijn wandelstok meimerend over "weet je nog ,vroeger" maar goed

Mijn here wat een duidelijk verhaal.
Eigenlijk het zelfde als de versnellingen vario van van doorne aanhangwagenfabriek (DAF)
Eigenlijk is de techniek heel simpel maar de juiste afstelling vinden is het moeilijkste en tijd rovend..
Dank je wel met het ophalen van `wat nostalgie en de duidelijke uitleg.

Heb ondertussen de 8,5 en de 8 grams rollen gemixed en ik moet zeggen dat dit een mooie mix is tussen trek kracht en snelheid (duurt iets langer voor de top)
 

Nou, zo oud voel ik me nog niet hoor ...
Alhoewel het mijmeren wel enigszins herkenbaar is, word er hier toch vooral gesproken over herinneringen .

Onlangs nog wat herinneringen opgehaald met wat oude vrienden. Enkele gaan zelfs al mee sinds de lagere school...
Met elkaar opgegroeid in dezelfde buurt en/of wijk en heel wat uurtjes doorgebracht met het sleutelen aan brommers in onze vrije tijd!
Maar goed, die techniek en/of kennis werd veelal door de oudere broers gedeeld met de jongere generatie.

V.w.b. de vario en/of variateur is dit inderdaad een doorontwikkeld systeem welke Hub en Wim van Doorne in 1958 geïntroduceerd hebben op de DAF. Het originele concept was het zgn. Variomatic-Systeem, dat het koppelen en schakelen op een speciale manier overbodig maakte.

Heb ondertussen de 8,5 en de 8 grams rollen gemixed en ik moet zeggen dat dit een mooie mix is tussen trek kracht en snelheid (duurt iets langer voor de top)

Uiteraard is mixen een goede optie en kan zeker verlichting brengen in je zoektocht naar de ideale afstelling..
Houdt er echter wel rekening mee dat je het rollengewicht om en om plaatst!



Dit om onbalans (sowieso) uit te kunnen sluiten..
Je bent momenteel dus weer een stukje dichterbij de ideale afstelling v.w.b. het toerenverloop van de motor en overbrenging naar het achterwiel. De mix die je toegepast hebt geeft al aan dat een fractie lichter en/of zwaarder (lees: tiende van grammen) wel degelijk kan uitmaken zonder meteen over te gaan op een stuggere drukveer en/of trekveren!
 
Last edited:
Uiteraard is mixen een goede optie en kan zeker verlichting brengen in je zoektocht naar de ideale afstelling..
Houdt er echter wel rekening mee dat je het rollengewicht om en om plaatst!
Duhhu Gelukkig wordt ik toch wel geplaagd door enige kennis

Wat ik trouwens wel heel vreemd vind is dat mijn rolletjes er ongeveer nu zo'n 500 KM inzitten en eigenlijk alweer versleten zijn.
(Vlakken stukken)
Ik krijg dan wel sterk de indruk dat mijn vario versleten is of kan het komen door de 70cc ??
Of zijn het gewoon K#*t kwaliteits rollen??
Heeft misschien dan een sport cq racevario of multivar dan misschien zin???
Of misschien die DR polly sliders.
Post automatically merged:

Nou, zo oud voel ik me nog niet hoor ...
Alhoewel het mijmeren wel enigszins herkenbaar is, word er hier toch vooral gesproken over herinneringen .
Yep herinneringen/Mijmeren het is beide nog wel eens leuk.
Ik heb zelfs nog 2 boeken liggen in het oud hollands geschreven over de werking van bv de Ottomotoren .
Dat is pas oud.
wel erg leuk als je er van houd of bv nog een technisch zak boekje uit de tijd van de eerste HTM bussen die reden tussen het westland en Den Haag.
Maar goed ik dwaal nu helemaal af.
 
Last edited:
Heb nu mijn vario weer aan gepast en mijn rollen gemixed met 7 en 8 grams rollen
Vannacht maar ff kijken of dat verbetering geeft ten opzichte van de trekkracht
 
Mijn scooter ging steeds slechter starten , het leek wel of er water in de benzine zat
Dan vol gas om even later weer geen ontsteking te hebben. enz
Erug irritant en hij deed het eigenlijk alleen maar als hij koud was.
Je zou dus de choke gaan vermoeden.
Choke er uit gehaald en getest op een auto accu.nee die doet het nog.
Gehele caburateur maar open gehaald en alles schoon gemaakt.
Bij het uit elkaar halen van de carb. zag ik dat de vlotterbak een klein kiertje had.
Jahoor schroef van de vlotter bak dol.
maar een klein draad eind genomen en 2 moeren en ook weer opgelost, alle sproeiers door geblazen en schoon gemaakt.
Sproeier veranderd van een 98 naar 94 en de carb maar ff opgemeten bij gebrek aan info op de carb.
Het is een 12 mm.
Alles weer terug gebouwd en maar weer gestart.
Weer slecht starten en weer dat rare lopen dan wel dan niet
Lijkt dan wel en dan geen ontsteking.
Valse lucht nagekeken met remreiniger maar ook niet, compressie nagekeken 10 Bar lijkt mij genoeg.
Hij is warm nu en loopt dan goed nergens geen probleem meer.
Wil mijn carb kapje weer terug zetten en kom per ongeluk tegen de bougie dop aan.
Heee scooter slaat af.
weer starten en rommelen aan de bougiedop
scooter slaat weer af.
probleem gevonden dus.
Maandag dus maar ff een nieuw dopje halen en vannacht maar met de auto naar het werk.
 
Ik zie nog steeds heel veel vragen over sproeiers langs komen.
Wat ik nu post is niet van mijzelf

Hier nog effe voor de duidelijkheid want op 1 of andere manier denkt 80% van de forummers het verkeerde:

Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: kleinere sproeier.
Syptomen te grote sproeier=
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlakvoor powerband
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat/meureh

Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!! iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is, doe er dus een grotere sproeiert in!!
Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een te kleine sproeier.
syptomen van te kleine sproeier=
-Maakt wel gewoon veel toeren,trekt hard door enzo
-BLuuh geluid
-lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
-lastig/niet starten als hij koud is
-Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
-cilinder slijt als een malloot.

Stotteren als je brommer koud is is normaal, heb je dit niet , dan is er kans dat je met een te kleine sproeier rijdt.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor korte duur omdat je cilinder hierdoor kapot gaat, je zuiger(veren) slijten heel snel en de compressie neemt af (zuiger+veren gaan hoorbaar erg rammelen). Dus doe daarom altijd het zekere voor t onzekere en rij met een ietsie te grote sproeier, hierdoor gaatie veel langer mee, hij trekt alleen wat minder snel op, maar je top is vaak evenhoog. Ook je blok heeft van een te kleine sproeier te lijden want een aantal lagers worden dankzij de benzine+olie gesmeerd.

Controle via bougie:
Ik vind dit maar niets, ook al is je sproeier veels te klein dan is hij vaak gewoon een mooie bruine kleur, dus de bougie is heel onprecies, ik zou hier niet (te erg) opletten, het is meer een indicatie van als je brommer niet loopt of hij wel benzine krijgt, want dan issie nat duz.
En alleen bij extreme gevallen is het wel te zien als je brommer extreem verkeerd staat afgesteld.

Met dank aan:
Michiel uit Heemstede van Brommerforum.nl