Advies nieuwe achter schokbreker

Hallo,

Ik ben weer eens toe aan een nieuwe schokbreker voor op mijn straat scooter (Malaguti F12). Ik heb nu de volgende veren gehad afgelopen 8 jaar;
-Originele Paioli, was een echte stuiter schokdemper, slap ding.
-Imitatie budget DMP, ding was na een paar maand al rot en lek.
-Top racing, gasdruk veer (met gaspot). Deze heb ik er nu nog onder liggen. Zie foto; (is een foto van een jaar terug, scooter ziet er nu wat anders uit, maar het veertje is nog precies zo)

63214_5.jpg



Hij is wat verhoogd omdat de demper zelf te laag is dan stnd.

Deze demper vind ik erg fijn in bochten en recht stukken. Alleen met een passagier, of met drempels, drukt door tot zijn max. En dit rijd dan toch niet zo fijn. Ik ben zelf ook niet de lichtste en ik heb ook vaak veel kg's bagage bij me.
Mijn eisen voor de nieuwe demper; comfortabel, mag niet teveel stuiteren, mag niet doordrukken, moet dus veel kg's kunnen weerstaan. En budget; zo laag mogelijk :)

Nu heb ik interesse in de volgende veertjes;
- YSS Steed; klik
- Forza/Betor gas; klik

Wat zijn de eigenschappen van deze veren? Heeft iemand er ervaring mee?
 
Advertisement - register to remove this

deze Yss moet je beslist niet nemen als het gaat om ver inzakken , ik heb 2 van deze dingen en deze zakken zeer ver door , en dat is in mijn eentja al , op een hele strakke stand al.

ik gebruik wel vaak de Forza/Betor schokbrekers , zowel gewone en gas , deze kun je behoorlijk stug zetten , deze zijn ook in de aanbieding bij Jos dijkman.

echter weet ik niet of ze nog zo'n korte hebben liggen , wat ik je overigens niet aanraadt , de langere schokbrekers willen vaak beter op malaguti , mijn vriendin heeft op haar racescooter een korte , en die is weer vrij slap , daar heb ik zelfs een opvul ring tussen de veer gezet. een lange van hetzelfde type is al beduidend beter (bijv. van een buxy oid )

ook op mijn toenmalige straat f12 had ik een langere schokbreker , ook een forza/betor gas , dit reedt met 2 man stukken beter , echter reedt ik niet veel met 2 man , het is natuulijk niet echt goed voor zo'n scooter.

Het nadeel van een langere schokbreker is wel dat je middenbok niet meer werkt zoals het hoor.
 
Weer bedankt Melf voor je top hulp!

Dat had ik niet verwacht van die Yss, dat ie zo slap is! Dan lijkt mij de Forza/Betor toch de beste optie. Maar van welke lengtes ga je uit dan? Standaard F12 lengte is toch 265mm? Die veer die ik er nu onder heb is (met ophoogblokje) 270mm, en idd, het achterwiel komt net op de grond als die op de bok staat. Ik heb ook wel eens zonder dat ophoogblokje gereden, erg (te) laag, wat wel erg chill in het bochtenwerk is. Alleen met erg scherpe bochten kwam m'n vorige uitlaatje wel eens tegen de straat. Dus ik heb liever de standaard lengte, 265mm veer. Heeft Josdijkman die niet meer liggen dan?

Over de belasting van mijn scooter, tegenwoordig rijd ik bijna nooit meer met een passagier. Maar als ik er zelf op zit, met zware rugtas, en overvolle buddy, zit ik zeker wel op zo'n 100kg.
 
Is mij wat te duur voor een schokbreker.

/edit;
ik denk dat ik wel een Forza/Betor veer ga aanschaffen, alleen welke? Wat is het grote verschil tussen de veren?

4185betorgas.jpg

schokforzawit.jpg


Ik zie net ook pas dat die witte in 255 en 280mm verkrijgbaar is. Net te kort, en net te lang dus.
De oranje is wel in 265mm, dus goed.
 
Last edited:
280 is prima , dat gebruik ik meestal op de meeste scooters , en hoe langer de schokbreker hoe minder gauw de uitlaat aan de grond komt overigens.

beide zijn goed voor dagelijks gebruikt , ik heb vroeger echt veel van die dingen gemonteerd (op het werk en nu nog) , ze zijn gewoon prima , zeker voor dit geld , ik heb laatst voor mijn eigen racescooter nog een nieuwe opgehaald :)

mijn vriendin heeft er ook nog 2 op haar straat aerox gehad btw , dat was voor die Yss , dat was altijd goed , in totaal denk ik wel 5 jaar mee gedaan met die 2 , de ene heb ik eraf gegooid omdat ie lelijk was en de steller voor de veer vastzat , de ander werd gewoon wat minder.

ik vind ze zeer goed dus ..
 
Maar 280mm op een F12 wordt wel erg wankel op de bokstandaard denk ik. Omdat ik nu al 270mm heb, en het achterwiel de grond al raakt. Tsja, ik kan natuurlijk wat onder de standaard lassen zodat deze wat hoger wordt, maar dat is niet echt de bedoeling. En de rijeigenschappen in de bochten wordt ook wat minder, als die zo hoog is..

Maar over welk type veer heb je het dan Melf? De oranje of witte?
 
Hallo,

Ik ben weer eens toe aan een nieuwe schokbreker voor op mijn straat scooter (Malaguti F12). Ik heb nu de volgende veren gehad afgelopen 8 jaar;
-Originele Paioli, was een echte stuiter schokdemper, slap ding.
-Imitatie budget DMP, ding was na een paar maand al rot en lek.
-Top racing, gasdruk veer (met gaspot). Deze heb ik er nu nog onder liggen. Zie foto; (is een foto van een jaar terug, scooter ziet er nu wat anders uit, maar het veertje is nog precies zo)

63214_5.jpg



Hij is wat verhoogd omdat de demper zelf te laag is dan stnd.

Deze demper vind ik erg fijn in bochten en recht stukken. Alleen met een passagier, of met drempels, drukt door tot zijn max. En dit rijd dan toch niet zo fijn. Ik ben zelf ook niet de lichtste en ik heb ook vaak veel kg's bagage bij me.
Mijn eisen voor de nieuwe demper; comfortabel, mag niet teveel stuiteren, mag niet doordrukken, moet dus veel kg's kunnen weerstaan. En budget; zo laag mogelijk :)

Nu heb ik interesse in de volgende veertjes;
- YSS Steed; klik
- Forza/Betor gas; klik

Wat zijn de eigenschappen van deze veren? Heeft iemand er ervaring mee?

Hallo,
ik heb de yss veer gehad 310mm en ben er echt content van. Is super goed en je kan mooi de soepelheid regelen zoals je wilt. Ik raad je zeker deze aan
mvg.
 
Maar 280mm op een F12 wordt wel erg wankel op de bokstandaard denk ik. Omdat ik nu al 270mm heb, en het achterwiel de grond al raakt. Tsja, ik kan natuurlijk wat onder de standaard lassen zodat deze wat hoger wordt, maar dat is niet echt de bedoeling. En de rijeigenschappen in de bochten wordt ook wat minder, als die zo hoog is..

Maar over welk type veer heb je het dan Melf? De oranje of witte?

meestal de oranje , maar de witte is ook erg goed , deze zijn er btw ook in geel geweest.

een malaguti achter hoger maken is juist erg goed voor het sturen.

std staat ie veel te laag achter.

voor op het circuit heb ik zelfs het balhoofd korter gemaakt ,zodat ie meer voorover gaat , en de vorkpoten laten doorsteken.

ook kan ik de schokbreker verstellen bovenaan zodat ie nog hoger kan , icm een 270 (dacht ik) schokbreker en een ophoogblok van stage6 ...

maar dit is voor op het circuit , op de weg rij je anders , en uiteraard is de voorvork verder ook aangepast , maar uiteindelijk had ik op mijn straat malaguti ook een 280 schokbreker , dit stuurde stukken beter dan een std 265 schokbreker.

maar rijstijlen verschillen , dus het kan zijn dat met de manier waarop jij rijdt het idd niet perse beter word.
 
Ik heb ooit wel eens een erg groot ophoogblokje gehad (incl veer 285mm). Maar dat vond ik niet zo fijn rijden. Ook op de bok is dan wat onhandiger (wankel). Ik vind het wel chill als die laag staat zoals standaard.
Maarja, ik ben zeker geen circuit rijder, wat jij wel (gewend) bent. Het zou best zijn dat je een Malaguti nog beter kan aanpassen zoals jij doet in de race. Maar dat is bij mij uitgesloten. Die onwijs korte draaicirkels wat jullie maken, maak ik zeker niet. En ben ik ook niet van plan.

Ik haal wel de oranje 265mm schokbreker bij JD.

Bedankt voor je hulp. Ik laat nog wel weten wat er van geworden is.


/edit;

ik heb em besteld.
 
Last edited:
Hallo,

De schokdemper is net binnen. Ziet er goed uit voor dat geld. Het was trouwens wel de laatste (265mm) die ze bij JD hadden. Hij staat namelijk niet meer in de webshop.

Alleen heb ik nog wel 2 vragen;

-Het gasreservoir; Moet deze op druk worden gebracht of is deze al op druk? Kan ik dit zelf doen (met voetpomp) of moet dit speciaal worden gedaan met bijv. stikstof? Ik neem aan dat deze nieuwe demper al op druk is. Maar met mijn vorige/huidige schokdemper zat er een papiertje bij waarop stond;
Attentie! max. druk 2,5 bar. Te vullen met hand- of voetpomp. Niet met compressor! Deze demper moest ik toen dus ook zelf op druk brengen met mijn banden/voetpomp.
Nu zit ik nog zeker niet aan het ventiel van de nieuwe demper! Ik wil eerst zeker weten of ik hier zelf aan mag zitten! Er zit namelijk geen beschrijving/handleiding bij ofzo.

-Het silentblock; zit deze wel goed bevestigd? Aan 1 kant van de silentblock zit het kunststof niet echt mooi om het busje heen. Ik neem aan dat dit gewoon goed is.

s8004140medium.jpg

s8004141medium.jpg

s8004143medium.jpg

s8004146medium.jpg
 
dop er weer op en niet aankomen!!

dit is prima bij deze schokbrekers :)

verder , dat rubber boeit niet zo , kan zelfs zijn dat je er iets af moet snijden , soms past het net niet of vrij nauw namelijk.
 
Dop zit er uiteraard weer op en ik heb niet aan t ventiel gezeten! Maar hoe is zo'n reservoir fatsoenlijk te vullen dan (als dit ooit nodig is..)? Bij en dealer die daar speciaal spul voor heeft ofzo? Wat voor een gas zit er eigenlijk in?

Ik heb de veer ook al gemonteerd. Idd dat plastic zat wat klem tijdens het monteren, maar het is gelukt. Is een mooi veertje, veert iig vele stukken beter dan mijn vorige schokbreker! Heb em nu @ 1/2 strak staan wat ik wel het fijnst vind.
 
Back
Top