Achter en voor lichten werken niet?!

armooknol

Member
Beste mensen , ik heb onlangs een piaggio zip 2 takt uit 2002 gekocht en ik zag aan de draden dat er zwaar mee is geknoeid. De achterlichten werken niet alleen remlicht , de voorste licht werkt,maar alleen op 1 stand dus groot en klein werkt niet want blijft op 1 stand. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Iemand die misschien kan helpen? Er is een 1 bruine draad afgeknipt of kort geknipy beter gezegd, er is 1 zwarte draad en 1 paarse draad los( voorste licht) denk ik
Post automatically merged:

Deze modellen hebben aan hun rechterknop ook een nnopje waarmee je licht aan of uit kan doen denk ik. Ik zie 3 draden maar die gaan in totaal 2 puntjes ofzo
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    175.4 KB · Views: 9
  • image.jpg
    image.jpg
    127.9 KB · Views: 8
  • image.jpg
    image.jpg
    133.7 KB · Views: 8
  • image.jpg
    image.jpg
    157.3 KB · Views: 8
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Piaggio Zip 50 2T CAT 2000 - on models.jpgHierboven het schema van jouw scooter.
Lees onderstaand aandachtig en probeer het middels het schema te volgen!
Dan weet je hoe het vereenvoudigd schema eruit ziet en hoe de boel aan elkaar hoort te zitten.

Op pin1 van de spanningsregelaar (Regulator/rectifier in het schema) zit een grijze draad.
Hier hoort spanning op te staan als de motor draait.
Deze grijze draad loopt naar je aan-/uitschakelaar van je verlichting (Lighting switch in het schema)
Van de aan-/uitschakelaar van je verlichting loopt er een geel/zwarte draad naar je cockpitverlichting (instument panel in het schema) en naar je achterlicht (tail light in het schema) en een geel/zwarte draad naar je dimlicht-/grootlichtschakelaar (Dip switch in het schema).

Op deze dimlicht-/grootlichtschakelaar zit een bruine draad voor je Dimlicht en een paarse draad voor je grootlicht.
Beide draden lopen naar de fitting van je koplamp (headlight in het schema)
Tevens loopt de paarse draad ook naar je cockpit voor het blauwe indicatielampje van het grootlicht.
Vanuit de fitting van de koplamp loopt er een zwarte draad naar de massa.
 
Maar als je op de foto kijkt zie je niet iets fout meteen toch? Of zie je wel al draden die je weet waar die heen moeten? Sorry voor door te vragen
Post automatically merged:

En bedankt sparky ik zal het nu bekijken.
 
Op de eerste foto zie ik een paarse draad en een zwarte draad, deze horen waarschijnlijk op je koplampfitting.
Op de derde foto zie ik een connector met een grijze draad en twee zwart/gele draden, deze connector hoort op je aan-/uit lichtschakelaar.
Op de tweede en vierde foto's zie ik geen draadkleuren kan dus ook niet beredeneren waar die zouden moeten horen.
 
Update! De achter lichten werken nu wel! Maar de voorlicht werkt niet , eerst werkte die wel maar die was niet correct gemonteerd en dus kon ik ook niet klein of groot licht veranderen. Nu wil ik het correct monteren maar dat lukt niet. Ik heb 1 zwarte, bruine en paarse draad over. Als ik ze verbind dan werkt het niet als ik het op deboude manier verbind werkt het wel maar is die niet correct gemonteerd. Hierbij fotos:
Post automatically merged:

Je ziet dat de linkse kabel geknipt is maar ook al verbind ik die , is er geen licht.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    121 KB · Views: 10
  • image.jpg
    image.jpg
    134.6 KB · Views: 7
  • image.jpg
    image.jpg
    110.3 KB · Views: 6
  • image.jpg
    image.jpg
    149.1 KB · Views: 8
Ik kan je hele verhaal niet volgen maar als ik naar de laatste foto kijk, die ik voor de duidelijkheid hieronder heb toegevoegd, zit hier de bruine en de zwarte draad verkeert, deze moeten met elkaar gewisseld worden.
Verder zie ik links op deze foto een bruine draad die blank is gestript en niet is aangesloten.

1704578657440.jpeg
 
ben vergeten aangeven dat de linker bruine draad , niet een originele draad is maar een draad die met een blauwe is geconteerd. De bruine links is de originele en de rechtse bruine draad die geconnrcteerd is met het licht is een extra draad die geconnecteerd is met een blauwe draad.
Post automatically merged:

Btw ik heb alle combinaties geprobeerd om het licht aan te krijgen maar geen geluk.( zonder de verlengde draad te verbinden)
 

Attachments

  • AB0E5D01-7F52-4057-AF0E-E7EEBB071753.jpeg
    AB0E5D01-7F52-4057-AF0E-E7EEBB071753.jpeg
    97.8 KB · Views: 7
Last edited:
Ik kan je verhaal niet volgen, wel of niet geconnecteerd, blauw, bruin of wat dan ook.
Met het maken van wat foto's van loshangende draden en connectoren kom je er niet.

Beter mijn verhaal in post#4 goed doornemen het proberen te begrijpen en controleren en zeker meten met de multimeter op het laagste Ohm-bereik of de bedrading zo zit aangesloten zoals beschreven en terug te vinden is in het bijgevoegde schema.
Begin bij het begin en meet of je spanning hebt op de grijze draad bij je spanningsregelaar als de motor loopt.
Indien dit in orde is zet de motor uit en kun je mijn verhaal volgen en de verbindingen tussen de beschreven onderdelen meten met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
 
Beste @armooknol , als je mijn verhaal van post#4 goed had doorgenomen zou je deze vraag niet stellen.

De zwarte draad van de koplampfitting is massa hier hoort nooit spanning op te staan.

De bruine draad van de koplampfitting is het dimlicht, hier hoort pas spanning op te staan indien:
1. de motor draait.
2. bovendien de lichtschakelaar ingeschakeld is.
3. bovendien de keuzeschakelaar op dimlicht geschakeld is.

De paarse draad van de koplampfitting is het grootlicht, hier hoort pas spanning op te staan indien:
1. de motor draait.
2. bovendien de lichtschakelaar ingeschakeld is.
3. bovendien de keuzeschakelaar op grootlicht geschakeld is.
 
Back
Top