Verlichting voor en achter werken niet

Jbonit

Member
ik heb een keeway hurricane 2008 ong 9800km gereden.
Het probleem is dat voor en achter licht niet meer werken. Knipper en rem licht wel maar dat komt door dat het van de batterij energie krijgt volgens mij. Wat ik niet snap is dat eerst voorlicht wel deed. Maar achter niet achterlicht was alleen remlicht. Maar laats had ik de motor block er uit om de membraan te vervangen. En er bleek olie in de krukaskamer was gelekt dat ook schoon gemaakt. En daarna alles aangesloten en dan werkt de verlichting niet meer. Ik heb de bedrading gechecked alles is goed aangesloten. Voor en achter lampjes vervangen zo ook de spanningsregelaar. Ik snap niet waar ik in de fout ben gegaan. Kan iemand mij helpen.
 
Advertisement - register to remove this

Multimeter op 20V AC.
De zwarte meetdraad steek je in op de com-aansluiting van je multimeter.
De rode meetdraad steek je in op de V-aansluiting van je multimeter.
De zwarte meetpen steek je op de minpool van de accu.
De rode meetpen steek je bij de gele draad van de stator connector.
 
Er komt trouwens geen gele draad van stator dit zijn alle kleuren
Post automatically merged:

CF463AB9-BDA7-4900-B4BA-A3FDBBAEACD6.jpeg
Post automatically merged:

de batterij laad ook niet bij heb ik gemeekt en de toeter werkt niet zonder accu.
 
Last edited:
Ik heb even het schema opgeduikeld van de Keeway Hurricane 50cc, ik heb het toegevoegd aan deze post.
De Keeway gebruikt inderdaad geen geel maar de draad die je moet hebben is groen/rood, is de middelste draad van die driepolige connector op je foto.

de batterij laad ook niet bij heb ik gemeekt en de toeter werkt niet zonder accu.
Dit kan heel goed zijn want deze draad gaat ook naar de spanningsregelaar, samen met de witte draad.
 

Attachments

  • Electrical diagram keeway hurricane 50cc.png
    Electrical diagram keeway hurricane 50cc.png
    631.9 KB · Views: 8
Aah ja, wat zou er uit de meeting moeten uitkomen
Hier zou je een spanning moeten meten van rond de 12 a 15 Volt, met de spanningsregelaar aangesloten.
Als je zo gemeten hebt zoals beschreven is 2.1 Volt is veel te laag.

Op de foto kan ik niet direct zien wat er mis is, wat mij wel opvalt is dat één van de draden geplet is geweest, of dit ook de oorzaak is van de lage spanning, geen idee.

Je kunt meestal ook niet zien aan een stator of deze defect is of niet door er alleen naar te kijken, wat eruit komt is doorslaggevend en dit blijkt uit jouw meting dat dit te weinig is.

By the way, de foto is niet erg scherp, maar die stippeltjes die ik overal zie zitten is dit ijzervijlsel?

Gele pijl op de foto is bij die geplette draad.

Naamloos.png
 
Hey @Sparky thx voor de hulp. Nieuwe ontsteking er in gezet voor licht werkt weer samen met knipper licht. Hij loopt weer stationaire. Alleen 1 ding is er nog de achter licht die werkt niet. Ik weet niet welke draden ik moet checken enige ideeën?
 
Ik heb de gele draad van schakelaar tot achterlicht bekeken. Nergens ge broken of zwaar gebogen. Met multi meter er op 0.2 ohm zonder draaiende motor. Ik zat te twijfelen over dat het miss de lampje op me Dashboard. Die was door gebrand maar die heb ik niet nodig en dus niet vervangen. Zou dat misschien zijn dat me achter licht niet werkt ?(lampje op de die doorbrandde is van olie)
 
Beetje vreemd.
Je dim- en grootlicht werkt.
De spanning voor de koplamp en het achterlicht komen beide van de aan- uitschakelaar.
Als je koplamp werkt betekent dit dat er ook spanning staat op de gele draad bij deze aan- uitschakelaar.
Je zegt, de weerstand van de draad tussen aan- en uitschakelaar en je achterlicht is nagenoeg nul Ohm.
Dit betekent dat er ook spanning aanwezig moet zijn op de gele draad die in je achterlicht arriveert.
Ik weet niet hoe je de gele draad tussen schakelaar en achterlicht gemeten hebt, maar ik heb het vermoeden dat je via de massa meet.
Wellicht beter de scooter te starten en de spanning te meten op de gele draad bij de schakelaar en ook nog eens bij het achterlicht.
Mijn vermoeden is dat je op de gele draad van de schakelaar wel spanning meet en op de gele draad bij je achterlicht geen spanning meet en dat er toch iets scheelt aan de verbinding tussen schakelaar en achterlicht.
 
Dan meet je via de massa.
Probeer eens te meten met het lampje niet aangesloten.

Verder omdat het remlicht het wel doet, is de massaverbinding van je achterlicht in orde.
Ook lees ik nergens of je het lampje wel gecontroleerd hebt want het lampje in je achterlicht is een duplolampje.
Dit wil zeggen dat het eigenlijk 2 gloeilampjes in elkaar zijn met een gezamelijke massa.
Het kan goed zijn dat het gloeidraadje van je remlicht nog in orde is maar dat het gloeidraadje van je achterlicht defect is.
Heb je dit gecontroleerd?
 
Back
Top