Accu blijft leeglopen

Kattekop22

New Member
Sinds deze zomer heb ik mijn eerste scooter, een gloednieuwe Piaggio Liberty. Ik moet 2 dagen in de week naar kantoor (60 km heen en terug) en kan met de scooter of de trein. In de zomer heb ik de scooter veel gebruikt. Hij stond stil door vakantie en de accu was toen leeg. Blijkbaar zit er geen kickstart op dus de dealer heeft hem op moeten halen en ook gelijk een betere accu in gedaan. Er zit verplicht een GPS tracker in van de verzekering, dus die trekt ook stroom.

Nu met dit weer en dat ik niet een uur in een donker bos wil rijden, neem ik de trein naar werk. De scooter heeft dus 3 weken stilgestaan en je raadt het al, de accu is weer leeg. Zo heb ik toch vrij weinig aan de scooter? Ik had verwacht dat 'ie wel langer stil kon staan. Nu moet ik dus weer de dealer bellen om 'em op te halen.

Hij staat buiten want ik woon in een flat. Ik heb een berging maar dat is met een steile trap en 90 graden bocht dus de scooter kan daar niet heen. Een vriend van me heeft het over een druppellader, maar dan moet ik die met een 20 meter verlengsnoer uit de berging en flat hangen? Ik weet niet hoe lang het laden met een druppellader duurt, aangezien iedereen dan de flat in kan lopen.

Ik begin een beetje te twijfelen of ik de scooter wel moet houden want dit is echt een gedoe zo. Nu heb ik ook 0 technisch inzicht dus ik weet niet of dit nog op een andere manier is op te lossen?
 
Advertisement - register to remove this

Zo te lezen is die tracker dus niet voorzien van een beveiliging tegen het volledig leegtrekken van je accu.

Al vraag ik me wel af of dit echt de enige oorzaak is.
Heb je ditzelfde probleem met je accu als de tracker niet aangesloten zit?
Zo ja, dan loopt de stroom ook weg via de kabelboom/electronica.

Maar je hebt zo te lezen nog garantie, dus zou er van af blijven en de dealer dit laten uitzoeken
 
Zo te lezen is die tracker dus niet voorzien van een beveiliging tegen het volledig leegtrekken van je accu.

Al vraag ik me wel af of dit echt de enige oorzaak is.
Heb je ditzelfde probleem met je accu als de tracker niet aangesloten zit?
Zo ja, dan loopt de stroom ook weg via de kabelboom/electronica.

Maar je hebt zo te lezen nog garantie, dus zou er van af blijven en de dealer dit laten uitzoeken
Ik denk het dan niet nee. Ik zou niet weten waar de tracker zit of hoe dit is aangesloten, maar ik kan dat wel vragen aan de dealer. Ze hebben wel een nieuwe, betere accu erin gedaan toen die de eerste keer was leeggelopen.

Toen zeiden ze ook dat ik er echt meer en vaker mee moet rijden, maar ja als ik nergens heen hoef voelt het ook zo onzinnig om op m'n vrije zondag een uur rondjes te rijden, haha. Ik moet ze sowieso bellen dat de accu weer leeg is dus dan kunnen ze er even naar kijken.
Post automatically merged:

Dealer gebeld; ze zijn inderdaad dat de GPS tracker niet de hele accu leeg zou moeten trekken. Hij gaat een nieuwe accu bestellen, opladen en komt dan volgende week ergens hier om ze te verwisselen.
 
Last edited:
Vraag die dealer dan gelijk of hij de laadspanning wilt meten en de stroom die deze tracker trekt als de scooter niet op contact staat.
Eventueel deze tracker even afkoppelen en dan een lektest doen om uit te sluiten dat er geen andere componenten van je scooter de oorzaak zijn van het leegtrekken van de accu.
Maar goed, deze vrieskou van de afgelopen dagen is niet echt goed voor je accu vooral als er zelden op de scooter gereden wordt en deze continue buiten staat.
Ikzelf had gisteren ook een probleem met mijn accu, perfect starten, een tiental kilometers gereden, een uurtje buiten in de vrieskou, wil weer naar huis rijden en accu dood.
 
"Hij staat buiten want ik woon in een flat. Ik heb een berging maar dat is met een steile trap en 90 graden bocht dus de scooter kan daar niet heen. Een vriend van me heeft het over een druppellader, maar dan moet ik die met een 20 meter verlengsnoer uit de berging en flat hangen? Ik weet niet hoe lang het laden met een druppellader duurt, aangezien iedereen dan de flat in kan lopen."


Het zou alleen kunnen als de TS de accu eruit haalt en binnen oplaadt. Maar zo te lezen gaat dat m niet worden.
 
Excuus, overheen gelezen. Mijn fout!
Vandaar mijn reactie.
Oprecht, jouw reacties erna waren best vermakelijk.
Achja, na 5 reacties heb je wellicht nu wel de hele startpost gelezen.:grinning:

@Kattekop22 't idee van een druppellader is dat deze eigenlijk altijd gemonteerd is bij het niet gebruiken van het voertuig.
Gemiddelde druppellader vult ongeveer 1A.
Is je accu met 6-10 uurtjes vol.
Echter is het niet goed voor een accu om leeg te lopen, laat staan helemaal leeg en in die toestand te verblijven.

Antwoorden zijn hierboven al gegeven, qua meten van de lekstroom met en zonder gps verbonden.
Verder is natuurlijk het eenvoudigste je accu makkelijk 'verwijderbaar' maken en deze dan binnen plaatsen.
Jammer van je GPS, maar met een dooie accu werkt die wss toch niet.
wil weer naar huis rijden en accu dood.
Maak even een draadje aan, misschien dat iemand je kan helpen. :mask::laughing::smileycat:
 
n dat gebeurt je altijd als je het het minst verwacht , heb je wel een kickstart aan je scoot.
Nee, het is een Vespa GTS300 injectie.
Gelukkig was ik bij mijn broer dus 4 torxjes los om het klepje van de accu te verwijderen en even overstarten.
Maar de accu is echt dood, thuis staat de scooter in een verwarmde garage en daar startte hij nog perfect.
 
ik zou in dit geval kijken naar een krachtig boosterpack, dat als "draadloze" druppellader dienst kan doen: een aparte accu ingebouwd in een "koffertje", die je thuis oplaadt, en dan via een "druppellader-stekker" verbindt met de accu van je scooter, eens in de week ofzo. deze booster stop je dan onder je buddy, laat je dealer daar een draad naartoe leggen die je dan kan aansluiten. zo kan je de scooter bijhouden zonder dat je tig meter snoer naar buiten hoeft te rollen. die booster laad je dan binnen weer op voor de volgende keer en haal je thuis van de lader vlak voor je'm in je scooter stopt. (en misschien zijn er speciaal hiervoor wel betere bestaande oplossingen?
 
ik zou in dit geval kijken naar een krachtig boosterpack, dat als "draadloze" druppellader dienst kan doen: een aparte accu ingebouwd in een "koffertje", die je thuis oplaadt, en dan via een "druppellader-stekker" verbindt met de accu van je scooter, eens in de week ofzo. deze booster stop je dan onder je buddy, laat je dealer daar een draad naartoe leggen die je dan kan aansluiten. zo kan je de scooter bijhouden zonder dat je tig meter snoer naar buiten hoeft te rollen. die booster laad je dan binnen weer op voor de volgende keer en haal je thuis van de lader vlak voor je'm in je scooter stopt. (en misschien zijn er speciaal hiervoor wel betere bestaande oplossingen?
- Zonnepanelen. :laughing:
- Twee of grote accu's
Vind je plan verder wel goed idee, waarschijnlijk zou ik dat zelf ook doen.
 
Toen zeiden ze ook dat ik er echt meer en vaker mee moet rijden, maar ja als ik nergens heen hoef voelt het ook zo onzinnig om op m'n vrije zondag een uur rondjes te rijden, haha.
Denk wel dat het hierop uitdraait.
Een uur rijden is echt niet nodig, 10 tot 15 minuten is voldoende om de accu weer op te laden.
Wel 1x per week doen...
 
Er worden allerlei opties genoemd die niet praktisch zijn.
De adviezen worden al gegeven voor dat het hele starttopic gelezen is.
Maar een accu die helemaal leeg is geweest wordt ook steeds slechter of is eigenlijk weer "dood"
Regelmatig even rijden is het beste. ik heb wel druppelladers en ze staan binnen, maar af en toe even een eindje rijden is beter voor het hele apparaat.
Post automatically merged:

Kan je de accu er niet uithalen en binnen aan de lader zetten, ik zie mijn vrouw altijd rommelen met haar fiets accu dan.
`Ja, dat is een kwestie van een sleutel en eruit trekken. Maar niet bij een scooter.
 
Back
Top