Accu leeg door ledlichten

lotte.xo

New Member
Hi mijn naam is Lotte,

Ik heb een piaggio zip 4takt 50cc. Ik heb een paar dagen geleden led lichten van bmp gekocht en geïnstalleerd op mn scooter. Een dag of 2 gelden stopte me scooter opeens met rijden en hij startte ook niet meer met de elektrische start, hij startte wel met kickstart. Zou dit kunnen komen door de led lichten? zo ja, hoe kan ik dat oplossen? of gewoon een nieuwe accu erin doen of opladen?

btw: ik heb ook dagrijverlichting

mvg,
Lotte
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Je zou eerst met een multimeter , over de accu polen kunnen meten of hij opgeladen wordt , als je iets versneld stationair draait op de standaard .
Moet dan tussen de 14 en 15 volt zitten.
 
Zijn de led lampen aangesloten op wissel- of gelijkstroom ?
Led kan niet tegen wisselstroom.
Maar zoals Trabiarie al aangeeft, kijk eerst je accu eens na.
En ook je zekeringen .
 
Vaak zit er bij zo'n setje ledlichten extra "ballast" als compensatie voor de stroom.
Dat is dan een weerstand. Als je die verkeerd aansluit, kan die constant stroom trekken. Misschien is dat wel het geval?
 
Hallo Lotte,

vertel eerst eens welke led-lichten je precies gekocht hebt, welke kleuren de draden van deze led-lampen hebben en welke functie hoort bij welke kleur draad, of heb je een linkje naar een webshop of eventueel een intallatiehandleiding?
Dan leg eens uit welke kleur draad van de led-lampen je hebt aangesloten op welke kleur draad van de kabelboom van de scooter en waarmee je de verbinding hebt gemaakt.


Normaliter als je alles achter het contactslot hebt aangesloten, zouden deze led-lampen je accu niet kunnen leegtrekken.

Als alles goed zit aangesloten denk ik persoonljk dat het een samenloop van omstandigheden is en dat of je accu slecht is of de zekering defect is of dat de accu niet of slecht geladen wordt.
 
Hii, super bedankt voor jullie reacties,

Dit is de link naar de led lichten:


Ik heb gister m’n accu laten opladen en hij start nogsteeds niet.
Ik wou dagrijverlichting dus toen heb ik met een scotch lock de verbinding gemaakt naar m’n koplamp, ik heb de video van zandri hiervoor gebruikt. Hier is de link naar de video:

Heb nu een nieuwe accu besteld en ga kijken of dat werkt..
 
Scotch lock dat is wel de grootste troep die je kan gebruiken om verbindingen te maken.
Je snijd kabels half door en de verbindingen zijn heel slecht.
Heb je geen andere mogelijkheid om de boel aan elkaar te knopen ?
Solderen en afwerken met krimpkous is het mooiste en de meest zekere verbinding.
En ga nu niet allemaal onderdelen vervangen zonder na te kijken wat de oorzaak is.
 
k heb de video van zandri hiervoor gebruikt. Hier is de link naar de video:
Oke, als je deze video gevolgd hebt zijn de lampen goed aangesloten.

Als je de scooter enkel op contact zet:
  • Werkt je claxon dan?
  • Werken je knipperlichten?
  • Werkt je remlicht?
  • Werkt je dagrijverlichting?
Als je de scooter elektrisch probeert te starten wat gebeurt dan?:
  • Je hoort helemaal niks.
  • Je hoort een klikje. (uit het startrelais)
  • Je hoort dat de startmotor wil gaan draaien maar hij krijgt de motor niet of heel slecht rond.
  • De startmotor draait heel goed rond maar de motor slaat niet aan?
 
solderen is weer niet zo goed trillingsbestendig, ik zou krimpbusjes gebruiken, dus van die busjes/stekkers die je op een draad klemt en waarvan je de isolatie eromheen smelt/krimpt, waarbij er ook nog lijm tussen zit. (of knijpbusjes en dan krimpkous om het geheel.)
krimpbus
 
Last edited:
Super bedankt voor al jullie reacties, ga mn scooter ff naar de zaak brengen en kijken of zij het kunnen fixen. is de scotch lock weghalen een goed idee of moet ik em laten zitten?
 
De puntjes in mijn post#9 zijn toch gemakkelijk en snel na te lopen en te beantwoorden, dit kan je geld opleveren.
Want 1 uurtje werk voor de scooterzaak kost je al gauw 75 Euro zonder materialen.
 
Last edited:
Oke, als je deze video gevolgd hebt zijn de lampen goed aangesloten.

Als je de scooter enkel op contact zet:
  • Werkt je claxon dan?
  • Werken je knipperlichten?
  • Werkt je remlicht?
  • Werkt je dagrijverlichting?
Als je de scooter elektrisch probeert te starten wat gebeurt dan?:
  • Je hoort helemaal niks.
  • Je hoort een klikje. (uit het startrelais)
  • Je hoort dat de startmotor wil gaan draaien maar hij krijgt de motor niet of heel slecht rond.
  • De startmotor draait heel goed rond maar de motor slaat niet aan?
Niks gaat aan als ik het contact slot aanzet, dat had ik al gelijk getest. Verder gaat de elektrische start helemaal niet dus ik hoor of zie helemaal niks.
De kickstart werkt wel dus daarmee kan ik em aan krijgen..
 
Niks gaat aan als ik het contact slot aanzet
Ook niet als de scooter met de kickstart is gestart en de motor loopt?

Doet alles het dan wel weer, kijk je zekering na.
Doet alles nog steeds niks, kijk die scotchlock na waar je de dagrijverlichting hebt afgetakt deze zal dan de draad wel hebben doorgesneden.
 
Ook niet als de scooter met de kickstart is gestart en de motor loopt?

Doet alles het dan wel weer, kijk je zekering na.
Doet alles nog steeds niks, kijk die scotchlock na waar je de dagrijverlichting hebt afgetakt deze zal dan de draad wel hebben doorgesneden.
Jaa als ik em heb gestart met de kickstart dan doet alles et weer maar anders niet. Waarnaar moet ik kijken als ik de zekeringen check?
 
Jaa als ik em heb gestart met de kickstart dan doet alles et weer maar anders niet. Waarnaar moet ik kijken als ik de zekeringen check?
Of ze defect zijn, dat betekent dat er ergens kortsluiting is.
En dan kijken in welk circuit dat is.
 
Waarnaar moet ik kijken als ik de zekeringen check?
Of de verbinding tussen het ene pootje van de zekering nog verbonden zit met het andere pootje van de zekering.
Hetzelfde geldt voor een glaszekering, het draadje in de zekering mag niet onderbroken zijn.

1682067595653.jpeg
1682068291785.png
 
Last edited:
Back
Top