Jasper V
Hej nog rol'n?
Het temperatuurverschil is naar mijn idee één van de belangrijkere oorzaken van de variatie in het vermogen.Zoeken we verder naar iets met een hogere opbrengst Daarom zou ik graag weten wat een originele fan aan lucht verplaatst, zodat ik ook ongeveer weet waar ik naar moet zoeken.
Voordat we appels met peren gaan vergelijken, Wieger had 't over een meting op een testbank, terwijl we het nou over temperatuursverschillen tijdens een race hebben. Hoe verloopt dat verschil tijdens een race, aan het eind van 't rechte stuk 40 graden warmer dan wanneer je net 3 langzame bochten kort achter elkaar hebt gehad? Op een testbank dan denk ik vergelijkbaar met het rechte stuk?
edit:
Als dat rechte stuk nou nog langer was geweest, zou de temperatuur dan ook verder oplopen? Ergens zal er een evenwicht worden bereikt, in theorie in elk geval altijd. Het lijkt mij dan zaak om dat evenwicht samen te laten komen bij een temperatuur die voor de motor ideaal is, en dat moet te regelen zijn...
Kijk eens naar Porsche, die hebben tot 1998 luchtkoelers gemaakt, motoren draaien met gemak 2 ton.
Het verschil in temperatuur is inderdaad tussen bv een langzame bochtencombinatie en het einde van het rechte stuk. Na gas dicht komt er meestal nog ruim 5 tot 7 graden bij, omdat de koeling weg valt maar er nog wel een bepaalde warmte capaciteit in de cilinder zit opgeslagen.
De testbank is aardig te vergelijken met het rechte stuk mits het blokje goed op temperatuur is.
Er ontstaat idd een evenwicht, maar dat is aan het eind van het rechte stuk nog niet bereikt. Het lager leggen van dat evenwicht gaat je zeer waarschijnlijk vermogen kosten.
Een tip voor de ventilatoren: Kijk eens naar de kachelventilator van een auto op de sloop.