AC vs. LC

Zoeken we verder naar iets met een hogere opbrengst :) Daarom zou ik graag weten wat een originele fan aan lucht verplaatst, zodat ik ook ongeveer weet waar ik naar moet zoeken.

Voordat we appels met peren gaan vergelijken, Wieger had 't over een meting op een testbank, terwijl we het nou over temperatuursverschillen tijdens een race hebben. Hoe verloopt dat verschil tijdens een race, aan het eind van 't rechte stuk 40 graden warmer dan wanneer je net 3 langzame bochten kort achter elkaar hebt gehad? Op een testbank dan denk ik vergelijkbaar met het rechte stuk?

edit:
Als dat rechte stuk nou nog langer was geweest, zou de temperatuur dan ook verder oplopen? Ergens zal er een evenwicht worden bereikt, in theorie in elk geval altijd. Het lijkt mij dan zaak om dat evenwicht samen te laten komen bij een temperatuur die voor de motor ideaal is, en dat moet te regelen zijn...

Kijk eens naar Porsche, die hebben tot 1998 luchtkoelers gemaakt, motoren draaien met gemak 2 ton.
Het temperatuurverschil is naar mijn idee één van de belangrijkere oorzaken van de variatie in het vermogen.

Het verschil in temperatuur is inderdaad tussen bv een langzame bochtencombinatie en het einde van het rechte stuk. Na gas dicht komt er meestal nog ruim 5 tot 7 graden bij, omdat de koeling weg valt maar er nog wel een bepaalde warmte capaciteit in de cilinder zit opgeslagen.
De testbank is aardig te vergelijken met het rechte stuk mits het blokje goed op temperatuur is.

Er ontstaat idd een evenwicht, maar dat is aan het eind van het rechte stuk nog niet bereikt. Het lager leggen van dat evenwicht gaat je zeer waarschijnlijk vermogen kosten.

Een tip voor de ventilatoren: Kijk eens naar de kachelventilator van een auto op de sloop.
 
Een ac oudtype zip carter + ac cilinder

En een LC type zip carter + mechanische pomp dus + lc cilinder

Dat zijn de 2 lichtste gevallen van koeling. Met AC ben je dus zeker wel lichter uit!*

Maar het gaat hier toch om de verschillen van ac/lc? niet om het gewicht?**

*
Dat is een beetje het punt waar 't om draait, de fan freet vermogen. Dat wil je niet dus laat je die weg. Om toch te koelen ga je dat met een electrisch aangedreven fan doen, maar om die te voeden moet je een accu van grote capaciteit(lees: zwaar) meenemen. Je hebt dan meer vermogen beschikbaar voor de aandrijving van je hok. De vraag is dan wel wat efficienter is. Ik denk de zwaardere accu meesjouwen.

**
We gaan 't onderwerp misschien iets voorbij inderdaad, maar ik denk dat je zeker bij het sprinten met een luchtgekoeld ding in het voordeel kan zijn, vanwege het feit dat je die koeling weg kan laten voor dat korte stukje, en je dus in theorie hetzelfde vermogen zou moeten kunnen halen of nog meer omdat je geen waterpomp aan hoeft te drijven. Bespaart je dus het gewicht van heel die LC handel, zeg een kilo of 3-4. Makkelijk verdiend denk ik.
 
Waarom? Wanneer je de temperatuur constant en op ee mooie waarde houdt, moet dat geen verschil maken. Het enige waar je in mijn optiek vermogen mee verliest, is de fan.

Denk ook even aan de vervorming van de cilinder omdat de koeling maar van één kant komt.
 
*
Dat is een beetje het punt waar 't om draait, de fan freet vermogen. Dat wil je niet dus laat je die weg. Om toch te koelen ga je dat met een electrisch aangedreven fan doen, maar om die te voeden moet je een accu van grote capaciteit(lees: zwaar) meenemen. Je hebt dan meer vermogen beschikbaar voor de aandrijving van je hok. De vraag is dan wel wat efficienter is. Ik denk de zwaardere accu meesjouwen.

In de scooterrace wereld gaat het verhaal rond dat je 1pk nodig hebt om 8kg te compenseren. Ik heb zelf eerlijk gezegd niet de moeite genomen om dat na te rekenen.
 
Dus.

Het vermogen kan hetzelfde zijn.
Alleen kan je de temp. lastig constant houden.

Dus voor sprinten geen probleem.
Voor iets langdurig wel.
 
Misschien niet zo'n slimme opmerking van me, maar doe het toch even;

Stel dat je LC koeling wilt weglaten voor de sprints; is het dan bijvoorbeeld "verstandiger" om een LC cilinder te pakken i.p.v. een AC cilinder omdat deze betere timingen heeft e.d. ? Bovendien hebben we het maar over 150 meter.

Als mijn post nergens opslaat even zeggen, haal ik hem wel weg :p
 
Ligt aan het gebruik toch?

Een sprintje van 150 m zal nog wel gaan, maar de racers zijn denk ik beter af met een watergekoelde motor. Wellicht dat Jasper e.e.a. kan bevestigen of juist niet, hij heeft de ervaring van SOBW standaardklasse en de Open70 van nu.
 
Stel dat je LC koeling wilt weglaten voor de sprints; is het dan bijvoorbeeld "verstandiger" om een LC cilinder te pakken i.p.v. een AC cilinder omdat deze betere timingen heeft e.d. ? Bovendien hebben we het maar over 150 meter.

'Denna' heeft dat vanuit een beunactie toch gedaan? Waarschijnlijk hebben de koelribben dan toch een functie op die 150 meter. En in een AC kan je toch gewoon LC timingen vijlen?

hij heeft de ervaring van SOBW standaardklasse en de Open70 van nu.

Je wil niet weten hoeveel jaren ;)
 
Misschien niet zo'n slimme opmerking van me, maar doe het toch even;

Stel dat je LC koeling wilt weglaten voor de sprints; is het dan bijvoorbeeld "verstandiger" om een LC cilinder te pakken i.p.v. een AC cilinder omdat deze betere timingen heeft e.d. ? Bovendien hebben we het maar over 150 meter.

Als mijn post nergens opslaat even zeggen, haal ik hem wel weg :p

Als je gaat sprinten is je spul meestal toch wel aangepast, en dan is die timing ook al een stukje scherper, voor zover die al niet een heel eind gelijk ligt aan een LC exemplaar. Een AC cilinder heeft koelribben, bij een LC cilinder kan de warmte juist nergens heen vanwege de dubbele wand. Ik durf er verder nix over te zeggen, de enige manier om erachter te komen is testen en meten onder de bougie!
 
Ik heb vorig jaar idd met een ac speed gereden. Kees bedoeld het ws met de koelmantel er wel nog omheen. Die had ik eraf gehaald. Opzich is het nog te doen voor te sprinten. Hij steeg ongeveer 30 graden per sprint. Ik had dat gedaan omdat mijn speed een extra gat had in de uitlaatpoort naar een tapeind. Daar had ik ook beduidend vermogenverlies van. Ik zoek wel ff een foto ervan.

Gevonden:

Dit geeft wel een aardig beeld van hoe dat uitziet:

[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=24000&stc=1&d=1201101729[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=24001&stc=1&d=1201101729[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=24002&stc=1&d=1201101729[/ir]

Ps: De wand is best wel dun en je hebt idd veel last van snel fluctuerende temperatuur.
 

Attachments

  • BT @ Stein.jpg
    BT @ Stein.jpg
    292.9 KB · Views: 262
  • BT @ Stein 8.jpg
    BT @ Stein 8.jpg
    1.1 MB · Views: 270
  • BT @ Stein 10.JPG
    BT @ Stein 10.JPG
    215.6 KB · Views: 255
Last edited:
Alles bijelkaar iets van 2 sprints en een stuk of 6 ritjes hier door de straat. Ik merkte dat ik teveel vermogen verloor door het extra gat en daarom heb ik em er ook weer afgeschroeft:).
 
ik heb zelf ook een jaartje gereden met een ac evo (op minarelli).

met banken ging het eigenlijk probleemloos, ik kon 3 runs achter elkaar maken en dan liep de temp op van 60 naar 130.
(onder de bougie gemeten)

pas bij de laatste run (met de hoogste temp) kreeg hij het meeste vermogen, ik denk wel dat een 4e run ook nog kon, maar dan zal het vermogen wel weer zakken.

timing van 199/130, en draaide gewoon 14200 rpm.
vermogen was boven de 20pk, en hij pakte erg goed op, dus dat zit ook wel goed.

op genemuiden kreeg mijn tegenstander een valse start, waardoor ik de 2e run wegreed met 75 graden, voor het eind van de baan had ik een warmloper.
toen even naar de bougie gekeken en het kwam 90% zeker door een iets te arme carburateur afstelling.
(geen excuus om niet ac te gaan rijden in ieder geval)

http://www.scooterclub.nl/mark/roxfinal/2864-600.jpg
http://www.scooterclub.nl/mark/roxfinal/DSCN2973.JPG
http://www.scooterclub.nl/mark/roxfinal/DSCN2979.JPG

oud filmpje met wat minder vermogen
http://www.scooterclub.nl/mark/roxfinal/sonic/acevo/DSCN2058.MOV
http://www.scooterclub.nl/mark/roxfinal/sonic/acevo/DSCN2052.MOV
 
Last edited:
Een sprintje van 150 m zal nog wel gaan, maar de racers zijn denk ik beter af met een watergekoelde motor. Wellicht dat Jasper e.e.a. kan bevestigen of juist niet, hij heeft de ervaring van SOBW standaardklasse en de Open70 van nu.

Ik kan de carb nu een stuk scherper afstellen en de zuigerslijtage is veel lager, plus dat mijn blok nu niet kapot te krijgen is heb ik het idee. :D
 
Ik kan de carb nu een stuk scherper afstellen en de zuigerslijtage is veel lager, plus dat mijn blok nu niet kapot te krijgen is heb ik het idee. :D

Daarmee heb je inderdaad dan wel een punt ja...

Resumerend:
AC vs. LC: een watergekoelde motor kan meer vermogen leveren omdat vanwege de rustigere temperatuurshuishouding de afstelling scherper kan en omdat je geen last hebt van een koelfan die vermogen kost.

Verbeterpunten zijn dus:
1. Zorgen voor een stabiele en ideale temperatuur onder de bougie
2. Koeling extern voeden, daarvoor moet ik de opbrengst van de huidige koelfan kunnen bepalen of berekenen. Wie is er goed met stromingsleer?
 
ik zelf rijd nu alleen nog maar ac

ac evotje op 20 pk met bijna standaart timingen uitlaat is enkel iets hoger getimed.

en ben nu dus een 86cc blok aan het bouwen deze is ook luchtgekoeld.
doel voor dit blok is toch rond de 28 pk

wat ik merk is dat je zonder koelkappen gewoon kan rijden als je maar snelheid houd langzaam rijden gaat niet werken.

ik geef op een kart de voorkeur aan lc omdat je met zoown ding ook lagere snelheden gaat rijden en je met een koelvin imo teveel vermogen gaat verliezen
 
ik zelf rijd nu alleen nog maar ac

ac evotje op 20 pk met bijna standaart timingen uitlaat is enkel iets hoger getimed.

en ben nu dus een 86cc blok aan het bouwen deze is ook luchtgekoeld.
doel voor dit blok is toch rond de 28 pk

wat ik merk is dat je zonder koelkappen gewoon kan rijden als je maar snelheid houd langzaam rijden gaat niet werken.

ik geef op een kart de voorkeur aan lc omdat je met zoown ding ook lagere snelheden gaat rijden en je met een koelvin imo teveel vermogen gaat verliezen


Interessante projecten!

Wat je zegt over die kart klopt, maar ik heb 't meeste spul toch al liggen dus ik wil 't zowieso gaan proberen. Er zal dan wel iets van externe koeling op komen, want die koelvin laat ik er dus ook liever af en ik heb ruimte genoeg op 't chassis om e.e.a. kwijt te kunnen.
 
Ja leuke projecten met droom-doelstellingen. 28pk met een AC 86cc is leuk zeggen, maar zie eerst maar eens 28pk uit een Malossi bigbore te krijgen. Tevens zou ik in jouw geval gewoon met een LC cilinder gaan rijden, Je hebt me je doel van de kart verteld. Aan de andere kant als je zo'n AC cilinder gewoon hebt liggen kan je het natuurlijk gewoon monteren.
 
Back
Top