AC vs. LC

Chris

Kawa KX 250
Klein beetje in navolging van dit topic:
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/ac-koeling-78322
wil ik die discussie nog eens aanzwengelen om te horen hoe het er anno 2008 voorstaat en wat men ervan denkt.

Ik ben zelf een dikke 2 jaar totaal niet meer met scooters bezig geweest, maar ben toch langzaam weer begonnen aan een blokje, dat op een kartchassis komt. Omdat ik al een zwaar chassis heb (ex-Hezemans huurkart) en om 't sleutelen lekker simpel te houden, en omdat ik 't (piaggio) blok toch had liggen, wordt ie AC. Evo 70 met PWK 28 enz. dus niet onaardig denk ik zelf.

Zijn er ondertussen mensen die met een luchtgekoelde cilinder sprinten, en dan dus zonder koelkap e.d.? Met wat voor vermogens rijden die rond?

Blijven de fans van de racers ondertussen heel? Hoe is dit bereikt?

Is het een idee om de fan op de rotor weg te laten, en daarvoor in de plaats een electrische fan te gebruiken die aan het volumedebiet kan voldoen?
 
Advertisement - register to remove this

20 pk is mogelijk volgens mij.

Voor sprinten kan je makkelijk zonder geforceerde luchtkoeling rijden.

Er bestaan aluminium koelfans voor pia racers.
 
Jordi uit oud bijerland van de ddl crew om het zo even te zeggen.
Reed met een zip ac met een 70cc mhr team en had een vermogen van iets door de 19pk. Dus je kan prima best hoge vermogens halen met een ac cilinder.

Ik zou zelf een goede fan op je vliegwiel monteren, denk aan een alu zoals tinne al zegt. (staan heel soms te koop op marktplaats)
Koeld prima en als je een elektrische ven wilt gebruiken zit je ook weer met een accu wat ook weer nadelen met zich meebrengt.
 
Laatst bij een piaggio evo AC, had gewoon 19.9sae.

Ik wil nog een keer een AC evo, met dezelfde timingen als mijn huidige lc en dan gewoon op m'n blokje zetten. Dan zie ik daar toch ook zo hetzelfde uitrollen. Tja het kan natuurlijk vies tegenvallen, maar theoretisch moet het gewoon lukken. Maar zal wel minder constant zijn.
 
20 pk is mogelijk volgens mij.

-- Ik denk nog wel meer ook... Hebben we 't over een motor met of zonder koelvin?

Voor sprinten kan je makkelijk zonder geforceerde luchtkoeling rijden.

-- Dat 't kan was in 2004 al duidelijk, ik vraag me af of 't ook gebeurd en wat de ervaringen zijn van de mensen die 't doen.

Er bestaan aluminium koelfans voor pia racers.

-- Die probeerde Mol in 2003 al te verkopen, rijden de racers hier nu mee rond of is er iets anders op gevonden?

Zie cursieve tekst..

(Niet specifiek voor Tinne..!!)
Let wel, ik probeer een discussie aan te zwengelen, ik wil niemand aanvallen. Sommige mensen voelen zich nogal vlug aangevallen hier als ik zo een paar gemiste jaren terug aan 't lezen ben. Dat was vroeger ook al zo en zal wel met hormonen te maken hebben denk ik.
 
Last edited:
Jordi uit oud bijerland van de ddl crew om het zo even te zeggen.
Reed met een zip ac met een 70cc mhr team en had een vermogen van iets door de 19pk. Dus je kan prima best hoge vermogens halen met een ac cilinder.

Ik zou zelf een goede fan op je vliegwiel monteren, denk aan een alu zoals tinne al zegt. (staan heel soms te koop op marktplaats)
Koeld prima en als je een elektrische ven wilt gebruiken zit je ook weer met een accu wat ook weer nadelen met zich meebrengt.

Het enige verschil dat een alu fan met zich mee brengt is dat deze niet kapot gaan bij hoge toerentallen. Verder wil ik alternatieven bekijken omdat er in het in de startpost genoemde oudere topic mensen zijn die hebben getest met en zonder fan, en die kwamen tot de conclusie dat het hele pk's verschilt.

Accu is opzich geen probleem wanneer deze genoeg capaciteit heeft naar gelang 't verbruik van de eventuele electrische fan, al ben je dan de gewichtsbesparing t.o.v. waterkoeling wel kwijt.
 
De alu fans werden veel gebruikt in de standaardklasse van de sobw.

Ik denk dat een elektrische fan mogelijk moet zijn.
Ik heb er zelf mee geexperimenteerd, maar het probleem waar ik tegenaan liep is dat je hele grote stromen gaat trekken waardoor je accu heel snel leeg is.
Ik ben gestopt met experimenteren omdat het verboden werd in de standaardklasse om deze manier van koelen te gebruiken.

Edit: Ik kon een elektrisch systeem bouwen van 8kg omdat ik er toen zoveel lood in had hangen en ik denk dat ik dat gewicht ook wel nodig zou hebben.
 
Laatst bij een piaggio evo AC, had gewoon 19.9sae.

Ik wil nog een keer een AC evo, met dezelfde timingen als mijn huidige lc en dan gewoon op m'n blokje zetten. Dan zie ik daar toch ook zo hetzelfde uitrollen. Tja het kan natuurlijk vies tegenvallen, maar theoretisch moet het gewoon lukken. Maar zal wel minder constant zijn.

Waarom? Wanneer je de temperatuur constant en op ee mooie waarde houdt, moet dat geen verschil maken. Het enige waar je in mijn optiek vermogen mee verliest, is de fan.
 
De alu fans werden veel gebruikt in de standaardklasse van de sobw.

Ik denk dat een elektrische fan mogelijk moet zijn.
Ik heb er zelf mee geexperimenteerd, maar het probleem waar ik tegenaan liep is dat je hele grote stromen gaat trekken waardoor je accu heel snel leeg is.
Ik ben gestopt met experimenteren omdat het verboden werd in de standaardklasse om deze manier van koelen te gebruiken.

Edit: Ik kon een elektrisch systeem bouwen van 8kg omdat ik er toen zoveel lood in had hangen en ik denk dat ik dat gewicht ook wel nodig zou hebben.

Alu fans, werden of worden nog steeds veel gebruikt?

Electrische fan, wat zijn grote stromen? Wel genoeg koelvermogen? Hield je je machine op temperatuur met alleen de elektrische fan?
 
Alu fans werden veel gebruikt, omdat de standaardklasse nu niets meer voorstelt (3 a 4 rijders en heb geen idee waar zij mee rijden). :)

Stromen van meer dan 20A zijn geen uitzondering.
Ik heb het niet op een draaiend blokje getest, maar alleen gekeken of ik de opbrengst van het normale systeem kon benaderen.
 
Waarom? Wanneer je de temperatuur constant en op ee mooie waarde houdt, moet dat geen verschil maken. Het enige waar je in mijn optiek vermogen mee verliest, is de fan.

Dat is het probleem dus, de temperatuur bij een AC varieert veel meer.
Op mijn open70 racer meet ik met mijn temp sensor onder de bougie geen waardes boven de 110, terwijl dat toen bij mijn standaardklasse blok wel eens richting de 200 ging.
 
Dat is het probleem dus, de temperatuur bij een AC varieert veel meer.
Op mijn open70 racer meet ik met mijn temp sensor onder de bougie geen waardes boven de 110, terwijl dat toen bij mijn standaardklasse blok wel eens richting de 200 ging.

Bedoel je dat het tijdens het rijden varieert? Of per setup verschilt?

Ik heb de fan uit 't oude topic nog eens opgezocht, zie link. Is 4m^3/min = 240m^3/h genoeg om het volumedebiet van een standaard fan op zeg voor de grap 12k toeren te evenaren? Wie helpt me op weg dit eventueel na te rekenen?

http://www.conrad.nl/goto/?product=570095
 
Die heb ik getest en daar ga je het niet echt mee redden. :)

En de temperatuur varieert tijdens het rijden.
Bij ac is dat zo'n 30 a 40 graden en bij lc ongeveer 10.
 
Die heb ik getest en daar ga je het niet echt mee redden. :)

En de temperatuur varieert tijdens het rijden.
Bij ac is dat zo'n 30 a 40 graden en bij lc ongeveer 10.

Zoeken we verder naar iets met een hogere opbrengst :) Daarom zou ik graag weten wat een originele fan aan lucht verplaatst, zodat ik ook ongeveer weet waar ik naar moet zoeken.

Voordat we appels met peren gaan vergelijken, Wieger had 't over een meting op een testbank, terwijl we het nou over temperatuursverschillen tijdens een race hebben. Hoe verloopt dat verschil tijdens een race, aan het eind van 't rechte stuk 40 graden warmer dan wanneer je net 3 langzame bochten kort achter elkaar hebt gehad? Op een testbank dan denk ik vergelijkbaar met het rechte stuk?

edit:
Als dat rechte stuk nou nog langer was geweest, zou de temperatuur dan ook verder oplopen? Ergens zal er een evenwicht worden bereikt, in theorie in elk geval altijd. Het lijkt mij dan zaak om dat evenwicht samen te laten komen bij een temperatuur die voor de motor ideaal is, en dat moet te regelen zijn...

Kijk eens naar Porsche, die hebben tot 1998 luchtkoelers gemaakt, motoren draaien met gemak 2 ton.
 
Last edited:
Ik wil nog een keer een AC evo, met dezelfde timingen als mijn huidige lc en dan gewoon op m'n blokje zetten. Dan zie ik daar toch ook zo hetzelfde uitrollen. Tja het kan natuurlijk vies tegenvallen, maar theoretisch moet het gewoon lukken. Maar zal wel minder constant zijn.

Ik heb ook nog ergens iets met evo70 staan. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar de jochies wilde ook nog eens een LC timing erin vijlen ;)

Maar toen stopte iedereen.

Misschien een ander idee achter de AC keuze; het oh zo! populaire gewicht...
Of is dat verschil met een kort LC systeem te verwaarlozen?
 
Ik heb ook nog ergens iets met evo70 staan. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar de jochies wilde ook nog eens een LC timing erin vijlen ;)

Maar toen stopte iedereen.

Misschien een ander idee achter de AC keuze; het oh zo! populaire gewicht...
Of is dat verschil met een kort LC systeem te verwaarlozen?

Je kan ook een kort AC blok bouwen... :) Ik ben al wel zover dat wanneer je electrisch aangedreven koeling wil je met het gewicht hooguit kiet speelt, in het gevalletje binnenrotor of andere vorm van raceontsteking iig.
 
Een ac oudtype zip carter + ac cilinder

En een LC type zip carter + mechanische pomp dus + lc cilinder

Dat zijn de 2 lichtste gevallen van koeling. Met AC ben je dus zeker wel lichter uit!

Maar het gaat hier toch om de verschillen van ac/lc? niet om het gewicht?
 
Die cilinders staan soms al voor 100euro op internet.

Is het maar zoveel waard ;(

Je ziet dat men in aziatische landen veel met ac doen. 90+ cc vaak. Maar dat zal ook wel met de beschikbaarheid van LC cil. te maken hebben. In NL is het 'vroeger' in de sprint wel gebruikt. Denk aan de Jager bijv. Soms krijg ik het gevoel dat mensen voor het gebruikelijk LC kiezen. Ik denk dat je met AC zeker zo comp. in de sprint! kan zijn. Maar dat ik niet gebaseerd op het 'verstand hebben van...'.

Maar hebben we het nu over AC vs LC in de sprint? of AC vs LC in racen en dan over constante temp etc...?



ps. Kort LC systeem als in weinig KVS door positie rad etc.
 
Back
Top