Het temperatuurverschil is naar mijn idee één van de belangrijkere oorzaken van de variatie in het vermogen.Zoeken we verder naar iets met een hogere opbrengstDaarom zou ik graag weten wat een originele fan aan lucht verplaatst, zodat ik ook ongeveer weet waar ik naar moet zoeken.
Voordat we appels met peren gaan vergelijken, Wieger had 't over een meting op een testbank, terwijl we het nou over temperatuursverschillen tijdens een race hebben. Hoe verloopt dat verschil tijdens een race, aan het eind van 't rechte stuk 40 graden warmer dan wanneer je net 3 langzame bochten kort achter elkaar hebt gehad? Op een testbank dan denk ik vergelijkbaar met het rechte stuk?
edit:
Als dat rechte stuk nou nog langer was geweest, zou de temperatuur dan ook verder oplopen? Ergens zal er een evenwicht worden bereikt, in theorie in elk geval altijd. Het lijkt mij dan zaak om dat evenwicht samen te laten komen bij een temperatuur die voor de motor ideaal is, en dat moet te regelen zijn...
Kijk eens naar Porsche, die hebben tot 1998 luchtkoelers gemaakt, motoren draaien met gemak 2 ton.
Een ac oudtype zip carter + ac cilinder
En een LC type zip carter + mechanische pomp dus + lc cilinder
Dat zijn de 2 lichtste gevallen van koeling. Met AC ben je dus zeker wel lichter uit!*
Maar het gaat hier toch om de verschillen van ac/lc? niet om het gewicht?**
Waarom? Wanneer je de temperatuur constant en op ee mooie waarde houdt, moet dat geen verschil maken. Het enige waar je in mijn optiek vermogen mee verliest, is de fan.
*
Dat is een beetje het punt waar 't om draait, de fan freet vermogen. Dat wil je niet dus laat je die weg. Om toch te koelen ga je dat met een electrisch aangedreven fan doen, maar om die te voeden moet je een accu van grote capaciteit(lees: zwaar) meenemen. Je hebt dan meer vermogen beschikbaar voor de aandrijving van je hok. De vraag is dan wel wat efficienter is. Ik denk de zwaardere accu meesjouwen.
Dus.
Het vermogen kan hetzelfde zijn.
Alleen kan je de temp. lastig constant houden.*
Dus voor sprinten geen probleem.
Voor iets langdurig wel.
Ligt aan het gebruik toch?
Stel dat je LC koeling wilt weglaten voor de sprints; is het dan bijvoorbeeld "verstandiger" om een LC cilinder te pakken i.p.v. een AC cilinder omdat deze betere timingen heeft e.d. ? Bovendien hebben we het maar over 150 meter.
hij heeft de ervaring van SOBW standaardklasse en de Open70 van nu.
Misschien niet zo'n slimme opmerking van me, maar doe het toch even;
Stel dat je LC koeling wilt weglaten voor de sprints; is het dan bijvoorbeeld "verstandiger" om een LC cilinder te pakken i.p.v. een AC cilinder omdat deze betere timingen heeft e.d. ? Bovendien hebben we het maar over 150 meter.
Als mijn post nergens opslaat even zeggen, haal ik hem wel weg
Een sprintje van 150 m zal nog wel gaan, maar de racers zijn denk ik beter af met een watergekoelde motor. Wellicht dat Jasper e.e.a. kan bevestigen of juist niet, hij heeft de ervaring van SOBW standaardklasse en de Open70 van nu.
Ik kan de carb nu een stuk scherper afstellen en de zuigerslijtage is veel lager, plus dat mijn blok nu niet kapot te krijgen is heb ik het idee.
ik zelf rijd nu alleen nog maar ac
ac evotje op 20 pk met bijna standaart timingen uitlaat is enkel iets hoger getimed.
en ben nu dus een 86cc blok aan het bouwen deze is ook luchtgekoeld.
doel voor dit blok is toch rond de 28 pk
wat ik merk is dat je zonder koelkappen gewoon kan rijden als je maar snelheid houd langzaam rijden gaat niet werken.
ik geef op een kart de voorkeur aan lc omdat je met zoown ding ook lagere snelheden gaat rijden en je met een koelvin imo teveel vermogen gaat verliezen