ABT
Boers Engineering
ABT Kymco Sprinter
ABT Kymco DJ80
Iets minder dan 2 jaar geleden ben ik samen met een vriend (waar deze scooter van is) begonnen met het opknappen van een schade Kymco DJ.
zie www.abtuning.tk voor het verdere opknap-proces.
Deze kymco hebben we eigenlijk nooit echt afgemaakt omdat het blok nooit goed heeft willen lopen en dat we er eigenlijk geen tijd meer voor hadden omdat ik het te druk had met school en met brommersprint.
Nu heb ik de DJ pas weer opgegraven met als doelstelling dat het blok nu wel goed moet gaan lopen en er voor de lol mee te doen op brommersprints.
Voor het serieuze brommersprint werk wordt er nu hard ontworpen aan nog een Kymco, deze moet af zijn voor Jubbega 2005, meer info komt hierover wanneer het rolt/rijdt.
De reden waarom het blok niet goed liep is waarschijnlijk een combinatie van verkeerde pakkingen, foute vloeibare pakking en een slechte uitlaat.
Vorige week het blokje opnieuw in elkaar gezet met nieuwe pakkingen, kit en keringen en een draadboompje gemaakt.
De startmotor, oliepomp en de benzinetank incl. vacuumsysteem zijn verwijderd.
Ook heb ik de cilinder en het carter aangepast en is er een uitlaat voor ontworpen en gelast.
De setup werd hierna:
TCCD 80cc cilinder AB-Tuned
AB-tuned carter
Dell'orto / Spaco 20mm carburateur met RDG spruitstuk
Rito 12pen as
ABT uitlaat
Std. ontsteking met imitatie CDI
Polini speedcontrol vario
Hebo koppeling
UITERLIJK:
De kymco is in de officiële AB-Tuning kleuren gespoten, dwz Zwart-gifgroen.
Het stuurtje is zo krom als een uhh... kymco 8P en wordt vervangen door een M-stuur een een zelfbouw clamp.
De voorkant vind ik kwa kappen wel gelukt, maar de achterkant vind ik als de kappen en het zadel eropzitten aarsch-lelijk, dus daar wordt nu wat anders op verzonnen, ik heb nu een achterkap van een SangYang, misschien dat we daar wat mee gaan doen.
MOTORISCH:
Aan de inlaat wordt nog al wat veranderd, het membraan wordt vervangen door een TP bigvalve membraan(huis).
Ook gaat de 20mm carburateur plaats maken voor een 26mm exemplaar die ik toch nog had liggen.
Het spruitstuk van het bigvalve setje wordt overigens niet gebruikt want die is veel te lang naar mn zin en ook te klein voor de 26. In plaats hiervan maak ik zelf een recht spruitstukje.
De cilinder en het carter zijn nu aangepast omdat hij toch niet meer op straat gebruikt wordt.
Daarna heb ik de uitlaat ontworpen, het maken hiervan was ongeveer 2x zoveel werk als de vorige uitlaten die ik gemaakt heb (voor Puch maxi), ik heb de uitlaat geloof ik 24x :X doorgezaagd om het een beetje passend te krijgen.
Ik maak mijn uitlaten altijd van 1mm staalplaat en las het Mig-Mag omdat dat het enige lasapparaat is wat ik ter beschikking heb, dit is dus de rede dat de lasnaden zo grof zijn, van binnen valt dit overigens erg mee.
De einddemper is een Leovinci geval die helemaal dicht gekoold is, en moet dus nog schoongemaakt/opgeknapt worden.
Afgelopen zaterdag heeft de kymco zo ongeveer de hele dag bij Mario op de testbank gestaan (was toch lekker rustig op de List-Meet&Meet )
Hij liep van te voren voor geen ruk, reageerde bijna niet op sproeiers enz. , aan het eind van de dag was het vermogen toch al verdubbeld, het enigste wat eigenlijk gebeurt is is zonder spie de ontsteking vroeger gezet wat dus heel veel scheelde, maar is nog steeds veel te weinig en moet eigenlijk nog een keer verdubbelen
Ik had hier een paar uitdraaien neer willen zetten, maar helaas is de diskette met print-screens overleden dus die komen nog.......
S'ochtends had hij iig nog geen 5 pk aan het achterwiel en s'avonds iets meer als 8.
Waarschijnlijk ga ik volgende week weer testen met de nieuwe inlaat, kijken of ie dan wel wil .
Het doel is om boven de 15Pk uit te komen met een AC kymcoblok, ik denk dat het moet lukken (Mario zag het nog niet helemaal zitten, maar ik wel......)
Ik denk trouwens dat ik hiermee aardig in de minderheid ben in NL
ABT Kymco DJ80
Iets minder dan 2 jaar geleden ben ik samen met een vriend (waar deze scooter van is) begonnen met het opknappen van een schade Kymco DJ.
zie www.abtuning.tk voor het verdere opknap-proces.
Deze kymco hebben we eigenlijk nooit echt afgemaakt omdat het blok nooit goed heeft willen lopen en dat we er eigenlijk geen tijd meer voor hadden omdat ik het te druk had met school en met brommersprint.
Nu heb ik de DJ pas weer opgegraven
Voor het serieuze brommersprint werk wordt er nu hard ontworpen aan nog een Kymco, deze moet af zijn voor Jubbega 2005, meer info komt hierover wanneer het rolt/rijdt.
De reden waarom het blok niet goed liep is waarschijnlijk een combinatie van verkeerde pakkingen, foute vloeibare pakking en een slechte uitlaat.
Vorige week het blokje opnieuw in elkaar gezet met nieuwe pakkingen, kit en keringen en een draadboompje gemaakt.
De startmotor, oliepomp en de benzinetank incl. vacuumsysteem zijn verwijderd.
Ook heb ik de cilinder en het carter aangepast en is er een uitlaat voor ontworpen en gelast.
De setup werd hierna:
TCCD 80cc cilinder AB-Tuned
AB-tuned carter
Dell'orto / Spaco 20mm carburateur met RDG spruitstuk
Rito 12pen as
ABT uitlaat
Std. ontsteking met imitatie CDI
Polini speedcontrol vario
Hebo koppeling
UITERLIJK:
De kymco is in de officiële
Het stuurtje is zo krom als een uhh... kymco 8P en wordt vervangen door een M-stuur een een zelfbouw clamp.
De voorkant vind ik kwa kappen wel gelukt, maar de achterkant vind ik als de kappen en het zadel eropzitten aarsch-lelijk, dus daar wordt nu wat anders op verzonnen, ik heb nu een achterkap van een SangYang, misschien dat we daar wat mee gaan doen.
MOTORISCH:
Aan de inlaat wordt nog al wat veranderd, het membraan wordt vervangen door een TP bigvalve membraan(huis).
Ook gaat de 20mm carburateur plaats maken voor een 26mm exemplaar die ik toch nog had liggen.
Het spruitstuk van het bigvalve setje wordt overigens niet gebruikt want die is veel te lang naar mn zin en ook te klein voor de 26. In plaats hiervan maak ik zelf een recht spruitstukje.
De cilinder en het carter zijn nu aangepast omdat hij toch niet meer op straat gebruikt wordt.
Daarna heb ik de uitlaat ontworpen, het maken hiervan was ongeveer 2x zoveel werk als de vorige uitlaten die ik gemaakt heb (voor Puch maxi), ik heb de uitlaat geloof ik 24x :X doorgezaagd om het een beetje passend te krijgen.
Ik maak mijn uitlaten altijd van 1mm staalplaat en las het Mig-Mag omdat dat het enige lasapparaat is wat ik ter beschikking heb, dit is dus de rede dat de lasnaden zo grof zijn, van binnen valt dit overigens erg mee.
De einddemper is een Leovinci geval die helemaal dicht gekoold is, en moet dus nog schoongemaakt/opgeknapt worden.
Afgelopen zaterdag heeft de kymco zo ongeveer de hele dag bij Mario op de testbank gestaan (was toch lekker rustig op de List-Meet&Meet
Hij liep van te voren voor geen ruk, reageerde bijna niet op sproeiers enz. , aan het eind van de dag was het vermogen toch al verdubbeld, het enigste wat eigenlijk gebeurt is is zonder spie de ontsteking vroeger gezet wat dus heel veel scheelde, maar is nog steeds veel te weinig en moet eigenlijk nog een keer verdubbelen
Ik had hier een paar uitdraaien neer willen zetten, maar helaas is de diskette met print-screens overleden dus die komen nog.......
S'ochtends had hij iig nog geen 5 pk aan het achterwiel en s'avonds iets meer als 8.
Waarschijnlijk ga ik volgende week weer testen met de nieuwe inlaat, kijken of ie dan wel wil .
Het doel is om boven de 15Pk uit te komen met een AC kymcoblok, ik denk dat het moet lukken (Mario zag het nog niet helemaal zitten, maar ik wel......)
Ik denk trouwens dat ik hiermee aardig in de minderheid ben in NL
Last edited: