ABT Kymco DJ80

ABT

Boers Engineering
ABT Kymco Sprinter

ABT Kymco DJ80

Iets minder dan 2 jaar geleden ben ik samen met een vriend (waar deze scooter van is) begonnen met het opknappen van een schade Kymco DJ.

zij%201.jpg


zie www.abtuning.tk voor het verdere opknap-proces.

Deze kymco hebben we eigenlijk nooit echt afgemaakt omdat het blok nooit goed heeft willen lopen en dat we er eigenlijk geen tijd meer voor hadden omdat ik het te druk had met school en met brommersprint.

Nu heb ik de DJ pas weer opgegraven :p met als doelstelling dat het blok nu wel goed moet gaan lopen en er voor de lol mee te doen op brommersprints.

Voor het serieuze brommersprint werk wordt er nu hard ontworpen aan nog een Kymco, deze moet af zijn voor Jubbega 2005, meer info komt hierover wanneer het rolt/rijdt.

De reden waarom het blok niet goed liep is waarschijnlijk een combinatie van verkeerde pakkingen, foute vloeibare pakking en een slechte uitlaat.

Vorige week het blokje opnieuw in elkaar gezet met nieuwe pakkingen, kit en keringen en een draadboompje gemaakt.
De startmotor, oliepomp en de benzinetank incl. vacuumsysteem zijn verwijderd.
Ook heb ik de cilinder en het carter aangepast en is er een uitlaat voor ontworpen en gelast.

De setup werd hierna:

TCCD 80cc cilinder AB-Tuned
AB-tuned carter
Dell'orto / Spaco 20mm carburateur met RDG spruitstuk
Rito 12pen as
ABT uitlaat
Std. ontsteking met imitatie CDI
Polini speedcontrol vario
Hebo koppeling

UITERLIJK:

kymco_nieuw1.jpg


kymco_nieuw2.jpg


kymco_nieuw3.jpg


kymco_nieuw4.jpg



De kymco is in de officiële :p AB-Tuning kleuren gespoten, dwz Zwart-gifgroen.
Het stuurtje is zo krom als een uhh... kymco 8P en wordt vervangen door een M-stuur een een zelfbouw clamp.

De voorkant vind ik kwa kappen wel gelukt, maar de achterkant vind ik als de kappen en het zadel eropzitten aarsch-lelijk, dus daar wordt nu wat anders op verzonnen, ik heb nu een achterkap van een SangYang, misschien dat we daar wat mee gaan doen.

MOTORISCH:

Aan de inlaat wordt nog al wat veranderd, het membraan wordt vervangen door een TP bigvalve membraan(huis).
Ook gaat de 20mm carburateur plaats maken voor een 26mm exemplaar die ik toch nog had liggen.
Het spruitstuk van het bigvalve setje wordt overigens niet gebruikt want die is veel te lang naar mn zin en ook te klein voor de 26. In plaats hiervan maak ik zelf een recht spruitstukje.

inlaat.jpg



De cilinder en het carter zijn nu aangepast omdat hij toch niet meer op straat gebruikt wordt.
Daarna heb ik de uitlaat ontworpen, het maken hiervan was ongeveer 2x zoveel werk als de vorige uitlaten die ik gemaakt heb (voor Puch maxi), ik heb de uitlaat geloof ik 24x :X doorgezaagd om het een beetje passend te krijgen.
Ik maak mijn uitlaten altijd van 1mm staalplaat en las het Mig-Mag omdat dat het enige lasapparaat is wat ik ter beschikking heb, dit is dus de rede dat de lasnaden zo grof zijn, van binnen valt dit overigens erg mee.
De einddemper is een Leovinci geval die helemaal dicht gekoold is, en moet dus nog schoongemaakt/opgeknapt worden.

uitlaat_nieuw1.jpg


uitlaat_nieuw2.jpg




Afgelopen zaterdag heeft de kymco zo ongeveer de hele dag bij Mario op de testbank gestaan (was toch lekker rustig op de List-Meet&Meet :p)

testbank.jpg



Hij liep van te voren voor geen ruk, reageerde bijna niet op sproeiers enz. , aan het eind van de dag was het vermogen toch al verdubbeld, het enigste wat eigenlijk gebeurt is is zonder spie de ontsteking vroeger gezet wat dus heel veel scheelde, maar is nog steeds veel te weinig en moet eigenlijk nog een keer verdubbelen :)

Ik had hier een paar uitdraaien neer willen zetten, maar helaas is de diskette met print-screens overleden dus die komen nog.......

S'ochtends had hij iig nog geen 5 pk aan het achterwiel en s'avonds iets meer als 8.

Waarschijnlijk ga ik volgende week weer testen met de nieuwe inlaat, kijken of ie dan wel wil .

Het doel is om boven de 15Pk uit te komen met een AC kymcoblok, ik denk dat het moet lukken (Mario zag het nog niet helemaal zitten, maar ik wel......)
Ik denk trouwens dat ik hiermee aardig in de minderheid ben in NL :D
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

HAHA dit is nu al de 2e blaas DJ van iemand van het puchforum :D! Jammer dat Gijs ermee gekapt is we moeten hem ff van gedachten zien te veranderen.

Veel succes ermee ik blijf dit project zeker volgen!

Panzerknacker
 
@ Malle Neo's: Bedankt voor het compliment :p

@ Gijs: Jij hebt een nep-kymco 8)


Updatje:

Vandaag een stuurclamp gemaakt, veel mooier dan zo'n TNTding waar iedereen mee rijdt :p, alleen nog ff spuiten:

clamp.jpg


Samen met een verchroomd M-stuur:

stuur.jpg



En even een achterkap van een SangYang erop gelegd, ik wil de achterkant uit één geheel gaan maken, dus een polyester zadel.

achterkap.jpg


Morgen wordt het subframe verlengd of maak ik een nieuw subframe, daarna ga ik weer hard verder om het verlengde subframe nodig te krijgen... -:-
 
Als jij 15 pk (achterwiel; SAE pk's) uit dat blokje (met die cilinder!) haalt krijg je van mij een kratje bier :)

Lukt het niet dan krijg ik er een van jou.

Deal? *D :p
 
errug vet projectje!, dit is tenminste een leuk doordacht projec, niet weer de 300e zip of aerox met een mhr speed cilinder. Ik hoop echt voor je dat het gaat lukken met die 15+ pk
 
malle neo's said:
Weer zo'n achterlijke gek die van iets krankzinnigs iets nog veel krankzinnigers maakt:p

lekker boeind of ie 15 pk haalt of nie.
ik vind it al heel gaaf als je zoiets doet met zo'n ding nog wel :)
ben it helemaal eens met malle neo's
 
Gijs said:
Gooi die pijp maarvast weg dan :'(

:| Ik vind die pijp juist wel vet, tenminste weer iemand die iets byzonders heeft. Is de pijp met TIG gelast? zo ja...was dat met toevoegmateriaal?

Succes ermee! weer eens iets anders ;)
 
ABT said:
Ik maak mijn uitlaten altijd van 1mm staalplaat en las het Mig-Mag omdat dat het enige lasapparaat is wat ik ter beschikking heb, dit is dus de rede dat de lasnaden zo grof zijn, van binnen valt dit overigens erg mee.
De einddemper is een Leovinci geval die helemaal dicht gekoold is, en moet dus nog schoongemaakt/opgeknapt worden.


zijn uitlaten last hij dus mig

tov project!! SUCCES!!
 
ABT said:

Las die bocht bovenom en ik geef je meer kans..
Ik vind de bocht gewoon te lang , dat is ook t hele probleem bij de standaard pijpen.
En ja ik weet dat jou pijp niet standaard is , de bocht echter is wel schandalig lang.
 
Idd, had ik maar een TIG apparaat... :'(



mario said:
Als jij 15 pk (achterwiel; SAE pk's) uit dat blokje (met die cilinder!) haalt krijg je van mij een kratje bier :)

Lukt het niet dan krijg ik er een van jou.

Deal? *D :p

DEAL :p -:-

Wel sneaky erbij zetten "met die cilinder" hè....... :X

En t'kratje bier komt zoiezo wel hoor.....(Argus :p )




[Kleine lettertjes]

Indien er een stuk van de uitlaatflens afbreekt mag er ook gebruik gemaakt worden van een andere cilinder.

[/Kleine lettertjes]
 
Last edited:
Gijs said:
Las die bocht bovenom en ik geef je meer kans..
Ik vind de bocht gewoon te lang , dat is ook t hele probleem bij de standaard pijpen.
En ja ik weet dat jou pijp niet standaard is , de bocht echter is wel schandalig lang.

Misgegokt, bocht is schandalig kort..... de hele uitlaat is gebogen totaan de eindconus.

Ik durf te wedden dat als je deze uitlaat onder een complete speed/evo/manston setup schroeft dat het goed scoort :)

edit: De volgende uitlaat komt wel bovenlangs hoor, maar eerst was het de planning dat de originele achterkappen erop moesten komen en dan past dat niet.

Het is een klote werk om de uitlaat benedenlangs te laten lopen, ik ben geloof ik wel 4 uur bezig geweest met pasmaken :L
 
Klein probleempje :'(

kapot.jpg


waarschijnlijk hield de losse flens het nog bij elkaar, ik snapte eerst al niet waarom het zo lekte bij de flens totdat ik de cilinder beter bekeek......

Ik ga eens kijken of het te lassen valt, ik heb nog wel een andere 80cc cilinder maar die past niet meer op het carter omdat het boostkanaal in het carter buiten de cilinder valt :|
 
Back
Top