ABT
Boers Engineering
Na de sprint in Jubbega had ik beloofd om een topic te openen over de nieuwe ABTuning sprinter.
Zoals de meeste inmiddels wel gezien of gehoord hebben is er het afgelopen jaar een 80cc 2-cilinder gebouwd op basis van een Minarelli carter.
Het idee is ontstaan na de sprints in Jubbega en Damwoude vorig jaar.
Doordat ik redelijk veel tuningwerk doe voor rijders in het NK minibike kwam ik in aanraking met 40cc BiZeta motoren, dit is HET merk in de minibike wereld.
Omdat volgens mijn visie een 2-cilinder veel voordelen t.o.v. een 1-cilinder, durfde ik de gok aan om zoiets te bouwen.
Maar omdat ik helaas geen CNC apparatuur in de schuur heb staan heb ik voor het maken van het tussenstuk en de krukas hulp gekregen van Jaco Mourik (instrumentmaker) en zijn we talloze avonden aan het meten, tekenen en frezen frezen geweest. Hieronder staan enkele foto's van de bouw.
15 Kg aluminium: 't was iets aan de grote kant, maar zolang het gratis is doe ik niet moeilijk
Hier worden de spoelkanalen in het carter en het tussenstuk gefreesd.
Bijna klaar
De krukas, je kan hier ook goed zien dat de cilinders op 180 graden staan.
Tussenstuk met krukas.
Nadat de originele carterhelften iets opgelast waren voor bestiging van de cilinders door Jerry vd Heijden (HeidenTuning, Woudenberg) heeft het blok eerst op de testbank gestaan als 1-cilinder om allerlei zaken te kunnen proberen, zoals uitlaten, verbrandingskamers etc.
Uiteindelijk gaf het 40cc blokje meer dan 14 Pk aan het achterwiel tijdens een geblokkeerde meting, met werkende vario zou dit meer dan 15 Pk aan het achterwiel betekenen, dat is een serieuze waarde voor de SOBW Topscooterklasse
Als de kopjes op de CNC-draaibank gemaakt worden maak je er gelijk maar een heleboel
Ondertussen is er een frame bedacht en gebouwd voor de 2-cilinder, mijn gedachtegang erachter is eenvoud en dat de wheeliebar een belangrijke taak kreeg. Mijn broertje (Bart) heeft het meeste werk aan het frame gedaan.
Begin april (als ik het goed heb) liep de 2-cilinder voor het eerst, en gaf de eerste meting al meer dan 27 Pk aan het achterwiel :W
Daarna heb ik nog veel tijd in de afstelling gestoken, dat is wel een nadeel van een 2-cilinder, het kost 2x zoveel tijd
Blok in elkaar
Nog verder in elkaar
Ook het berijden was flink oefenen, maar na een paar wijzingingen aan de voorvork, wheeliebar en gasresponse is de sprinter goed onder controle te houden.
Foto's van het frame en eindresultaat komen nog, die heb ik nog niet:X
In Jubbega is de sprinter om zeer onduidelijke redenen afgekeurd, daar gaat een jaar vrije tijd denk je dan Maar gelukkig heb ik al toestemming om de volgende wedstrijd in Damwoude te gaan rijden:W
Natuurlijk ben ik lang niet uitgetest met het blok, het is de bedoeling dat het blok zo'n 30 Pk gaat geven en 15 Nm koppel, dit is zeker mogelijk. Maar het belangrijkst vind ik op dit moment dan het blokje betrouwbaar is, dat lijkt redelijk voor elkaar maar kan pas echt gezegd worden na een sprintdag gereden te hebben.
Technische specificaties:
Boring x Slag : 36 x 39,2 mm
Cilinderinhoud : 79,8 cc
Carburateurs : Dell'Orto PHBG 21mm
Membranen : Vforce 3
Ontsteking : HPI 180graden binnenrotor
Uitlaten : ABTuning exhausts
Overbrenging : Malossi
Totaal gewicht : +/- 50 Kg
Prestaties:
Vermogen : +/- 28 Pk bij 15200 tpm
150m tijd : nnb
Topsnelheid : nnb
Zoals de meeste inmiddels wel gezien of gehoord hebben is er het afgelopen jaar een 80cc 2-cilinder gebouwd op basis van een Minarelli carter.
Het idee is ontstaan na de sprints in Jubbega en Damwoude vorig jaar.
Doordat ik redelijk veel tuningwerk doe voor rijders in het NK minibike kwam ik in aanraking met 40cc BiZeta motoren, dit is HET merk in de minibike wereld.
Omdat volgens mijn visie een 2-cilinder veel voordelen t.o.v. een 1-cilinder, durfde ik de gok aan om zoiets te bouwen.
Maar omdat ik helaas geen CNC apparatuur in de schuur heb staan heb ik voor het maken van het tussenstuk en de krukas hulp gekregen van Jaco Mourik (instrumentmaker) en zijn we talloze avonden aan het meten, tekenen en frezen frezen geweest. Hieronder staan enkele foto's van de bouw.
15 Kg aluminium: 't was iets aan de grote kant, maar zolang het gratis is doe ik niet moeilijk
Hier worden de spoelkanalen in het carter en het tussenstuk gefreesd.
Bijna klaar
De krukas, je kan hier ook goed zien dat de cilinders op 180 graden staan.
Tussenstuk met krukas.
Nadat de originele carterhelften iets opgelast waren voor bestiging van de cilinders door Jerry vd Heijden (HeidenTuning, Woudenberg) heeft het blok eerst op de testbank gestaan als 1-cilinder om allerlei zaken te kunnen proberen, zoals uitlaten, verbrandingskamers etc.
Uiteindelijk gaf het 40cc blokje meer dan 14 Pk aan het achterwiel tijdens een geblokkeerde meting, met werkende vario zou dit meer dan 15 Pk aan het achterwiel betekenen, dat is een serieuze waarde voor de SOBW Topscooterklasse
Als de kopjes op de CNC-draaibank gemaakt worden maak je er gelijk maar een heleboel
Ondertussen is er een frame bedacht en gebouwd voor de 2-cilinder, mijn gedachtegang erachter is eenvoud en dat de wheeliebar een belangrijke taak kreeg. Mijn broertje (Bart) heeft het meeste werk aan het frame gedaan.
Begin april (als ik het goed heb) liep de 2-cilinder voor het eerst, en gaf de eerste meting al meer dan 27 Pk aan het achterwiel :W
Daarna heb ik nog veel tijd in de afstelling gestoken, dat is wel een nadeel van een 2-cilinder, het kost 2x zoveel tijd
Blok in elkaar
Nog verder in elkaar
Ook het berijden was flink oefenen, maar na een paar wijzingingen aan de voorvork, wheeliebar en gasresponse is de sprinter goed onder controle te houden.
Foto's van het frame en eindresultaat komen nog, die heb ik nog niet:X
In Jubbega is de sprinter om zeer onduidelijke redenen afgekeurd, daar gaat een jaar vrije tijd denk je dan
Natuurlijk ben ik lang niet uitgetest met het blok, het is de bedoeling dat het blok zo'n 30 Pk gaat geven en 15 Nm koppel, dit is zeker mogelijk. Maar het belangrijkst vind ik op dit moment dan het blokje betrouwbaar is, dat lijkt redelijk voor elkaar maar kan pas echt gezegd worden na een sprintdag gereden te hebben.
Technische specificaties:
Boring x Slag : 36 x 39,2 mm
Cilinderinhoud : 79,8 cc
Carburateurs : Dell'Orto PHBG 21mm
Membranen : Vforce 3
Ontsteking : HPI 180graden binnenrotor
Uitlaten : ABTuning exhausts
Overbrenging : Malossi
Totaal gewicht : +/- 50 Kg
Prestaties:
Vermogen : +/- 28 Pk bij 15200 tpm
150m tijd : nnb
Topsnelheid : nnb