ABT 80cc Twin

ABT

Boers Engineering
Na de sprint in Jubbega had ik beloofd om een topic te openen over de nieuwe ABTuning sprinter.

Zoals de meeste inmiddels wel gezien of gehoord hebben is er het afgelopen jaar een 80cc 2-cilinder gebouwd op basis van een Minarelli carter.

Het idee is ontstaan na de sprints in Jubbega en Damwoude vorig jaar.
Doordat ik redelijk veel tuningwerk doe voor rijders in het NK minibike kwam ik in aanraking met 40cc BiZeta motoren, dit is HET merk in de minibike wereld.

Omdat volgens mijn visie een 2-cilinder veel voordelen t.o.v. een 1-cilinder, durfde ik de gok aan om zoiets te bouwen.:)
Maar omdat ik helaas geen CNC apparatuur in de schuur heb staan heb ik voor het maken van het tussenstuk en de krukas hulp gekregen van Jaco Mourik (instrumentmaker) en zijn we talloze avonden aan het meten, tekenen en frezen frezen geweest. Hieronder staan enkele foto's van de bouw.


tussenstuk2.jpg


15 Kg aluminium: 't was iets aan de grote kant, maar zolang het gratis is doe ik niet moeilijk:)


tussenstuk11.jpg


Hier worden de spoelkanalen in het carter en het tussenstuk gefreesd.


tussenstuk21.jpg


Bijna klaar:)

krukas_twin.jpg


De krukas, je kan hier ook goed zien dat de cilinders op 180 graden staan.

tussenstuk27.jpg


Tussenstuk met krukas.

Nadat de originele carterhelften iets opgelast waren voor bestiging van de cilinders door Jerry vd Heijden (HeidenTuning, Woudenberg) heeft het blok eerst op de testbank gestaan als 1-cilinder om allerlei zaken te kunnen proberen, zoals uitlaten, verbrandingskamers etc.
Uiteindelijk gaf het 40cc blokje meer dan 14 Pk aan het achterwiel tijdens een geblokkeerde meting, met werkende vario zou dit meer dan 15 Pk aan het achterwiel betekenen, dat is een serieuze waarde voor de SOBW Topscooterklasse:)

binnenkopjes.jpg


Als de kopjes op de CNC-draaibank gemaakt worden maak je er gelijk maar een heleboel:p

Ondertussen is er een frame bedacht en gebouwd voor de 2-cilinder, mijn gedachtegang erachter is eenvoud en dat de wheeliebar een belangrijke taak kreeg. Mijn broertje (Bart) heeft het meeste werk aan het frame gedaan.

Begin april (als ik het goed heb) liep de 2-cilinder voor het eerst, en gaf de eerste meting al meer dan 27 Pk aan het achterwiel :W
Daarna heb ik nog veel tijd in de afstelling gestoken, dat is wel een nadeel van een 2-cilinder, het kost 2x zoveel tijd:p

inelkaar2.jpg

Blok in elkaar


inelkaar6.jpg


Nog verder in elkaar

Ook het berijden was flink oefenen, maar na een paar wijzingingen aan de voorvork, wheeliebar en gasresponse is de sprinter goed onder controle te houden.

Foto's van het frame en eindresultaat komen nog, die heb ik nog niet:X

In Jubbega is de sprinter om zeer onduidelijke redenen afgekeurd, daar gaat een jaar vrije tijd denk je dan:mad: Maar gelukkig heb ik al toestemming om de volgende wedstrijd in Damwoude te gaan rijden:W

Natuurlijk ben ik lang niet uitgetest met het blok, het is de bedoeling dat het blok zo'n 30 Pk gaat geven en 15 Nm koppel, dit is zeker mogelijk. Maar het belangrijkst vind ik op dit moment dan het blokje betrouwbaar is, dat lijkt redelijk voor elkaar maar kan pas echt gezegd worden na een sprintdag gereden te hebben.




Technische specificaties:

Boring x Slag : 36 x 39,2 mm
Cilinderinhoud : 79,8 cc
Carburateurs : Dell'Orto PHBG 21mm
Membranen : Vforce 3
Ontsteking : HPI 180graden binnenrotor
Uitlaten : ABTuning exhausts
Overbrenging : Malossi
Totaal gewicht : +/- 50 Kg


Prestaties:
Vermogen : +/- 28 Pk bij 15200 tpm
150m tijd : nnb
Topsnelheid : nnb
 
Advertisement - register to remove this

Indrukwekkend project Aad, triest dat je niet door de keuring kwam. Maargoed dan maar op Damwoude vlammen. Ben erg benieuwd hoe dit in real life gaat klinken.
Ik zag in jubbega topic al filmpje langskomen waarin je beetje met het gas speelde. Dat klonk al geweldig.
Mijn complimenten iig.
ps. heb je nog foto van het frame?
 
tja wat moet je hier nou van zeggen?:)

Gewoon heeeeeeeeel erg bruut!!

Ben benieuwd naar meer foto's /filmpjes
 
Zelf heb ik bijna geen foto's van het eindresultaat, Inne heeft er een hele boel gemaakt, die komen als het goed is in het ST.net magazine:)

Edit: Zie hieronder
 
Last edited:
Om te beginnen, ik vind het echt super tof van je dat je dit wil delen met de rest van het forum. Het is echt een heel net project, alles ziet er gewoon perfect uit, ik heb echt zeer veel respect voor wat je gemaakt heb.
Heb wel een vraagje, hoe heb je de krukassen aan elkaar verbonden. Ik zie wel een gat zitten in het blok alu. Moet je daar iets aandraaien om de assen vast te maken aan elkaar? Het ziet er in ieder geval echt fantastisch uit.
Succes op Damwoude, ben er zelf helaas niet bij.

Grts..
 
Back
Top