aansluiten temperatuur AIM

Aerox-Evo70

No Title
hey mensen, ik was vandaag eens bezig met me nieuwe AIM tellertje.
en nou wist ik wel dat het niet zomaar op een evo kop ging passen, er moet nog een busje bij ofzo.
maar nou dacht ik het gewoon anders aan te sluiten:
je hebt een plus en een min, de plus meet de temp (neem ik aan) en de min maakt massa...
als ik nou de plus aan me std ding vast maakt en dan de min aan een tapeind ofzo, zou moeten werken toch ?

hoop dat iemand dit zeker weet


greetz mark
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

NEE! NIET DOEN!

De Aim temperatuursensor is een Thermokoppel. Een thermokoppel geeft bij een overgang naar een ander materiaal per temperatuur op de las een karakteristieke spanning af waaruit de AIM de temperatuur op de las bepaald.

Niet aan de stekkers oid ziitten!

Ja mag de kabel ook alleen maar verlengen met speciaal siliconenkabel met daarop de gele connectoren gemonteerd. En die zijn behoorlijk prijzig ja.
 
Kun je ook even uitleggen hoe ze dan gemonteerd moeten worden in een evo kop? :)

aangezien ik ook een aim krijg (SSSSTTTT :X niet door vertellen :p, word boeiende update)
 
die kabels zijn van speciaal materiaal gemaakt en de stekers ook.

als het een j of ene ka koppel is zijn deze can ijzer en constantaan.
de conectoren van de stekers ook en deze mag je dus ook niet om draaien want dan worden de meet waardes ook beinvloed.

je kunt wel zelf een koppel maken maar of je hier iets aan hebt is een 2e
je twist de draden in elkaar en je zet een zware trafo op de 2 draden en met je plus tip je dan tegen de draden aan en dan las je ze aan elkaar.
dan meet hij op dat punt
maarja daar heb je niks aan denk ik.
 
Last edited:
hmm, ik heb pas mn AC kabeltje verlengt door gewoon een ander stuk er aan te solderen en daarna dicht gemaakt met tape en daaroverheen weer een krimpkous... hij doet het wel gewoon, maar zouden de temperaturen kunnen afwijken? zo ja, sterk? of scheelt het maar 1 of 2 grades?
 
dat is zo niet te zeggen je zou hem kunnen ijken maarja dan moet je je aim in kunnen stellen en ik weet niet of dat gaat
of je moet ff andere draad hebben ijzer constantaan dan kun je zonder problemen een stukje verlengen.
kan wel een stukje voor je in een envelop stoppen en opsturen
pm je adres maar.
 
kijk het zit zo, bij ac zit je sensor onder je bougie. Nou was mijn sensor afgebroken, wat veel voorkomt btw, dus ik heb netjes een nieuwe besteld. Eenmaal binnen bleek er aan die nieuwe sensor een stuk korter draad te zitten dan aan die oude. Nu heb ik dus die oude gepakt, daar de oude stekker aan laten zitten en aan de andere kant op maat geknipt. Toen bij de nieuwe de stekker eraf geschroeft, en die 2 uiteinden aan elkaar gesoldeert. Daarna iets ingepakt met tape en daarna netjes een krimpkousje er omheen gemonteerd. Hij doet het nu gewoon prima, maar als ik de verhalen hier lees ga ik toch wat twijfelen... daarom mijn vraag, zou het sterk afwijken of enkel een paar grades?
 
Ik denk dat het niet afwijkt, of ik moet ergens overheen gelezen hebben. Jij hebt iig het originele draad gebruikt en dat zou dan toch gewoon goed moeten zijn?
Voor het monteren van de temp. sensor op een Evo zijn bij de meeste dealers gewoon verloopjes te koop. Je draait je std. sensor uit de cilinderkop en draait het verloopje erin. In het verloopje kan je dan weer het sensortje van je Aim draaien.
 
als je de orginele kabel gebruikt hebt zal het idd wel mee vallen
je hebt alen de draden aan elkaar gesoldeerd wat enige on naukeurigheid kan veroorzaken, maar ik denk dat dit niet echt veel zal zijn.
je zou wel een andere senzor kunnen regelen bij iemand en deze alletwee onder je bougie schroeven en dan na elkaar aansluiten en kijken of het ongeveer hetzelvde is.
of het past weet ik niet en of je er een kunt regelen maar hat valt te proberen.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Zijn die gewoon standaard te koop? Is geen normale metrische draad in een Evo-kop namelijk...
Is het draad van een Evo kop echt anders dan van een std. cilinder of een Manston/Speed/Pro Race of whatever?
Ik heb die verloopjes al best vaak in verschillende cilinders gedraaid en er nog nooit problemen mee gehad namelijk.
 
ik vind t een beetje vaag allemaal.... ik zeg dat je gewoon het " sensortje " eraf kunt knippen... een klemmetje op je draad knijpen en dan m op je std sensor schuiven.
Ik denk dat dat net zo nauwkeurig is als : originele sensor van aim.... in een verloop stuk ... in cilinder.

Ik geloof niet dat ook maar iemand hier het getest heeft....
Niks persoonlijks verder tegen iemand hier hoor....

En tja... dit is mijn mening dus verder geen geblaat :p 8P
 
Originally posted by Mol
Mijn mening is dat het zonde is om een stekker van een sensor van 50 euro af te knippen.

neej je moet m lekker laten zitten en dan nog een verloop stukje kopen van 10 euro. :p

Maarjah... ieder zijn eigen mening. Ik respecteer je mening ook wel hoor :D
 
Originally posted by Mol
Is het draad van een Evo kop echt anders dan van een std. cilinder of een Manston/Speed/Pro Race of whatever?
Ik heb die verloopjes al best vaak in verschillende cilinders gedraaid en er nog nooit problemen mee gehad namelijk.

mijne ging niet zo gek soepel mn speed kop in :X
 
Back
Top