Aanpassing verlichting. Xenon halogeen of LED (origineel halogeen)

Goedendag allen. De titel geeft het al aan. Ik wil mijn verlichting aanpassen naar DC (is nu AC).
Dit doe ik als volgende. Als ik de sleutel op contact zet wordt er een relais aangezet. Dit relais verbindt dan de accu met de voor en achterlichten. Dit omdat ik het vervelend en gevaarlijk vind dat mijn licht uit gaat als ik de motor uit zet, bijvoorbeeld als ik voor een brug sta (en ja ik heb zekeringen voor het licht en de relais).

Mijn vraag is dus zou een xenon halogeen beter zijn of led? Ik kan natuurlijk ook de verlichting gebruiken die er nu op zit maar die vind ik veel de zwak.

Mijn koplamp heeft de mogelijkheid om de verticale richting te stellen.
Het gaat om een Peugeot V-clic bromscooter uit 2007.

Alvast bedankt!
Post automatically merged:

Vergeten te zeggen: ik koppel dus de draad die nu de lichten van AC stroom voorzien los en leg een nieuwe draad vanaf accu door relais door grootlicht schakelaar. Maalt verder in principe niet uit naar mijn mening, ik vraag me puur af of led of xenon halogeen beter is.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb alles omgebouwd naar led , overigens niet met een relais , maar via de geschakelde plus , heb hier ook een draadje (op het forum) van gemaakt. Mede omdat de led verlichting weinig vermogen vraagt , en veel licht geeft. En de stator , het makkelijk bij kan houden met laden van de accu. Verbruik koplamp is half ampere , plus het achterlicht erbij , wordt de accu ruim geladen . Halogeen daarentegen zal veel meer verbruiken. Na een meting laad is de laad capaciteit ongeveer 3 amp van mijn gy6 . Verbruik met koplamp en achterlicht , is nog geen 1 amp . Als je met een relais gaat werken vergeet dan ook niet om een zekering in het circuit op te nemen
Post automatically merged:

Hierbij het draadje : https://scooterforum.net/threads/helemaal-in-de-led-modus.220870/
 
Misschien heb je hier wat aan (mijn draadje btw)
Maar kijk vooral naar je elektrisch schema en ga na welke draad voor wat zorgt. Bij mij was voor de verlichting de zwarte draad DC en de gele AC. Dus ik had de gele pin los gehaald en bij de zwarte gezet (en geel van de stator met roze (pink) verbonden voor het lichtweerstand)
 
Back
Top