72cc gy6 topsnelheid

Pim.H

New Member
Hoi,
Dit is de setup van mijn GY6 scooter:
- Mezoly 72cc cilinder met std kop
- Mezoly a8 sport nokkenas
- Std carb
- Sproeier 84
- Jamarcol uitlaat

Nadat ik de 72cc cilinder en nokkenas op mijn scooter had was het enige verschil eigenlijk dat hij een stuk sneller optrok. Ik had eigenlijk verwacht dat naast betere trekkracht ook mijn topsnelheid van 60/65 naar 70/75 zou gaan, dit was niet het geval. Wind mee haal ik nu 62 gps. Voorheen kon ik zelfs 65 halen wind mee,

Nu is mijn vraag wat ik kan doen om een topsnelheid van ongeveer 70 te krijgen zonder de uitlaat of carburateur aan te passen. Het lijkt me dat ik 70 zou moeten kunnen halen met deze setup alleen ik weet niet hoe.
 
Advertisement - register to remove this

Ik had een afgeragde piaggio liberty 50 4t. Uitlaat was lek, dus had er zelf een lekke aliprovic onder geknutselt. Luchtdoorstroming zat.

Met de std uitlaat ging hij met een heel klein beetje wind mee of bergaf 75gps. Na die aliprovic was de top 60
Dat een uitlaat lek is zegt niks over de doorstroming. De theorie die ik vertelde klopt gewoon hoor of ze hebben het mis bij electude en innovam maar dat lijkt mij twijfelachtig.
Post automatically merged:

Ik heb nu de sport vario met 5,5 gram rollen in zitten en een nieuwe v snaar. Topsnelheid is nu 66 gps. Binnenkort ga ik kijken wat hij met 7 gram rollen doet.
Vaak kun je het beste op gevoel en luisteren naar de motor dit soort keuzes maken. Met rollen varieren is een goede keus.
 
Uitlaat vervang je pas als de kleppen ook groter worden zoals vanaf 85cc.. Daaronder heeft het weinig zin. Omdat de doorlaat van die kleppen nog steeds bepaald niet groot te noemen is.
Wanneer ik een uitlaat vervang MOET ik zelf weten , de oude was doorgerot , en niet meet te herstellen.
Dan moet ik zelf weten welke uitlaat ik Monteer.
Wel of geen 85 CC ... ( was die er maar voor een Speedfight 3 ,4-takt )
Post automatically merged:

Deze zaten bij de vario...
Bij mijn Malossi Multivar zaten 6 gram Rollen , deze zijn veel te licht voor mijn Scooter , er zit 8 Gram/stuk in .
 
Dat een uitlaat lek is zegt niks over de doorstroming. De theorie die ik vertelde klopt gewoon hoor of ze hebben het mis bij electude en innovam maar dat lijkt mij twijfelachtig.
Post automatically merged:


Vaak kun je het beste op gevoel en luisteren naar de motor dit soort keuzes maken. Met rollen varieren is een goede keus.
Ook zonder lek was er genoeg luchstroming.... Buis was 2x zo dik als standaard en demper was voor een 600cc
 
Mijn agi16+ vanmorgen weer gewoon 74/78 op GPS. je moet een gy6/kymco schraal arm afstellen en na een half jaar je bougie eruit kunnen trekken alsof ie nieuw is. Multivar? Min 7.4gr tot 8.5gr
Post automatically merged:

€42,25 voor sport variateurset, bij Ali moet ik een maand wachten....
Niet doen. 2 tientjes extra voor een multivar. Heb 5 van die Naraku's gebruikt, verschil met multivar is erg groot
Post automatically merged:

€42,25 voor sport variateurset, bij Ali moet ik een maand wachten....
Niet doen. 2 tientjes extra voor een multivar. Heb 5 van die Naraku's gebruikt, verschil met multivar is erg groot
 
Ik weet dat het een beetje een oud topic is, maar ik heb even wat informatie nodig over 4-takt en 72 / 80cc cilinders. Zelf niet echt thuis in de 4-takt blokken maar die cilinders zijn zo goedkoop op internet. 2 vragen; is de kwaliteit oke? en welke snelheid haal je met alleen die cilinder en een bestuurder van +- 60 kg?
 
ligt aan welke cilinder je wilt kopen.

Goedkoop is vaak duurkoop ja. Je betaald voor wat je krijgt.

Maar verneem dat over het algemeen de 72 / 80 cc cilinders wel wat van betere kwaliteit zijn.. Dus netter afgewerkt.

Maar als je verwacht voor 30 euro een goede cilinder te krijgen, kan je het vergeten, waarschijnlijk kan je het wel draaiend krijgen, maar dan is het niet direct plug and play.. Maar het is normaal gewoon verstandig om alles goed na te kijken / te controleren dat alles goed is zoals het zou moeten.
 
een cilinder voor een viertakt is weinig meer dan een "buis". als de afwerking en passing/maatvoering van cilinder en zuiger ok is, kan daar weinig aan mis gaan ten opzichte van een tweetakt, waar alles staat of valt met de plaatsing en afwerking van de poorten. (en als het materiaal dáár minder is, trekt het ook sneller krom, door al die gaten.
maar over jouw snelheid kunnen we geen uitspraken doen, dat is van zo veel meer afhankelijk.
 
Wel goede ervaringen mee ja? Al wel eens langs zien komen, maar ik vond het er toch wel een beetje twijfelachtig uit zien. Het is ook geen dropshipping oid?

Cilinder kan inderdaad weinig aan mis gaan. Het is zelfs een gietijzeren cilinderbus gegoten in alu. Zuiger is dan natuurlijk wel weer een puntje. Dat moet wel precies gegoten en bewerkt worden. Daar kan het nog wel eens mis gaan. Maar over het algemeen is dat eigenlijk ook wel prima.

Van wat ik me herinner ging ik iets van 65 met zo'n cilinder. Het zal ook niet echt je top verhogen, maar optrekken, bergop etc gaat veel lekkerder. Ik ben wel ietsje (ja, laten we het daar maar op houden) zwaarder.
Daar heb ik ook iets van 1000Km probleemloos op gereden. Daarna is de scooter weg gegaan.
 
Back
Top