72cc gy6 topsnelheid

Pim.H

New Member
Hoi,
Dit is de setup van mijn GY6 scooter:
- Mezoly 72cc cilinder met std kop
- Mezoly a8 sport nokkenas
- Std carb
- Sproeier 84
- Jamarcol uitlaat

Nadat ik de 72cc cilinder en nokkenas op mijn scooter had was het enige verschil eigenlijk dat hij een stuk sneller optrok. Ik had eigenlijk verwacht dat naast betere trekkracht ook mijn topsnelheid van 60/65 naar 70/75 zou gaan, dit was niet het geval. Wind mee haal ik nu 62 gps. Voorheen kon ik zelfs 65 halen wind mee,

Nu is mijn vraag wat ik kan doen om een topsnelheid van ongeveer 70 te krijgen zonder de uitlaat of carburateur aan te passen. Het lijkt me dat ik 70 zou moeten kunnen halen met deze setup alleen ik weet niet hoe.
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb een 45/onbegrensd cdi, is dit dan niet volledig onbegrensd?
Post automatically merged:

Als mijn rollen al goed zijn, denken jullie dat een sport vario dan het gewenste verschil kan maken?
of de cdi volledig onbegrensd is weet ik niet.
weet wel dat er veel verschillen zijn kwa toeren en ontsteking.

ik veranderde de cdi van origineel Kymco naar Naraku daar trok ie sneller op maar top bleef uit.
de Naraku ging kapot dus ik op MP een 2e handse gekocht voor paar centen en ding gaat als de brandweer.
dus er zit wel degelijk verschil in de apparaten.

ff tussen door, het is mij absoluut niet de bedoeling om 90+ te rijden!!!!! maar het gebeurde gewoon.(hhmmzzz klinkt ook bullshit..hahaha)
rij veilig!
 
Mijn setup (Kymco Agility 12"):
- Jingjiu 72cc
- Koso variateur, rollen 7 gram
- Voor de rest alles standaard

Top: 80 @ teller met een zuchtje meewind.

Ik zou de cdi standaard laten en er een sportvario inzetten. Die Koso die ik heb kostte 18 euro op Ali...
 
Vandaag carter open gehad, rolletjes met vlakke kantjes, v snaar versleten en vario niet meer mooi glad. Ik ga een sport vario erin zetten en v snaar vervangen. Ik hoop dat hij dan beter loopt. Bedankt voor de hulp.
Post automatically merged:

Vandaag carter open gehad, rolletjes met vlakke kantjes, v snaar versleten en vario niet meer mooi glad. Ik ga een sport vario erin zetten en v snaar vervangen. Ik hoop dat hij dan beter loopt. Bedankt voor de hulp.
Is Naraku een goed merk voor een sport vario?
 
Last edited:
Deze wil ik niet veranderen...

Dan moet je ook niet gaan huilen waarom dat ding niet sneller wilt.

Misschien is je standaard uitlaat een lelijk ding, maar presteerd wel beter dan die nep motor uitlaat die je nou eronder hebt hangen. (die overigens alleen maar kut geluid maakt, maar je er verder niks mee wint.
Post automatically merged:

heb een 90cc, alles van malossi

Onder Gy6? Dan heb je zeker geld te veel??
 
Dan moet je ook niet gaan huilen waarom dat ding niet sneller wilt.

Misschien is je standaard uitlaat een lelijk ding, maar presteerd wel beter dan die nep motor uitlaat die je nou eronder hebt hangen. (die overigens alleen maar kut geluid maakt, maar je er verder niks mee wint.
Post automatically merged:
Ik rijd ook met een Jamarcol uitlaat , ik vind het een Mooie uitlaat , Beetje Akrapovic achtig .
Mooi zwaar geluid , echter met Decibel killer er in vond ik het geluid nog wat te hard , en Topsnelheid was ook 3 Km/H minder .
Ik heb van dat grove RVS Staalwol ingestopt waar je Pannen mee schoonmaakt , 2 van doe bollen er in , geluid was zachter , maar nog wel wat zwaarder als standaard Grasmaaier geluid , en Topsnelheid is ook weer terug,

Dus ... het geluid is aan te passen , tevens heeft de uitlaat een Perfecte pasvorm .
 
Dan moet je ook niet gaan huilen waarom dat ding niet sneller wilt.

Misschien is je standaard uitlaat een lelijk ding, maar presteerd wel beter dan die nep motor uitlaat die je nou eronder hebt hangen. (die overigens alleen maar kut geluid maakt, maar je er verder niks mee wint.
Post automatically merged:



Onder Gy6? Dan heb je zeker geld te veel??
Ik vroeg alleen hoe ik mijn topsnelheid kon verbeteren zonder de uitlaat te veranderen. Huil ik dan? Onnodig zo'n reactie.
 
Een 4 takt heeft juist baat bij zo min mogelijk tegendruk.

Wat je bij een 2 takt ziet is dat de pijp smal is uit de cilinder. Vervolgens word hij breed waardoor de tegendruk lager word. Precies op dat moment is de zuiger voorbij de spoelpoort en word mede door de verwijding meer brandstof uit het carter door de spoelpoort heen getrokken.

Op het moment dat de brandstof zich overal in de verbrandingskamer heeft opgehoopt word de uitlaatpijp weer smaller en krijg je een tegendruk. Door deze tegendruk blijft de brandstof grotendeels in de verbrandingsruimte totdat de zuiger ook voorbij de uitlaatpoort is.

Daarom doet is bij 2 takt het systeem cilinder / uitlaat zeer nauw en worden ze zelf speciaal voor elkaar ontwikkelt.

Een 4 takt werkt met een kleppenmechanisme waarmee de klep de brandstof opsluit in de verbrandingskamer en niet bang hoeft te zijn dat het vervliegt. Tijdens de uitlaatslag word het uitlaatgas weggeperst tijdens het openen van de uitlaatklep.

Wanneer dus bij een 4 takt tegendruk in de uitlaat zit dan word de krukas vertraagt en verlies je koppel/vermogen. Zeker op hogere toeren is dit belangrijk want daar heb je dus ook een kwadratische verhoging van tegendruk.

Je kunt beter dus met een brede grote open pijp rijden. Iemand die probeert het maximale uit zijn motor te halen zal dus meteen die uitlaat eraf schroeven. Daarom is het enigsinds tegenstijdig wat je zegt. Je hebt weinig echte opties omdat die uitlaat alles beperkt.
 
Raar maar waar , ik had een standaard uitlaat die was doorgerot , was niet te repareren , alleen Profisorisch, Een Jamarcol uitlaat gekocht , vind het een Mooie uitlaat , en Perfecte pasvorm , echter liep de Scooter 3 Km/u langzamer.
Heb de DB Killer er uit gehaalt , en 2 Bollen RVS Grof Staalwol in de gaatjes pijp gepropt, en Db Killer weer terug geplaatst, Scooter is nu wat stiller , en loopt weer 3 Km sneller..

Ra Ra .....
 
Ik had een afgeragde piaggio liberty 50 4t. Uitlaat was lek, dus had er zelf een lekke aliprovic onder geknutselt. Luchtdoorstroming zat.

Met de std uitlaat ging hij met een heel klein beetje wind mee of bergaf 75gps. Na die aliprovic was de top 60
 
Een 4 takt heeft juist baat bij zo min mogelijk tegendruk.

Wat je bij een 2 takt ziet is dat de pijp smal is uit de cilinder. Vervolgens word hij breed waardoor de tegendruk lager word. Precies op dat moment is de zuiger voorbij de spoelpoort en word mede door de verwijding meer brandstof uit het carter door de spoelpoort heen getrokken.

Op het moment dat de brandstof zich overal in de verbrandingskamer heeft opgehoopt word de uitlaatpijp weer smaller en krijg je een tegendruk. Door deze tegendruk blijft de brandstof grotendeels in de verbrandingsruimte totdat de zuiger ook voorbij de uitlaatpoort is.

Daarom doet is bij 2 takt het systeem cilinder / uitlaat zeer nauw en worden ze zelf speciaal voor elkaar ontwikkelt.

Een 4 takt werkt met een kleppenmechanisme waarmee de klep de brandstof opsluit in de verbrandingskamer en niet bang hoeft te zijn dat het vervliegt. Tijdens de uitlaatslag word het uitlaatgas weggeperst tijdens het openen van de uitlaatklep.

Wanneer dus bij een 4 takt tegendruk in de uitlaat zit dan word de krukas vertraagt en verlies je koppel/vermogen. Zeker op hogere toeren is dit belangrijk want daar heb je dus ook een kwadratische verhoging van tegendruk.

Je kunt beter dus met een brede grote open pijp rijden. Iemand die probeert het maximale uit zijn motor te halen zal dus meteen die uitlaat eraf schroeven. Daarom is het enigsinds tegenstijdig wat je zegt. Je hebt weinig echte opties omdat die uitlaat alles beperkt.


Uitlaat vervang je pas als de kleppen ook groter worden zoals vanaf 85cc.. Daaronder heeft het weinig zin. Omdat de doorlaat van die kleppen nog steeds bepaald niet groot te noemen is.
 
Back
Top