6 takt is super interessant..
Het is een normale 4takt tot aan de kop. In plaats van in en uitlaatkleppen hebben ze iets anders verzonnen. De inlaat is een combinatie van een poort en een membraan. De uitlaat van een poort en een roterende schijf. In de cilinder heb je niet alleen een zuiger maar ook een zuiger/kop die zich verplaatst (recht tegenover zuiger dus, word trouwens aangedreven door een soort nokkenas waar ook de roterende uitlaat aanvast zit). Deze kop gaat met de halve snelheid vd krukas op en neer en maakt de in en uitlaat poorten vrij.
De voordelen die ik erin zie: technisch wat simpeler, geen kleppen die precies in het verlengde van het inlaat kanaal in de weg zitten maar gewoon poorten. Schijnbaar de mogelijkheid om een expansie uitlaat te gebruiken +ralf+
Nadelen: de roterende uitlaat zit in het verlengde vd "nokkenas" dus niet handig bij in-lijn blokken.
[edit] misschien vergt de "kop" met z'n korte slag en lagere tempo wel minder dure metalen/technieken om toch een hoog toerental te kunnen halen.