4 takt scooter start niet na val

Dean Scooter

New Member
Hallo, ik ga vooraf zeggen ik ben niet echt bekend met scooters of motoren maar ik ben wel iemand die alles graag zelf probeert. ik zou hem waarschijnlijk weg kunnen brengen maar dat is niet het punt ik wil er zelf achter komen wat er mee is.

dat terzijde ik heb een Sym fiddle 3 Bouwjaar 2015 +/- 25.000 KM op de teller. (ik ben eigenaar sinds 6 maanden) maandje geleden uitlaat vervangen want de oude uitlaat was rot en 3 weken daarna begon het eigenlijk. Ik ben gevallen door een plas modder, op het eerste gezicht weinig schade aan de scooter eigenlijk niks alleen dat hij dus helemaal onder de modder zat. maargoed hij startte dus niet meer. Startmotor hoor je maar slaat niet aan. hij is gevallen op de kant waar de standaard zit en de kickstarter niet op de kant van de uitlaat dus. ik heb de buddy dr even afgehaald om te kijken voor eventuele losse slangetjes ofzo maar niks te zien ook geen natte plekken of iets. toen ben ik gaan kijken naar het luchtfilter die is ook nog schoon klein beetje olie op de bodem van de behuizing maar echt minimaal ik heb de bougie er uit gedraaid die was verder niet nat hij vonkt ook gewoon het is geen blauwe vonk maar dus een gele vonk (weet niet of dit dus een probleem kan zijn) er zitten 3 slangetjes onder het frame uit 1 komt vanuit de onderkant van de carburateur 1tje vanaf de tankdop en 1 vanuit het luchtfilter. alle 3 nergens op aangesloten. alleen het slangetje vanuit het luchtfilter zit een dopje op de andere 2 zijn gewoon open. hoort het dat deze slangetjes daar hangen (komen uit ongeveer achter de bijrijders voetsteunen) ik heb het dopje van het slangetje afgehaald die uit het luchtfilter komt. daar kwam een flinke plas olie uitgelopen (is dit normaal?) Luchtfilter is dus schoon maar toch komt er een hoop olie uit het slangetje van het filter bougie vonkt en was niet nat maar het is geen blauwe vonk. ik weet dat je voor een goed lopende motor vonk lucht en benzine nodig hebt maar. ik vind het lastig te bepalen welke van de 3 nou het probleem is er vanuitgaande dat het niet alle 3 stuk is

ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen

Dean
 
Advertisement - register to remove this

hoort het dat deze slangetjes daar hangen
Ja dat hoort zo.
ik heb het dopje van het slangetje afgehaald die uit het luchtfilter komt. daar kwam een flinke plas olie uitgelopen (is dit normaal?)
Als de scooter op z'n zijde gelegen heeft, is dit normaal.
Deze olie loopt dan ongewild via het carterontluchtingslangetje de luchtfilter binnen.

Dat dopje loshalen, heb je prima gedaan, dat doet de dealer ook bij een beurt, in het filter komt altijd wat oliedamp tijdens het gebruik van de scooter dat zich vermengt met het vocht in de aangezogen lucht en condenseert op de binnenwand van de luchtfilterbehuizing.
Dan vormt zich een zogenaamde sludge (wit/bruine smurrie) die eruit moet.
Wel mag het filter niet nat zijn van de olie, dat maakt het filter veel minder lucht doorlatend en zou een reden kunnen zijn dat de scooter niet wil starten omdat het benzine/lucht mengsel te rijk wordt.

Wordt de bougie wel vochtig na een paar vergeefse startpogingen want dat zou wel moeten?
Als de bougie vettig is, kan het ook zijn dat je gen mooie vonk hebt, dus deze zou ik voor de zekerheid vervangen.
Ook even het oliepeil controleren, misschien is het niveau er door de lek van olie, te laag maar hoeft niet.
 
hallo dank voor je reactie.

Ik heb jouw punten even nagelopen,

- Oliepeil is goed
- Luchtfilter is helemaal droog en schoon
- De bougie is niet vettig

Ik heb met de elektrische start zo'n 5 - 10 seconden ingehouden en daarna de bougie eruit gehaald deze was gewoon nog droog. bougie geeft ook een witte vonk niet blauw dus

enig idee wat dit zou kunnen betekenen?
 
Back
Top