This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

4 takt of 2 takt formule 1

Kay

Kayman
beste mensen,

Ik zat eergisteravond lekker in bed beetje formule 1 te kijken op SBS6.
SBS Sport was het waarbij volgens mij Olav Mol aan het presenteren was.

Hij was aan het praten met een formule 1 fan, deze stelde hem een vraag:

die vraag was:

Is een formule 1 auto een 2 of een 4 takt?

Toen zei Olav Mol dat het een 2 takt was.
Ik heb er altijd in geloofd dat het een 4 takt was.

Weet iemand hier meer van?

- Want de uitlaten van een F1 zijn gewoon 4 even dikke pijpen die op 1 grote pijp uitkomen. Dit duid op een 4 takt. Ook is het een 3 liter V10 blok als ik het goed heb.

Een 3 liter 2 takt lijkt mij dus een beetje ongelovelijk.

Wel draaid hij iets van 17.000 toeren dus kan het weer wel een 2 takt zijn.
want kleppen die met 17.000 toeren nog goed werken is vrij moeilijk.

ík wil jullie mening er wel eens over horen over het feit of het een 2 of 4 takt is.

Je zou denken dat Olav er wel wat van afweet?
 
Tis gewoon 4-takt hoor.

En 't was trouwens Jack Plooij die met een Fan stond te praten

En over die kleppen wat nog fatsoenlijk functioneren bij 17.000+ RPM, tis wel F1 waar we 't over hebben Zal wel hydraulisch worden geregeld, dat gaat sneller als met stoters enzo.
 
jah, idd het lijk mij ook 4 takt met hydraulische kleppen boven liggend. maarja wel raar dat jack plooy dat dan zegt. lijkt me dat ie er wel een beetje verstand van heb
 
moesten die wagens 2 takt zijn zouden ze praktisch onbestuurbare raketten zijn die misschien maar een kwartiertje kunnen draaien, als je weet dat ze nu al gemakkelijk hun motor opblazen binnen dat uurtje racen....
 

Hydrolische systemen zijn juisten meestal niet zo snel . De kleppen worden pneumatisch (met lucht dus) gesloten. Ze doen dat al wel een jaartje of 10 ondertussen (met normale veren kom je niet echt boven de 15-16k (zolang je uitga van een motor met een normale cilinderinhoud natuurlijk).

wiem said:
moesten die wagens 2 takt zijn zouden ze praktisch onbestuurbare raketten zijn die misschien maar een kwartiertje kunnen draaien, als je weet dat ze nu al gemakkelijk hun motor opblazen binnen dat uurtje racen....

Dat is niet waar , een huidige 2-takt is best betrouwbaar. Kijk maar eens naar de motorrace/motorcross , bij de 125/250 lopen de laatste paar jaren niet veel 2-t motoren meer kapot (vastlopers etc).
Ze hebben in de jaren 30 wel met 2takten gereden in de "f1" maar volgens mij is het behoorlijk snel verboden. Tegenwoordig vinden ze het milieu veel te boeiend dus zullen ze echt niet meer met 2-takten gaan rijden , het is ook onzinnig want een 2-takt begint zowizo uit te sterven (en hebben de fabriekanten dus vrij weinig aan de ontwikkelingen die ze op dat gebied doen).
 
Last edited:
hmmm, nu nog een vraagje
Tis ws een stomme vraag, maar ik stel hem tog
een f1 draaid zon 18 k.

Nu vroegen topicstarter en ik ons af, of dit nou de optelsom van alle cilinders bij mekaar is, of dat elke cilinder 18 k draaid.
 
BaasB said:
hmmm, nu nog een vraagje
Tis ws een stomme vraag, maar ik stel hem tog
een f1 draaid zon 18 k.

Nu vroegen topicstarter en ik ons af, of dit nou de optelsom van alle cilinders bij mekaar is, of dat elke cilinder 18 k draaid.

Dat draait elke cilinder. Niet bij elkaar opgeteld.

Mjah, ik weet zo net niet wat het is. Ik denk zelf ook 4takt. Anders eens een mailtje sturen naar ze ofzow
 
BaasB said:
hmmm, nu nog een vraagje
Tis ws een stomme vraag, maar ik stel hem tog
een f1 draaid zon 18 k.

Nu vroegen topicstarter en ik ons af, of dit nou de optelsom van alle cilinders bij mekaar is, of dat elke cilinder 18 k draaid.

tis wel de krukas die 18k draaid he
 
@ krukas lijkt me toch.

//edit: damn 3 mensen zelfde tijd zelfde antwoord :X +ralf+

en @ Rudy W : ik zei ook ''zal wel'' zijn omdat ik er niet zeker van was. Maar ik wist wel dat 't anders was dan stoters/veer systeem.
 

Ik denk dat als je een 250crosser 18.000 toeren laat draaien het toch gauw gebeurt is hoor 4 tact is gewoon betrouwbaarder PUNT (Dat wil niet zeggen dat 2-tact nogsteeds 0wned 8) )
 
Maar nu zeggen jullie dan het de toeren zijn op de krukas. Kijk dan had Baas B gedacht dat je dan het aantal toeren gedeelt door het aantal cil.
dus dan krijg je 17.000 : 10 = `1700 toeren per cil maar klopt dit dan??
het lijkt me niet.
 
kay V said:
Maar nu zeggen jullie dan het de toeren zijn op de krukas. Kijk dan had Baas B gedacht dat je dan het aantal toeren gedeelt door het aantal cil.
dus dan krijg je 17.000 : 10 = `1700 toeren per cil maar klopt dit dan??
het lijkt me niet.

dat zeggen ze dus ook.
Elke cilinder maakt dus 17000 toeren per minuut :*
 
Volgens mij zijn het wel 4-takt beestjes, maar @ 17.000Rpm zijn het geen 3Liter V10 motoren... reden : hoe kleiner het aantal cubic centimers (cc's) hoe meer rpm's de motoren kunnen hebben

voorbeeld :
een modelbouw 1:10 - 22CC grasmaaier motor, draait 21.5 / 23K
een modelbouw 1:8 - 2.5CC Force motor. draait 35 / 40K

een normale auto 1.4 / 2.2 Liter ( vast ook wel meer ) draait 6.5K maximaal

een normale V8 / V10 3 tot 6 liter draait hooguit 4K

volgens mij las ik ergens dat de V10 motoren 2Liter zijn ( zonder turbo ), en 1.5 Liter ( Met turbo )

maar dat weet ik niet 100% Cker
 
ow maar zown force motor is een iets ander systeem en werkt met nitro en idd ik dacht ook dat het per cilinder was, maar 2 liter ken ook hoor maar ik weet het ff niet zeker meer. maar een V8 getuned zoals die van een dragstar draaien geen 4 k hoor.

laatst een verslagje gelezen van een skyline en als ik het goed heb was dat een V8. maar weet niet cker. Deze draaide 12 K. Dus ik denk niet dat je zo ken kijken.
 
Het zijn uiteraard 4-takt motoren. Geen enkele meedoende autofabrikant produceert nog 2-takt motoren voor auto's. Dit jaar draaien de meeste motoren nog maar 18500 toeren. En dat zijn uiteraard de aantal omwentelingen die de krukas maakt. 2000 is wel wat weinig dan zouden de wagens moeten klinken als een veld vol Golf tdi-tjes ipv een horde dolle wespen.