Sinister -D- said:Tis gewoon 4-takt hoor.
En 't was trouwens Jack Plooij die met een Fan stond te praten
En over die kleppen wat nog fatsoenlijk functioneren bij 17.000+ RPM, tis wel F1 waar we 't over hebbenZal wel hydraulisch worden geregeld, dat gaat sneller als met stoters enzo.
wiem said:moesten die wagens 2 takt zijn zouden ze praktisch onbestuurbare raketten zijn die misschien maar een kwartiertje kunnen draaien, als je weet dat ze nu al gemakkelijk hun motor opblazen binnen dat uurtje racen....
BaasB said:hmmm, nu nog een vraagje
Tis ws een stomme vraag, maar ik stel hem tog
een f1 draaid zon 18 k.
Nu vroegen topicstarter en ik ons af, of dit nou de optelsom van alle cilinders bij mekaar is, of dat elke cilinder 18 k draaid.
BaasB said:hmmm, nu nog een vraagje
Tis ws een stomme vraag, maar ik stel hem tog
een f1 draaid zon 18 k.
Nu vroegen topicstarter en ik ons af, of dit nou de optelsom van alle cilinders bij mekaar is, of dat elke cilinder 18 k draaid.
Rudy_W said:Hydrolische systemen zijn juisten meestal niet zo snel. De kleppen worden pneumatisch (met lucht dus) gesloten. Ze doen dat al wel een jaartje of 10 ondertussen (met normale veren kom je niet echt boven de 15-16k (zolang je uitga van een motor met een normale cilinderinhoud natuurlijk).
Dat is niet waar , een huidige 2-takt is best betrouwbaar. Kijk maar eens naar de motorrace/motorcross , bij de 125/250 lopen de laatste paar jaren niet veel 2-t motoren meer kapot (vastlopers etc).
Ze hebben in de jaren 30 wel met 2takten gereden in de "f1" maar volgens mij is het behoorlijk snel verboden. Tegenwoordig vinden ze het milieu veel te boeiend dus zullen ze echt niet meer met 2-takten gaan rijden , het is ook onzinnig want een 2-takt begint zowizo uit te sterven (en hebben de fabriekanten dus vrij weinig aan de ontwikkelingen die ze op dat gebied doen).
kay V said:Maar nu zeggen jullie dan het de toeren zijn op de krukas. Kijk dan had Baas B gedacht dat je dan het aantal toeren gedeelt door het aantal cil.
dus dan krijg je 17.000 : 10 = `1700 toeren per cil maar klopt dit dan??
het lijkt me niet.