150cc Hexagon block met een ac cilinder?

ik will dus een a1 zip bouwen en heb ik al een mooie zip 2005 gekocht Alleen heb ik dus nu een blok nodig. ik wil voor een ac blok gaan en het blok moet het liefst zo leeg mogelijk zijn. nu zie ik op marktplaats een 150cc hexagon blok met een nieuwe jasil krukas erin. zou ik hierop een 125cc skipper cilinder erop kunnen Monteren? en wat moet ik met de waterpomp doen, kan ik die er gwn in laten of moet die eruit?
 
Advertisement - register to remove this

je kan een ac cilinder hierop monteren.

als je de oliepomp wil monteren moet je de waterpomp erin laten. anders kan je tandwiel van voor de olie snaar niet monteren.

Tenzij je zelf olie in de benzine gaat mixen kan je eventueel de waterpomp eruit laten.
maar dan moet je het blok splitsen.. mijn advies zou zijn, lekker erin laten zitten.
 
Ik heb er niet naar gekeken maar kijk ook even naar de stator die in dit blok zit want waarschijnlijk is het handig de cdi, de spanningsregelaar en eventueel de kabelboom van de Hexagon erbij te nemen.
 
je kan een ac cilinder hierop monteren.

als je de oliepomp wil monteren moet je de waterpomp erin laten. anders kan je tandwiel van voor de olie snaar niet monteren.

Tenzij je zelf olie in de benzine gaat mixen kan je eventueel de waterpomp eruit laten.
maar dan moet je het blok splitsen.. mijn advies zou zijn, lekker erin laten zitten.
Ja thx man ik ga gwn dat oliepomp/waterpomp snaar doorknippen en op mengsmering rijden
Post automatically merged:

Ik heb er niet naar gekeken maar kijk ook even naar de stator die in dit blok zit want waarschijnlijk is het handig de cdi, de spanningsregelaar en eventueel de kabelboom van de Hexagon erbij te nemen.
Gewoon een watergekoeld ontsteking erop en ik ga denk ik gwn mijn zip 2005 2t kabelboom gebruiken maar hoe ik het kabelboom ga aanpassen weet ik nog niet dus moet ff wat meer informatie daarover vinden
 
Gewoon een watergekoeld ontsteking erop en ik ga denk ik gwn mijn zip 2005 2t kabelboom gebruiken maar hoe ik het kabelboom ga aanpassen weet ik nog niet dus moet ff wat meer informatie daarover vinden
Beste is een 125 kabelboom kopen , of een 4-takt kabelboom met spannings regelaar.
Met je 50 cc kabelboom en spannings regelaar gaat het niet werken.
 
Ik heb het reeds vaker gezegd, voor je begint met dit alles en geld gaat uitgeven wat later niet mogelijk blijkt eerst even contact opnemen met de RDW.

Want van brommer naar A1-motor ombouwen is misschien niet alleen er een ander blok onder beunen, wellicht worden ook wat strengere eisen gehanteerd aangaande de remmerij of de robustheid van het frame of subframe.

Ze hebben het nog wel zo gemakkelijk gemaakt:

https://www.rdw.nl/over-rdw/contact
 
Ik heb het reeds vaker gezegd, voor je begint met dit alles en geld gaat uitgeven wat later niet mogelijk blijkt eerst even contact opnemen met de RDW.

Want van brommer naar A1-motor ombouwen is misschien niet alleen er een ander blok onder beunen, wellicht worden ook wat strengere eisen gehanteerd aangaande de remmerij of de robustheid van het frame of subframe.

Ze hebben het nog wel zo gemakkelijk gemaakt:

https://www.rdw.nl/over-rdw/contact
ja thx ik zou dat sws nog doen
 
Ik heb het reeds vaker gezegd, voor je begint met dit alles en geld gaat uitgeven wat later niet mogelijk blijkt eerst even contact opnemen met de RDW.

Want van brommer naar A1-motor ombouwen is misschien niet alleen er een ander blok onder beunen, wellicht worden ook wat strengere eisen gehanteerd aangaande de remmerij of de robustheid van het frame of subframe.

Ze hebben het nog wel zo gemakkelijk gemaakt:

https://www.rdw.nl/over-rdw/contact
heb net een mail terug gekregen. dit is wat er in stond:

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Het is mogelijk om uw voertuig zo in te voeren, het blok blijft dus origineel enkel wijzigt zich wel de cilinderinhoud. Om deze reden dient u bij de afspraak voor de invoer ook een extra wijziging aan de keuring toe te voegen. Zo wordt de aanpassing op het kenteken ook doorgevoerd. U zult aan moeten kunnen tonen wat hierbij ook het nieuwe motorvermogen gaat zijn.

een zip + 150cc carters en een 125cc cilinder kan dus wel omgekeurd worden naar a1 motorkenteken
 
Deze mail roept bij mij meer vragen op dan antwoorden.

Het is mogelijk om uw voertuig zo in te voeren
Wat bedoelen ze met invoeren, komt het blok eventueel uit het buitenland of bedoelen ze in te voeren in hun registratiesysteem?
het blok blijft dus origineel enkel wijzigt zich wel de cilinderinhoud. Om deze reden dient u bij de afspraak voor de invoer ook een extra wijziging aan de keuring toe te voegen.
Ook in deze zin weer het woord "invoer".
Welke extra keuring gebeurt er dan, buiten dan of er misschien gekeken wordt of het vermogen van dit blok de 11kW niet overschrijdt?
Maar dit lijkt mij ook onwaarschijnlijk omdat erna staat:
U zult aan moeten kunnen tonen wat hierbij ook het nieuwe motorvermogen gaat zijn.
Dus je moet voor de keuring(en) een rollerbank test uit laten voeren en wie mag die uitvoeren dan?

een zip + 150cc carters en een 125cc cilinder kan dus wel omgekeurd worden naar a1 motorkenteken
Heb je er ook expliciet bijvermeld dat het frame niet van een 125cc is maar van een 50cc brommer?

Heb je al een idee wat deze omkeuring en ombouw je gaat kosten?

Ik weet niet of je al een blok gekocht hebt, maar indien nog niet, zou ik als ik jouw was, wel een verkoopsovereenkomst opstellen, waarvan je de variabelen ter plekke in kunt vullen.
Deze met alle NAW en paspoort gegevens van de kopende en verkopende partij, voorzien van bloktype nummer en serienummer en wat er in de verkoop meegeleverd wordt en wat niet en eventueel onder welk frame dit blok vandaan is gekomen.
Voorzien van datum en handtekeingen.

Dan kun je in iedergeval aantonen dat je het blok legaal verkregen hebt en de nummers voor de rdw eventueel nagetrokken kunnen worden.
 
Deze mail roept bij mij meer vragen op dan antwoorden.


Wat bedoelen ze met invoeren, komt het blok eventueel uit het buitenland of bedoelen ze in te voeren in hun registratiesysteem?

Ook in deze zin weer het woord "invoer".
Welke extra keuring gebeurt er dan, buiten dan of er misschien gekeken wordt of het vermogen van dit blok de 11kW niet overschrijdt?
Maar dit lijkt mij ook onwaarschijnlijk omdat erna staat:

Dus je moet voor de keuring(en) een rollerbank test uit laten voeren en wie mag die uitvoeren dan?


Heb je er ook expliciet bijvermeld dat het frame niet van een 125cc is maar van een 50cc brommer?

Heb je al een idee wat deze omkeuring en ombouw je gaat kosten?

Ik weet niet of je al een blok gekocht hebt, maar indien nog niet, zou ik als ik jouw was, wel een verkoopsovereenkomst opstellen, waarvan je de variabelen ter plekke in kunt vullen.
Deze met alle NAW en paspoort gegevens van de kopende en verkopende partij, voorzien van bloktype nummer en serienummer en wat er in de verkoop meegeleverd wordt en wat niet en eventueel onder welk frame dit blok vandaan is gekomen.
Voorzien van datum en handtekeingen.

Dan kun je in iedergeval aantonen dat je het blok legaal verkregen hebt en de nummers voor de rdw eventueel nagetrokken kunnen worden.
ja sorry ben vergeten paar belangrijke dingen erbij te zetten. ik ga nu een mail terug sturen met dat het een scooter is die nu op nederlands snor kenteken staat. ik heb er ook gelijk bijschreven hoe ik moet aantonen wat de nieuwe motorvermogen is

de 150cc carters heb ik uiteindelijk niet gekocht (kom er net ook achter dat hij wel papieren heeft maar geen framenummer plaat)
ik heb al een idee wat de keuring en ombouw gaat kosten

ik heb trouwens al lege hexagon 125cc carters met duitse papieren en framenummer plaatje van de hexagon gekocht.
 
Last edited:
Back
Top