Sprint 150 meter Binnen "7 seconden"

Tim_xsh said:
ik had eens geleerd 8 kilo = 1 pk

mja ik kwam er in lelystad hard achter , ik verloor toen een sprint van een beta , met hendrik won mijn scooter het ... ik denk dat ik rond 4 pk meer had wat overeenkomt met 32 kilo , dat was toen ook ongeveer t gewichtsverschill tussen hendrik en mij ...


klopt niet wat je zegt. :)

er is wel een soort berekening voor maar niet zomaar bij elke scoot : 8 kilo is een pk
 
Zo'n berekening is natuurlijk van veel meer factoren die verschillend zijn per scooter afhankelijk. Verder is de vergelijking van jou wel aardig maar zeker niet waterdicht, de staat van de scooter, de manier van rijden/starten van de bestuurder, gewichtsverdeling, enz zijn ook van invloed.
 
Chris@Citta said:
Dan moet je die autowheely wel onder controle kunne houden... het probleem bij een scooter is dat als die autowheely meteen komt dat ding achterover klapt, dus moet je je gas ff loslaten, weg start.
Of je laat je gas van schrik al los...

QUOTE]
Het is daarom dat een wheelybar een wheely toelaat. Het voorwiel tot ongeveer 10 cm boven de grond. Zou de wheelybar geen wheely toelaten zou de kans op spin nog groter zijn en heb je hier dus geen extra profijt van.
 
blueneonlight said:
maar ipv, een wheelie bar kun je net zo goed je frame verlengen, zodat je een langere wielbasis krijgt

tot op zekere hoogte.....want je moet wel genoeg druk(grip) op je achterwiel houden zodat je geen doorspinnend achterwiel krijgt.





Het beste frame combineert het beste van beide, dus net lang genoeg om geen wheelie te maken en kort genoeg zodat je geen doorspinnend achterwiel krijgt.
Is deze combinatie niet te vinden, dan zal je erbij nog met je RF moeten gaan spelen. Of met de breedte van de band en velgdiameter, je wilt genoeg grip in het begin, maar uiteindelijk zal je zo min mogelijk wrijvingsweerstand willen hebben.
En misschien is het zelfs een oplossing iets in vermogen in te leveren om een gemakkelijker rijdende machine te krijgen.

En uiteraard moet het frame natuurlijk de krachten aankunnen en tevens zo licht mogelijk zijn.

En natuurlijk is het gewicht van de rijder van zeer grote invloed. Ik zal met mijn 90kg een korter frame nodig hebben dan de meesten die rond de 70kg wegen.

Dus frame-ontwerp is net als alle andere vormen van ontwerpen een zo optimaal mogelijk compromis zoeken.

Je begint ook met ontwerpen met de factoren waarop je geen invloed hebt, bijvoorbeeld het technisch regelement (als je in een bepaalde klasse uitkomt) of lichaamsgewicht. De rest van de machine moet je hier omheen optimaliseren.
 
in genemuiden hebben we de kerst boom niet dus er wort niet sneller gereden als 7.4 geloof mij en als er iemand sneller gaat dan gaan we vogend jaar zeker onder de 7 dat zeg ik groetjes de kale
 
en ik rij niet met andere benzine en heb er een klein kereltje op omdat je anders nooit bij van schie in de buurt komt en ik heb alles zelf getuned behalve mijn cilinder en dat is in overleg gegaan dus mogen julie zelf uit maken of ik kan tunen of niet groetjes de kale
 
Big B NRG said:
Nee theoretisch ligt het rond de 24/25 pk...er was ooit iemand die dit had uitgerekend, door de PK's per liter te nemen.

Zal eens kijken of ik die link kan vinden.

Edit:

Dit klopt dus niet, want het specifiek vermogen over het aantal krukas pk's... Ik kan je verzekeren dat een scooter met 22 achterwiel pk's dik over de 25 krukas pk's zit!!
 
Een weely bar op een scooter zou dus echt wel goed zijn, ik denk nu aan het project van Remy, daar gaan we er denk voor het eerst kennis mee maken ;)
We zullen zien...
Dan moet je die autowheely wel onder controle kunne houden... het probleem bij een scooter is dat als die autowheely meteen komt dat ding achterover klapt, dus moet je je gas ff loslaten, weg start.
Of je laat je gas van schrik al los...


Ik weet wel dat er meerdere opties zijn als alleen domweg het gas loslaten als je een autoweely trekt...

Wil je de snelste tijd zetten , heb je eigenlijk een wheely nodig. In de dragrace worden vaak wheelybars gebruikt . Ze laten een wheely toe tot ongeveer 10 cm. Omdat je dan al je gewicht op je achterwiel hebt en daardoor minder kans op spinnen, zeker bij de start heb je dit nodig om een stilstaande massa op gang te brengen en hierbij de kans op spin het grootst is.
Je krijgt ook nog zoiets als "opgeslagen" kracht. Halverwege de run krijg je dit "moment" weer terug. En je hebt van een wiel minder wrijving. Het lijkt misschien vergezocht, maar op die tijden is alles meegenomen.

Klopt ;)

en ik rij niet met andere benzine en heb er een klein kereltje op omdat je anders nooit bij van schie in de buurt komt en ik heb alles zelf getuned behalve mijn cilinder en dat is in overleg gegaan dus mogen julie zelf uit maken of ik kan tunen of niet groetjes de kale

Boeiend, ik denk dat ik een Somalier addopteer om voor mij te rijden, anders kom ik nooit meer bij jullie in de buurt:???!


ik ben ook wel benieuwd naar de invloed van gewicht op de tijd die je kunt rijden... zou je idd een moeten meten met een frame ofzo, wat lang genoeg is om geen autowheely mee te maken en dan gewoon 10 runs met 10 kg extra erop en 10 runs zonder... en dan de tijden langs elkaar leggen, ben benieuwd!

Als je nou eens logisch nadenkt, heeft gewicht natuurlijk wel te maken met de neer te zetten tijd ;)
Maar das niet te meten met zoiets als wat jij zegt natuurlijk, dan zou de wind iedere run hetzelfde moeten staan, even hard moeten blazen, jij zou iedere keer precies op minimaal een 10e van een seconde gelijke starts moeten hebben, enz. enz.;)
 
Massa versnelling he

dus te lichter je ben dus te minder kracht je nodig heb om van je plaats te komen/te accelereren.

Stel dat ik inferno op mijn brommer zet , ventje van iets boven de 50 kilo fzo, tegen overmezelf(90). dan vliegt me brommer.
 
EGT said:
Dit klopt dus niet, want het specifiek vermogen over het aantal krukas pk's... Ik kan je verzekeren dat een scooter met 22 achterwiel pk's dik over de 25 krukas pk's zit!!


Precies...de theorie van max zoveel pk uit 70cc kan ook nooit precies zijn, omdat 2 tact gewoon van zoveel factoren afhankelijk is. Er is aleens 1000 pk uit een 1 liter blok gehaald, weliswaar met turbo, maar dan nog, gaat even om het voorbeeld.

Verder is de regel 8 kg = 1 pk wel degelijk toepasbaar, en ja dit is getest! Daarnaast wil ik nog eens duidelijk maken dat gewicht HEEL erg van invloed is. Voorbeeld : Sander is 68 kg, ik 85, verschil 17 kg. Scooters zijn bijna even zwaar, mijne was 2 kg lichter (o.a geen kappen)

Avond voor Jubbega, sander ze scoot was klaar, 26,4 pk op koopmans bank, voor mijn scooter was te weinig tijd, ik had 24,6 pk, 2 pk verschil dus.

Toen gingen we sporten, ieder op eigen scoot, sander reedt mij gewoon in een constante lijn compleet weg. Toen wisselen van scooter, en ja hoor, die 16 kg compenseerde het gewoon exact, ik was iets eerder weg op sander zijn scoot, dus had vanaf de start 2 meter voorsprong, maar sander bleef tot op ongeveer 100 gewoon 2 meter achter me. En ik kan me herrineren dat joor het eens getest heeft met de racers, dus is sowiezo op 50cc als 70cc van toepasing : 8 kg = 1 pk
 
Jacco said:
Als je nou eens logisch nadenkt, heeft gewicht natuurlijk wel te maken met de neer te zetten tijd ;)
Maar das niet te meten met zoiets als wat jij zegt natuurlijk, dan zou de wind iedere run hetzelfde moeten staan, even hard moeten blazen, jij zou iedere keer precies op minimaal een 10e van een seconde gelijke starts moeten hebben, enz. enz.;)

Ik zeg ook niet dat het geen invloed heeft, ik vraag me alleen af hoe groot die invloed is. Verder zijn er idd een hoop factoren die meespelen maar als je dezelfde proef om en om 10 keer uitvoerd heb je gemiddeld even veel van deze invloeden bij bijde factoren waardoor je toch een vergelijking kunt trekken.

Sprint 10 keer met 10 kilo en 10 keer zonder (om en om).
Noteer alle waardes.
Streep bij beide proeven de hoogste en de laagste waarde weg.
Berekend de gemiddelde tijd voor beide proeven.
Tadaaa! 2 waardes die je goed met elkaar kunt vergelijken.
 
Pronk said:
Precies...de theorie van max zoveel pk uit 70cc kan ook nooit precies zijn, omdat 2 tact gewoon van zoveel factoren afhankelijk is. Er is aleens 1000 pk uit een 1 liter blok gehaald, weliswaar met turbo, maar dan nog, gaat even om het voorbeeld.

Verder is de regel 8 kg = 1 pk wel degelijk toepasbaar, en ja dit is getest! Daarnaast wil ik nog eens duidelijk maken dat gewicht HEEL erg van invloed is. Voorbeeld : Sander is 68 kg, ik 85, verschil 17 kg. Scooters zijn bijna even zwaar, mijne was 2 kg lichter (o.a geen kappen)

Avond voor Jubbega, sander ze scoot was klaar, 26,4 pk op koopmans bank, voor mijn scooter was te weinig tijd, ik had 24,6 pk, 2 pk verschil dus.

Toen gingen we sporten, ieder op eigen scoot, sander reedt mij gewoon in een constante lijn compleet weg. Toen wisselen van scooter, en ja hoor, die 16 kg compenseerde het gewoon exact, ik was iets eerder weg op sander zijn scoot, dus had vanaf de start 2 meter voorsprong, maar sander bleef tot op ongeveer 100 gewoon 2 meter achter me. En ik kan me herrineren dat joor het eens getest heeft met de racers, dus is sowiezo op 50cc als 70cc van toepasing : 8 kg = 1 pk

Als we dan toch serieus bezig zijn, komt 8 kg neer op 1.1 pk.

No offence
 
8kg=1pk

interessant topic dit....
ik vroeg me alleen af..die vergelijking van pronk kan niet echt kloppen.
correct me if i'm wrong (zal wel niet ;) ),
maar het is nl. zo dat als een scoot volgas, topsnelheid of wat dan ook rijdt, dat ie dan niet max power pushed. Als ie met gemak(door lagere windweerstand ofzo) naar zn top huppelt, dan heeft ie lang niet zoveel power nodig als wanneer die weerstand groter is.
het duurt dan ook wel langer voor die op zn top is(s=vt+0,5at^2)
a= verschilt dan nl....dat terzijde.
maar dan op zn top zal de windweerstand(nm^2) op het systeem "berijder en scooter" een andere kracht uitoefenen, aangezien de krachtcomponent van de weerstand (n in nm^2) verschilt is. cili draait dan zelfde toerental(toch?)
en het vermogen zal daardoor verschillen. x*y<>x*y+z met z<>0. Op top...bij grotere windweerstand en zelfde snelheid, zal de motor meer paardjes moeten kunnen oproepen die bij diezelfde snelheid, meer kracht uit- oefenen met zn allen. De bovengrens is dan je max power....een iets grotere weerstand is dan te groot voor je scoot, dus bij een snelheid lager dan je topsnelheid(gezien wat je blok aan toeren kan draaien en je vertanding ed) zal de scoot niet meer versnellen.
Die grens haal je niet altijd....dus mijn theorie= je draait amper met vol vermogen op straat.
Op de bank blijft deze windcoefficient uit...en heb je dus een zeer simpele voorstelling van ingewikkelde zaken.
Om dan een zinvolle vergelijking te kunnen maken...moet je de rolweerstand op de banden meten(die beinvloedt wordt door gewicht=massa)...de vertandingen, de overbrengingsverhouding van je poulies enz tijdens het optrekken bla, bla bla allemaal moeten weten....... in een vergelijkingspannetje moeten gooien en met zn allen laten pruttelen tot er een standaard waarde uitkomt...van waaruit men kan vergelijken als enkele van die coefficienten veranderen.
zie het net als de RAD(die graham bell prijst bij het afstellen van een carbu)
Hierbij kun je bv. ook niet zomaar zeggen 1 liter benzine heeft 14800 liter lucht nodig om optimaal te verbranden.
Het gaat om het aantal zuurstofmoleculen..en dat aantal wordt "geregeld" door de temp(omgekeerd evenredig verband), druk(evenredig verband), luchtvervuiling(andere samenstelling van de lucht> zuurstof reageert met de vervuilende stoffen en eveneens zullen die "vuil"-moleculen andere moleculen in de lucht een beetje "wegduwen" waardoor de verhoudingen in een liter veranderen. Dus........er is heel veel van invloed bij het afstellen van een scoot....alleen alle relevante coefficienten verzamelen(meten), omrekenen naar een standaard en daarmee doormeten kan duidelijke richtlijnen geven bij het afstellen van een scoot of het inschatten van de potentie daarvan
 
Last edited by a moderator:
Back
Top