Scooter alarm - Niet moeilijk in te bouwen

MidnightTemptre

Well-Known Member
Hoi,

Ik heb hier een scooter, Peugeot Viva City staan, waar een stuurslot op zit, en een kettingslot.
Nou is me net gebeurd, dat me kettingslot doormidden lag, en er enorm aan me stuur is gekloot.
De daders zijn wel op heterdaad betrapt, en heb ik aangifte tegen gedaan.
De politie heeft me kunnen vertellen dat hun de gemaakte schade sowieso moeten vergoeden.
Nu wil ik er een alarm opzetten, die het goed doet, en niet al te moeilijk te monteren valt.
Een luide sirene en dergelijke is een goede pré. Heb op internet wel dingen kunnen vinden, maar weet niet hoe simpel het in te bouwen valt, want er staat nergens een instructie bij.
Als het niet nodig is, wil ik niet me halve scooter uit elkaar halen, en hoop dus dat iemand een simpel, en niet al te duur, alarm systeem weet.
Zoiets als dit lijkt me wel super: Deze
Wegens waterproof zou ik dan deze kiezen : Deze
Is dit simpel te monteren, of weet je een andere die niet moeilijk te monteren valt?
Meld het dan even!
Als het verstandiger is, voor een nog gedeeltelijke leek, om naar een scoot zaak te gaan, doe ik dat mss. wel, maar wil er eerst meer over weten..

Groetjes,

D.
 
Advertisement - register to remove this

Tja alarmen zijn nou eenmaal pittig om in te bouwen, maar ik denk dat je met een elektrisch schema zelf al een heel eind komt. Persoonlijk zou ik niet in de kabelboom gaan knippen mocht dit niet perse nodig zijn.
 
Goede keuze, ik heb hem zelf ook op m'n Peugeot SF 2, het is wel even alle goede bedrading vinden maar ik heb niet me halve scoot uit elkaar moeten halen. maar bedrading trekken is wel kut. was er 2-3 uurtjes mee bezig. maar dan heb je ook alles, behalve afstandsstarten. en hij doet het nu een half jaar ook in de winter geen problemen dus aanrader!

ik wist zelf weinig van electrotechniek dus ik had nog een maat die een spanningsmeter had (erg handig) en draadverbindingen wat waterdichte tape is ook eigenlijk vereist.

PS: ik heb een schakelaar in de buddy ingebouwd want het alarm trok langzaam m'n accu leeg = geen electrische start meer! dus houd daar rekening mee als je er aan gaat beginnen!

als er nog vragen zijn laat maar horen
 
Oke, bedankt voor de reacties.
Ik ken wel iemand die beter technisch is dan mij, misschien dat hij me even een keer kan helpen, als ik dat ding aan ga schaffen.

Hoe bedoel je precies, die schakelaar in de buddy?
Ik begrijp dat zo'n alarm de accu langzaam leegtrekt, als je hem een aantal uren aan hebt.
Ik wil hem vooral buiten gebruiken, hier in de schuur is het niet nodig.

Met die schakelaar kan je zeker het alarm uitschakelen, en inschakelen?
Als ik op hun website lees, heb je hier toch een afstands bediening voor, voor het in - uit schakelen?
 
Nou zelfs als het alarm niet scherp staat, gebruikt het gesloten circuit van het alarm heel klein beetje stroom, dus als jij je scooter een week laat staan, trekt ie em helemaal leeg, ook al staat ie in je schuur.

Dit loste ik eerst op door steeds het accukapje eraf te halen en de zekering van het alarm eruit te trekken, maar dat werd ik zat.Daarom heb ik deze week schakelaartje tussen het alarm gezet zodat het ff wat minder tijd en gekloot kost. Natuurlijk in de buddy want anders kan iemand zo je alarm uitzetten 8)

En natuurlijk krijg je een afstandsbediening erbij waarmee je het alarm uit/aan kan zetten, maar daarmee schakel je niet het gesloten circuit van het alarm op je accu uit...met een schakelaar wel.
 
Last edited:
Weet iemand van het forum of de kleurschema's van bedrading peugeot sf & peugeot viva c hetzelfde zijn? want dan kan ik je wel alvast de kleuren geven waarmee je de draden van het alarm moet verbinden!
 
Oke, bedankt voor de tip.
Ik zal eens rond gaan kijken, want zo'n schakelaar lijkt me niet moeilijk in te bouwen?
Zal binnenkort ook een schijfremslot er bij kopen.
Ik heb nog nooit iets qua electra aan me scooter zitten veranderen, dus dat zal wel een hele toer worden, om dat alarm erin te bouwen.
Binnenkort ook maar eens bij een vriend horen, of hij me helpen kan..
En als je meer informatie hebt, wat het mij vermakkelijkt, is zeker meegenomen
 
Zijn praktisch hetzelfde
Kleuren op schema komen overeen met de kleuren op de draden
schemaspeedfight.jpg
 
waarom niet het alarmsysteem van tnt heb het ook nog gehad om aan te sluiten was het gewoon zwarte op minpool en rood op pluspool en je hebt een goedwerkend alarm die andere kabels zjn om em op afstand te starten ma oe dwaas is da nu ? grtz
 
Hmm, zeg maar wat het beste is, en hoe ik het nog voor me accu goed kan doen, dus bijv. met dat schakelaartje zoals er gezegd word.

PS: Kan nu ook al een nieuw ketting slot kopen, had ik nog niet gedaan(zie startbericht)
Word dit ook vergoed bij WA+Volledig Casco (All Risk)?
Zoja, telt dit dan direct als een 'schade jaar'?

En hoe zit het eigenlijk met die schijfremsloten, zijn die wat veilig? Want anders neem ik die wss ook nog :)
 
Last edited:
Hoe werkt zon alarm uberhaupt? Want als hij bij aan stoten al afgaat lijkt het mij alleen maar irritant. Bij mij op school stond ook een of ander chinees barrel, als je er langs liep ging het alarm al af.
 
Hoe werkt zon alarm uberhaupt? Want als hij bij aan stoten al afgaat lijkt het mij alleen maar irritant. Bij mij op school stond ook een of ander chinees barrel, als je er langs liep ging het alarm al af.

je kan de gevoeligheid aanpassen toch bij tnt maar somigen gebruiken het gewoon om de johny mee uit te hangen
 
Back
Top