tiemenscholten
Tiemen
Hi scooter- en brommerkenners! Jullie kunnen mij hier vast tips bij geven.
Excuus als deze er dubbel in staat, hij wordt niet gepost onder een andere topic. (motorisch e.d. zijn al wel andere posts verschenen, maar deze is nog under review dus ik plaats hem hier)
Ik heb een IVA Venti 50, nouja, de 50 is nu dan een beetje veranderd. Ongeveer 6500 kilometer op de teller. Begin maart was ik onderweg (langeafstandsrit, normaliter reed ik meestal korte ritjes: ik weet dat dat niet goed is) en ineens flikkerde mijn scooter uit. Lang verhaal kort: zuiger helemaal naar de getver. Veels te heet geworden oid (het feit dat ik hem overgenomen heb met het idee dat de olie ververst was terwijl de inrijdolie met 6000 kilometer er nog in zat helpt vast niet mee )
Nu heb ik op K-parts van alles gehaald. Zo veel mogelijk van hetzelfde merk (Mezoly), dan weet ik dat het zo goed mogelijk op elkaar aansluit. Het volgende heb ik vervangen:
- Cilinder (van 50cc naar 72cc gegaan)
- Kleppenhuis (ik ging er vanuit dat er verschil zit tussen 50 en 72cc dus ik heb het kleppenhuis ook gehaald in de versie '72cc')
- Alle pakkingen (tussen de cilinder en gegoten gedeelte, tussen kleppenhuis en cilinder, kettingspanner)
- Alle isolatoren (inlaat, uitlaat, luchtkoeling (met name deze was goed naar de tering dus ik verwacht dat oververhitting het probleem was toen 'ie uitviel))
- Kickstart (deksel en mechanisme)
- Carburateur (ik vermoedde niet dat deze kapot was, maar had nog eentje liggen van een oudere scooter en ik dacht dat het altijd goed is om iets nieuws erop te zetten)
- Bougie (op modelnummer gezocht, dus ik verwacht de juiste bougie en niet te warm of te koud)
Naar mijn idee heb ik alles goed geïnstalleerd, maar daar begin ik nu wel over te twijfelen. De scooter start namelijk niet. De cilinder loopt mee met de as en de kleppen zijn juist afgesteld (heeft even geduurd maar ik ben er nu 100% zeker van dat hij op exact de goede timing zit. Afgesteld m.b.v. vliegwiel waar de koelvinnen op zitten, vanzelfsprekend. Gisteren heb ik de laatste dingen vervangen en heb ik geprobeerd (met wat benzine los erin) of hij dan start. Vlammen deed 'ie wel, dus de bougie werkt. Ik denk dat de compressie wel goed is, maar kicken gaat wel licht. Ik kan de kickstart met mijn arm doordrukken, maar ik hoorde wel een plop komen uit de uitlaat op het blok, wat mij doet vermoeden dat er wel compressie opgebouwd wordt in het blok. Benzinetoevoer heb ik nog niet getest, maar ik weet dat er benzine in de carburateur komt en dat dit ook door de sproeier loopt (als ik de carburateur schuin houd loopt het zo uit de sproeier).
Ik wilde zo veel mogelijk informatie geven, dus de post is wellicht wat lang. Ik ben nu wel een beetje zoek, want ik kan niet zo goed bedenken waar het probleem nu ligt. In feite moet hij toch iets van leven gaan geven als ik kick? Als ik hem elektrisch probeer te starten hoor je de elektrische starter wel afgaan, maar je hoort alleen het hoge ge-whine van de motor (hij loopt wel op het tandwiel, dat heb ik gecontroleerd zonder de kickstartdeksel: de cilinder beweegt wel als ik elektrisch start). Buiten deze tekenen om geeft de motor echt géén teken van leven. Waar kan ik het beste naar kijken, of is het waard om dit uit handen te geven aan een professional (ik ben al wel wat kwijt geweest aan onderdelen en 70 á 80 euro voor een inspectie erbij is prima, zolang ik maar niet nog eens 250 euro kwijt ben)?
Wellicht is het iets voordehandliggends?
Wellicht een inkopper, maar ik heb vanzelfsprekend ook de hele carter leeggehaald en opnieuw gevuld met nieuwe olie. Goed gecontroleerd op metaalstukken (no surprise, die zaten er wel in, maarja dat is te verwachten met een gat van een centimeter doorsnede in de zuiger) en leeggehaald met perslucht
Excuus als deze er dubbel in staat, hij wordt niet gepost onder een andere topic. (motorisch e.d. zijn al wel andere posts verschenen, maar deze is nog under review dus ik plaats hem hier)
Ik heb een IVA Venti 50, nouja, de 50 is nu dan een beetje veranderd. Ongeveer 6500 kilometer op de teller. Begin maart was ik onderweg (langeafstandsrit, normaliter reed ik meestal korte ritjes: ik weet dat dat niet goed is) en ineens flikkerde mijn scooter uit. Lang verhaal kort: zuiger helemaal naar de getver. Veels te heet geworden oid (het feit dat ik hem overgenomen heb met het idee dat de olie ververst was terwijl de inrijdolie met 6000 kilometer er nog in zat helpt vast niet mee )
Nu heb ik op K-parts van alles gehaald. Zo veel mogelijk van hetzelfde merk (Mezoly), dan weet ik dat het zo goed mogelijk op elkaar aansluit. Het volgende heb ik vervangen:
- Cilinder (van 50cc naar 72cc gegaan)
- Kleppenhuis (ik ging er vanuit dat er verschil zit tussen 50 en 72cc dus ik heb het kleppenhuis ook gehaald in de versie '72cc')
- Alle pakkingen (tussen de cilinder en gegoten gedeelte, tussen kleppenhuis en cilinder, kettingspanner)
- Alle isolatoren (inlaat, uitlaat, luchtkoeling (met name deze was goed naar de tering dus ik verwacht dat oververhitting het probleem was toen 'ie uitviel))
- Kickstart (deksel en mechanisme)
- Carburateur (ik vermoedde niet dat deze kapot was, maar had nog eentje liggen van een oudere scooter en ik dacht dat het altijd goed is om iets nieuws erop te zetten)
- Bougie (op modelnummer gezocht, dus ik verwacht de juiste bougie en niet te warm of te koud)
Naar mijn idee heb ik alles goed geïnstalleerd, maar daar begin ik nu wel over te twijfelen. De scooter start namelijk niet. De cilinder loopt mee met de as en de kleppen zijn juist afgesteld (heeft even geduurd maar ik ben er nu 100% zeker van dat hij op exact de goede timing zit. Afgesteld m.b.v. vliegwiel waar de koelvinnen op zitten, vanzelfsprekend. Gisteren heb ik de laatste dingen vervangen en heb ik geprobeerd (met wat benzine los erin) of hij dan start. Vlammen deed 'ie wel, dus de bougie werkt. Ik denk dat de compressie wel goed is, maar kicken gaat wel licht. Ik kan de kickstart met mijn arm doordrukken, maar ik hoorde wel een plop komen uit de uitlaat op het blok, wat mij doet vermoeden dat er wel compressie opgebouwd wordt in het blok. Benzinetoevoer heb ik nog niet getest, maar ik weet dat er benzine in de carburateur komt en dat dit ook door de sproeier loopt (als ik de carburateur schuin houd loopt het zo uit de sproeier).
Ik wilde zo veel mogelijk informatie geven, dus de post is wellicht wat lang. Ik ben nu wel een beetje zoek, want ik kan niet zo goed bedenken waar het probleem nu ligt. In feite moet hij toch iets van leven gaan geven als ik kick? Als ik hem elektrisch probeer te starten hoor je de elektrische starter wel afgaan, maar je hoort alleen het hoge ge-whine van de motor (hij loopt wel op het tandwiel, dat heb ik gecontroleerd zonder de kickstartdeksel: de cilinder beweegt wel als ik elektrisch start). Buiten deze tekenen om geeft de motor echt géén teken van leven. Waar kan ik het beste naar kijken, of is het waard om dit uit handen te geven aan een professional (ik ben al wel wat kwijt geweest aan onderdelen en 70 á 80 euro voor een inspectie erbij is prima, zolang ik maar niet nog eens 250 euro kwijt ben)?
Wellicht is het iets voordehandliggends?
Wellicht een inkopper, maar ik heb vanzelfsprekend ook de hele carter leeggehaald en opnieuw gevuld met nieuwe olie. Goed gecontroleerd op metaalstukken (no surprise, die zaten er wel in, maarja dat is te verwachten met een gat van een centimeter doorsnede in de zuiger) en leeggehaald met perslucht