Nieuw snelheidsrecord 50cc motorfiets

Op 2 september 2008 is het oude record van Jan Hubert met zijn Kreidler verbroken door John Buddenbaum met zijn zelfbouw. Hij bereikte hiermee een snelheid van 233,3km/u op de beroemde zoutvlakten van Bonneville. Dit is natuurlijk leuk nieuws dat er mensen nog aktief bezig zijn met dit soort records. Is dit de motivatie voor misschien enkele Nederlanders om dit te gaan verbreken?

Hier nog het orginele nieuwsbericht:

On the opening day, Sept 2, of the 2008 International Motorcycle Speed Trials by BUB held on the Bonneville Salt Flats in Utah, John Buddenbaum of Sunnyvale California piloted the Buddfab Motorcycle Streamliner to a two way; flying start; one mile average speed of 144.966mph (233.300 km/h). This performance exceeded Jan Huberts’ Kreidler powered streamliner’s 1981 FIM record by over 5mph. The team used a turbocharged fuel burning 50cc Aprilia RS50 (Moto Minarelli AM6) modified with Metrakit pro race engine parts.
Later at that same meet; Eric Noyes also of Sunnyvale California; drove the streamliner with a naturally aspirated CR80 Honda engine in the 100cc class to a two way one mile average speed of 151.425mph (243.695 km/h) beating Jack Costella’s 2004 Nebulous 4 streamliner record by over 10mph. Both records surpass the performance of any engine configuration in their respective displacement class at any officially timed event.
FIM World Records are awaiting certification of the paperwork

Bron: http://www.geocities.com/buddfab/buddfab3
Pics: http://www.geocities.com/buddfab/motor.html
 
Advertisement - register to remove this

ik ben eruit :+ filmpje is van de 80/100 cc blok! die doet wel de 10 mile.

Mechanic, alleen de topspeed is van belang, die word over 1 mile gemeten. Daarvoor krijg je een extra aanloop dus van 750 meter. Er is ook een 1 mile record met staande start, ook wel cool :)
 
Pfew aardig gek dit!
Ik zie opeens weer een vertanding met een RF van 3.0 voor me in een scooterblok. Helaas is het nooit zover gekomen :(
 
ik denk toch dat je je wel even vergist hoor wat betrreft zo even te overtreffen QUOTE]

Dat was vroeger idd niet haalbaar kreidler had vet geld en tijd erin zitten.
Maar je ziet dat het 26 jaar later dus wel makkelijk mogelijk is, want dat blok van die amerikanen is niks speciaals aan dat spul kan je zelfs als straat setup kopen.
Dus vandaag de dag is verbetering makkelijk mogelijk.


@ruud
Ik weet haast zeker dat het 2x 10mijl is dat is gewoon een vast gegeven bij het landspeed gebeuren.
In 1920 reden ze al 2runs van 2x 10mijl je moet namelijk heen en terug anders word ie afgekeurd.
En dat zijn volgens mij vaste regels, ik heb in ieder geval al bakken met landspeed records en filmpjes gezien op discovery enzo en dat was altijd 2x 10mijl runs.
Maar de echte regels zijn vast ergens te vinden op internet, want je hebt bakken met verschillende records die op naam van 2takts staan.
 
Leuk, die snelheidsrecords.

Heb nog een paar fotos van het ding gevonden.
[IR]http://www.geocities.com/buddfab/turbomotor.jpg[/Ir]

[IR]http://www.geocities.com/buddfab/turbomotor2.jpg[/Ir]

[IR]http://www.geocities.com/buddfab/turbo.JPG[/Ir]

[IR]http://www.geocities.com/buddfab/DSCN0193.JPG[/Ir]

[IR]http://www.geocities.com/buddfab/turbodyno3.jpg[/Ir]

http://www.geocities.com/buddfab/
 
Ze hebben wel wat dingen kapot gemaakt voor ze tot deze grafiek kwamen volgensmij:p

[ir]http://www.geocities.com/buddfab/seize.jpg[/ir]
[ir]http://www.geocities.com/buddfab/piston002.jpg[/ir]

edit:

[ir]http://www.geocities.com/buddfab/motorswap706.jpg[/ir]

Er zit trouwens wel een hoop gewicht op dit ding.
Het maakt natuurlijk veel minder uit dan bij een sprint op korte afstand. Maar een machine van 100kg kan toch nooit even hard gaan op topsnelheid als eentje die 100kg minder is.
Ik bedoel voor zo een wereld record kijk je toch naar elk klein detail?
Of is al dit gewicht echt nodig. om hem stabiel te houden.
 
Last edited:
mooi gedaan carburateur op de turbo en turbo naar de inlaat

zou het zo moeten klopen dat :

turbo voor de carb zou het blok doen verzuipen teweinig benzine teveel lucht

turbo achter de carb vacuum trekt de benzine er als het ware uit hoe meer vacuum hoe meer lucht/benzine er uit de carb word getrokken
 
Last edited:
stroomlijn

Top.JPG


grappig dus die curve! Als dit met nos is vind ik het vermogenstechnisch niet zo spannend. Zonder nos gezien hebben de nederlandse expi dingen bijna net zo veel power, en met nog wel een bredere powerband ook. En dat met een 20 mm en normale benzine..
 
Denk dat het werkend maken van die turbo ook nog wel wat voeten in de aarde heeft gehad. Is er in NL iemand die daar weleens mee heeft geëxperimenteerd trouwens? Ik meen me iets te herinneren dat ik ooit wat heb gelezen over een kleine turbo uit een auto wat niet echt werken wilde...

Vraag me wel af hoeveel geld erin zit, staat amper een sponsor op die brommert...

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=1U4bOtifdFU"]YouTube - Buddfab Streamliner[/ame]
 
of er mee getest is geen idee ken wel iemand die zelf een compressor heeft gemaakt en die vervolgens op een honda monkey/dax heeft gemaakt ! mooi stukje werk ! en wat een verschil !

hij is krukas aan gedreven ! alleen dat is 4tact...

als ik een project zou maken zou ik alleen voor compressor kiezen in plaats van turbo compressor zit makkelijker in elkaar en makkelijk zelf te maken :#
 
mooi gedaan carburateur op de turbo en turbo naar de inlaat

zou het zo moeten klopen dat :

turbo voor de carb zou het blok doen verzuipen teweinig benzine teveel lucht

turbo achter de carb vacuum trekt de benzine er als het ware uit hoe meer vacuum hoe meer lucht/benzine er uit de carb word getrokken



waarom verzuopt je blok als je carb/ gasschuif niet lekt en hij is dicht. kan een turbo tog niet blazen als deze geen lucht toevoer heeft !! toch ??

en volgens mij is joor ooit begonnen met een turbo project
er lag wel ooit een turbo bij koopmans in de tent
 
waarom verzuopt je blok als je carb/ gasschuif niet lekt en hij is dicht. kan een turbo tog niet blazen als deze geen lucht toevoer heeft !! toch ??

en volgens mij is joor ooit begonnen met een turbo project
er lag wel ooit een turbo bij koopmans in de tent

de meeste mensen denken dat ze even gemiddeld 250 op hun zipje gaan rijden.
denk eens na zijn er hier wel figuren die af en toe 250 knallen op een wegracer. als dat zo is, beschrijf ff t gevoel.

dat ding kan wel lichter, maar t moet wel stabiel blijven op hoge snelheid, en de cilinder, zou die echt standaard zijn?
de mk cilinders zijn in de schakel 50cc klasse echt enorm goede cilinders, dat kun je niet met onze pro race cilinders vergelijken.
Jan Hubert, motor gemaakt door Piet Plompen had circa 16 pk meende ik.

ook denk ik dat je 10x meer hebt aan aerodynamica dan iets minder gewicht/ meer vermogen.
je praat niet over 100 km/uur maar 2,5 x zo hard en dat lijkt wel weer het dubbele.

die turbo snap ik echter niet, dat KAN enkel werken als je de uitlaatpoort omlaag legt, en dat lijkt niet bij deze cilinder.

en daarbij komt dat als we nu ff NOS op dat ding in Lexmond zetten, dan heb je t record allang man ;)

waarom moeilijk doen, gewoon nog een keer enkel dan met NOS, lekker eerlijk.
wat betreft de NOS, 5 pk OP 50cc spuiten is iets anders dan 10 pk bij 80cc ;)
wel ff procentueel narekenen, dan is 5 pk niet verkeerd plus dat hun het waarschijnlijk een hele lange tijd indrukken.
 
Er zit trouwens wel een hoop gewicht op dit ding.
Het maakt natuurlijk veel minder uit dan bij een sprint op korte afstand. Maar een machine van 100kg kan toch nooit even hard gaan op topsnelheid als eentje die 100kg minder is.
Ik bedoel voor zo een wereld record kijk je toch naar elk klein detail?
Of is al dit gewicht echt nodig. om hem stabiel te houden.

Zoals eerder reeds gezegd, gewicht is van ondergeschikt belang.
Bij een hoger gewicht zal de rolweerstand nauwelijks toenemen, en deze is zowiezo al peanuts vergeleken bij de luchtweerstand bij +200 km/h.


mooi gedaan carburateur op de turbo en turbo naar de inlaat

zou het zo moeten klopen dat :

turbo voor de carb zou het blok doen verzuipen teweinig benzine teveel lucht

turbo achter de carb vacuum trekt de benzine er als het ware uit hoe meer vacuum hoe meer lucht/benzine er uit de carb word getrokken

Als je de turbo voor de carb doet, is meer werk, omdat je dan ook met je vlotterdruk etc moet gaan kutten en een goede brandstofpomp en brandstofdrukregelaar nodig hebt.
Op deze manier voorkom je dat.
Overigens vind k het wel vet gemaakt zo met die turbo.

grappig dus die curve! Als dit met nos is vind ik het vermogenstechnisch niet zo spannend. Zonder nos gezien hebben de nederlandse expi dingen bijna net zo veel power, en met nog wel een bredere powerband ook. En dat met een 20 mm en normale benzine..

Als er verder geen restricties zijn behalve cilinderinhoud, lijkt het me goed mogelijk om +20 pk te halen. Ook zonder NOS en zonder turbo.


de meeste mensen denken dat ze even gemiddeld 250 op hun zipje gaan rijden.
denk eens na zijn er hier wel figuren die af en toe 250 knallen op een wegracer. als dat zo is, beschrijf ff t gevoel.

ook denk ik dat je 10x meer hebt aan aerodynamica dan iets minder gewicht/ meer vermogen.
je praat niet over 100 km/uur maar 2,5 x zo hard en dat lijkt wel weer het dubbele.

die turbo snap ik echter niet, dat KAN enkel werken als je de uitlaatpoort omlaag legt, en dat lijkt niet bij deze cilinder.

Ik rijd met enige regelmaat +250 km/h op de motor en dat staat totaal niet in verhouding tot 150 km/h rijden (wat enige scooterrijders ook wel is doen).

Ik ben het niet helemaal met je eens over het vermogen verhaal. Dit is JUIST ook belangrijk bij topsnelheden halen, samen met de aerodynamica het belangrijkst.

Als je de uitlaatpoort niet omlaag legt, kan de turbo evengoed werken voor extra vermogen. Je krijgt een hoop vers mengsel in de pijp die niet wordt benut. Slecht voor de efficientie, maar het zal allicht meer vermogen geven dan zonder turbo. Dus ach voor een record poging lijkt het me niet zo dramatisch.


Er mag nog wel een flinke intercooler bij. Beetje die expansie shit inwikkelen helpt ook maar minimaal denk ik.

Lijkt me zeker wel praktisch om de temperatuur in de "motorfiets" enigszins omlaag te krijgen.
 
Last edited:
tuurlijk is vermogen belangrijk, maar ik vertelde er ook bij, dat mr. Hubert 16 pk had, dus zoveel was dat niet, 50cc met roterende inlaat en 28mm.

wij halen 20 pk+++ met 50cc ZONDER lachgas, zonder turbo.

dus mijn verhaal nog een keer, de lexmond soprinter pakken, zet er NOS op en dan gaat ie al over dit record.

gr heiko
 
Er kan idd lang of kort over gediscuseerd worden.
Maar feit blijft dat met 27jaar nieuwere techniek het sneu is om dan maar 5mph harder te gaan.
Dit is als het ware een record van een opel kaddet uit 81 maar net verbeteren met een opel kaddet gsi uit 2000.
 
maak je toch een bak met 15 versnellingen die liggen er nog wel in lexmond
vroeger reden ze met 17 versnellingen op een kreidler in de gp
maar de schakelbrommers bij de sobw hebben al over de 20pk met een 20mm carb
zonder rare shit
maar heiko heeft gelijk lucht weerstand is zeer hoor bij die snelheid en de banden en rijwielgedellte zal wel heel belangrijk zijn
 
Back
Top