Nieuw snelheidsrecord 50cc motorfiets

Op 2 september 2008 is het oude record van Jan Hubert met zijn Kreidler verbroken door John Buddenbaum met zijn zelfbouw. Hij bereikte hiermee een snelheid van 233,3km/u op de beroemde zoutvlakten van Bonneville. Dit is natuurlijk leuk nieuws dat er mensen nog aktief bezig zijn met dit soort records. Is dit de motivatie voor misschien enkele Nederlanders om dit te gaan verbreken?

Hier nog het orginele nieuwsbericht:

On the opening day, Sept 2, of the 2008 International Motorcycle Speed Trials by BUB held on the Bonneville Salt Flats in Utah, John Buddenbaum of Sunnyvale California piloted the Buddfab Motorcycle Streamliner to a two way; flying start; one mile average speed of 144.966mph (233.300 km/h). This performance exceeded Jan Huberts’ Kreidler powered streamliner’s 1981 FIM record by over 5mph. The team used a turbocharged fuel burning 50cc Aprilia RS50 (Moto Minarelli AM6) modified with Metrakit pro race engine parts.
Later at that same meet; Eric Noyes also of Sunnyvale California; drove the streamliner with a naturally aspirated CR80 Honda engine in the 100cc class to a two way one mile average speed of 151.425mph (243.695 km/h) beating Jack Costella’s 2004 Nebulous 4 streamliner record by over 10mph. Both records surpass the performance of any engine configuration in their respective displacement class at any officially timed event.
FIM World Records are awaiting certification of the paperwork

Bron: http://www.geocities.com/buddfab/buddfab3
Pics: http://www.geocities.com/buddfab/motor.html
 
Advertisement - register to remove this

Denk zelf dat het bouwen/ontwerpen redelijk word onderschat.Het gaat er natuurlijk meer om dan alleen een blok tunen.Dit team uit amerika bestaat uit een aantal mensen die al een tijdje bezig zijn in de racerij en niet onverdienstelijk. De hoofdmonteur is een ex F1 engineer. Metrakit spanje heeft zelfs voor dit project een cilinder ontwikkeld , niet alleen voor het vermogen maar gewoon alleen al om het zaakje heel te houden. Voor het uiterlijk en de stroomlijn wat naar mijn idee ook het belangrijkste is naast het vermogen natuurlijk hebben ze 2 man die voor Nasa werken.En wat het gewicht betrefd, zal best minder kunnen, maar ook dit is allemaal berekend na de omstandigheden op de zoutvlakte.Nogmaals denk ik dat het aardig onderschat word maargoed het zou erg gaaf zijn dit record weer in nederland te krijgen, maar vergeet niet, de rest zit ook niet stil<]

Greetings


Al heeft de koningin er persoonlijk aan gesleuteld, qua 2tact techniek is dit gewoon geen technische hoogstandje als je het mij vraagt. Leuk dat de NASA er aan mee heeft gedaan maar dat zal voor de aerodynamica zijn geweest, leuk dat er een f1 engineer aan mee heeft gedaan, maar dat zal ook voor aerodynamica en rijwielgedeelte zijn geweest. Als ze er ook een 2tact expert hadden bij gehaald hadden ze imo meer vermogen uit dat blok kunnen pompen.

<]

De andere onderdelen zullen ongetwijfeld op zeer hoog niveau zijn uitgevoerd, dat onderschat ik ook totaal niet. En dat met die turbo is zeker leuk gedaan.
 
als je dit vergelijkt met wat LucF probeert: het record op de kwart mijl proberen te verbeteren, wat sinds1980 oid staat. Dit is hem tot nog toe niet gelukt(geloof ik)en die man is verre van onnozel.
Kortom het blijft een hele prestatie.
 
als je dit vergelijkt met wat LucF probeert: het record op de kwart mijl proberen te verbeteren, wat sinds1980 oid staat. Dit is hem tot nog toe niet gelukt(geloof ik)en die man is verre van onnozel.
Kortom het blijft een hele prestatie.



Dat bedoel ik maar even, het record staat natuurlijk niet voor niks zoveel jaren.

Maar nogmaals, lijkt me wel stoer als we het record weer naar nederland krijgen, mischien wat voor de Dijkman crew????
 
ik denk dat het met een simpelere versie ook kan lukken. als je kijkt naar de constructie die nu nodig is tenopzichte van het blokje heeft het heel wat aan te drijven.

als k het goed kan zien heeft hij ook nog spaakvelgen(?) daar gaat ook nog wat wrijvind inzitten bij die snelheden.
 
Of het nou wel of niet lukt...
Ik denk dat het erg leuk is om te proberen. :)

Tot een 150 km/h met 50cc zal wel redelijk te realiseren zijn voor een hoop mensen (die er serieus mee aan de slag zouden gaan (bedoel dat je niet ff met een 50cc blok @ bv een aerox 150 kan rijden :p)), maar ik denk dat de +/- 180 passeren al best een lastige opgave word.

Laat staan de 233 passeren.
Imo is dit echt een "bijna onmogelijke" opgave.

Maar nogmaals, erg leuk om te proberen/iets op te bouwen natuurlijk :)
 
aangezien ik me toch verveel.

P = Ftot * v

Fwind = (ρ* Cw * A * v^2) / 2
Frol = Cr * m * g

even invullen met reële waarden...
ρ = 1,2 kg/m^3
Cw = 0,20 (dit kan waarschijnlijk nog beter, maar onder de 0,15 wordt erg moeilijk)
A = 0,375 m^2 (0,5 bij 0,75 vooraanzicht)
v = 65 m/s (234kmpu)
Cr = 0,015 (goed voor een lichte motor)
m = 150 kg (90 kg ding, 60kg bestuurder ?)
g = 10 m/s^2 (afgerond, licht eraan waar je rijdt)

Fwind = 190 N
Frol = 22,5 N

P = F * v = (190+22,5) *65 = 13812,5 / 736 = 18,8pk

dat heb je dus minimaal nodig om met een redelijk reële machine de 234kmpu uberhaupt te halen.
en dan maar hopen dat je dat een lange tijd kunt rijden en geen tegenwind krijgt van 40kmpu!

als je de Cw kan verlagen tot 0,15 heb je nog maar 14,5pk nodig, zo zie je dus hoe belangrijk die aerodynamica is!

als je het gewicht kan verlagen naar 100 kg (en dat lukt je niet als het veilig moet blijven), heb je alsnog 18,1pk nodig, dat scheelt dus niet zoveel.
 
Last edited:
Vind dat blok niet echt bijzonder, dit is het oude recordblok in 1965, zoveel verschil zie ik niet in de 43 jaar dat er tussen zit.
[IR]http://i33.tinypic.com/2cys1mg.jpg[/IR]
2 carburateurs, een compressor en elektronische ontsteking
 
Vind dat blok niet echt bijzonder, dit is het oude recordblok in 1965, zoveel verschil zie ik niet in de 43 jaar dat er tussen zit.
[IR]http://i33.tinypic.com/2cys1mg.jpg[/IR]
2 carburateurs, een compressor en elektronische ontsteking

is niet echt te zien van de buitenkant, t enige wat je kan opmerken is, dat er toen nog geen expansieuitlaat was, en dat de compressor in verhouding beter presteert.

ik vind de auto ontwikkeling ook niet echt ontwikkeld van de buitenzijde.
 
expansie bestond toen al wel naar mijn weten, hoewel het nog lang niet zo ver ontwikkeld was als tegenwoordig. Maar na de jaren 80 is er niet veel aan grote ontwikkeling geweest in mijn ogen, het meeste is afgeleid van de kartsport van toen, en de 50 en 80 cc gp machine's. Bijna 22 pk's aan de uitgaande versnellingsas uit een 50 cc is nog niet veel geëvenaard.
 
Die 22pk machines hadden toch extreem veel versnellingen?
Dat wijst dus op een erg smalle powerband.

Of het nou wel of niet lukt...
Ik denk dat het erg leuk is om te proberen. :)

Tot een 150 km/h met 50cc zal wel redelijk te realiseren zijn voor een hoop mensen (die er serieus mee aan de slag zouden gaan (bedoel dat je niet ff met een 50cc blok @ bv een aerox 150 kan rijden :p)), maar ik denk dat de +/- 180 passeren al best een lastige opgave word.

Laat staan de 233 passeren.
Imo is dit echt een "bijna onmogelijke" opgave.

Maar nogmaals, erg leuk om te proberen/iets op te bouwen natuurlijk :)

Expi machines halen de 150 wel op croix.
Ik reed zelf 148 en ze kwamen me aan het eind van het rechte stuk net met een paar km voorbij.
 
Na 1970 was het aantal versnellingen beperkt tot 6, en het aantal cilinders tot 1. Deze racers haalden op top 210 km/u op het rechte stuk in francorchamps. Deze zijn heel anders dan de expi machines van nu die voornamelijk op korte bochtige banen rijden. Dus de bakverhoudingen etc zijn heel anders.
 
aangezien ik me toch verveel.

P = Ftot * v

Fwind = (ρ* Cw * A * v^2) / 2
Frol = Cr * m * g

even invullen met reële waarden...
ρ = 1,2 kg/m^3
Cw = 0,20 (dit kan waarschijnlijk nog beter, maar onder de 0,15 wordt erg moeilijk)
A = 0,375 m^2 (0,5 bij 0,75 vooraanzicht)
v = 65 m/s (234kmpu)
Cr = 0,015 (goed voor een lichte motor)
m = 150 kg (90 kg ding, 60kg bestuurder ?)
g = 10 m/s^2 (afgerond, licht eraan waar je rijdt)

Fwind = 190 N
Frol = 22,5 N

P = F * v = (190+22,5) *65 = 13812,5 / 736 = 18,8pk

dat heb je dus minimaal nodig om met een redelijk reële machine de 234kmpu uberhaupt te halen.
en dan maar hopen dat je dat een lange tijd kunt rijden en geen tegenwind krijgt van 40kmpu!

als je de Cw kan verlagen tot 0,15 heb je nog maar 14,5pk nodig, zo zie je dus hoe belangrijk die aerodynamica is!

als je het gewicht kan verlagen naar 100 kg (en dat lukt je niet als het veilig moet blijven), heb je alsnog 18,1pk nodig, dat scheelt dus niet zoveel.

ff voor de duidelijkheid: Frol is de rolweerstand neem ik aan?
en, als dat zo is, is dat een smal bandje op een asfaltweg of op een imo niet geheel egale zoutvlakte?
 
ff voor de duidelijkheid: Frol is de rolweerstand neem ik aan?
en, als dat zo is, is dat een smal bandje op een asfaltweg of op een imo niet geheel egale zoutvlakte?
klopt, jij denkt dat de Cw groter is ?
en wat noem jij smal ?
ik heb het in ieder geval niet over een band met heel veel grip, want daar heb je niks aan.
 
gebruiken ze op de zoutvlakte niet een compromis voor de bandenspanning? Als het egaal is kan je hoger in de bandenspanning, echter daar zul je een stuitereffect creëren. Je zal dan m.i. lager moeten om voldoende contact te houden met de ondergrond. En hierdoor neemt de weerstand dus toe. Ga je bijvoorbeeld uit van een Cr van 0,03(realistisch?) dan heb je al 20.75pk nodig. Dit komt al aardig overeen met wat ze halen aan de grafiek te zien. Misschien dat het uit te zoeken is? Ze rijden met Goodyear Eagle banden, ik gok 17".

Wat ik mij ook bedenk: misschien is het vermogen nauwelijks te verbeteren t.o.v. vroeger, echter de kennis van aerodinamica is volgens mij zowat 'vertienvoudigd'. Dan had het appeltje-eitje moeten zijn , helaas.
 
haha, nu nog iemand nodig met een vlotte babbel die wat sponsoren weet te regelen, om de motorfiets te betalen en in bonneville te krijgen, + team ;)
 
Back
Top