Nieuw snelheidsrecord 50cc motorfiets

Op 2 september 2008 is het oude record van Jan Hubert met zijn Kreidler verbroken door John Buddenbaum met zijn zelfbouw. Hij bereikte hiermee een snelheid van 233,3km/u op de beroemde zoutvlakten van Bonneville. Dit is natuurlijk leuk nieuws dat er mensen nog aktief bezig zijn met dit soort records. Is dit de motivatie voor misschien enkele Nederlanders om dit te gaan verbreken?

Hier nog het orginele nieuwsbericht:

On the opening day, Sept 2, of the 2008 International Motorcycle Speed Trials by BUB held on the Bonneville Salt Flats in Utah, John Buddenbaum of Sunnyvale California piloted the Buddfab Motorcycle Streamliner to a two way; flying start; one mile average speed of 144.966mph (233.300 km/h). This performance exceeded Jan Huberts’ Kreidler powered streamliner’s 1981 FIM record by over 5mph. The team used a turbocharged fuel burning 50cc Aprilia RS50 (Moto Minarelli AM6) modified with Metrakit pro race engine parts.
Later at that same meet; Eric Noyes also of Sunnyvale California; drove the streamliner with a naturally aspirated CR80 Honda engine in the 100cc class to a two way one mile average speed of 151.425mph (243.695 km/h) beating Jack Costella’s 2004 Nebulous 4 streamliner record by over 10mph. Both records surpass the performance of any engine configuration in their respective displacement class at any officially timed event.
FIM World Records are awaiting certification of the paperwork

Bron: http://www.geocities.com/buddfab/buddfab3
Pics: http://www.geocities.com/buddfab/motor.html
 
Advertisement - register to remove this

Grappig dat het echt JAAAAAAAREN geduurd heeft voordat het oude record is gesneuveld zeg :) Nog met een turbo rs50 ook :p

Vet hoor :)
 
op t ene foto'tje / nieuws stukje zie je een turbo, op de andere weer niet, vraag me af of ze die nou wel of niet hebben gebruikt.

Is dit de motivatie voor misschien enkele Nederlanders om dit te gaan verbreken?

ja, wie helpt er mee? :p
 
Aerodynamica is zeker het belangrijkste onderdeeel...die topsnelheid haal je met elk gemiddeld sprint/race scooterblok volgens mij ook als je maar lang genoeg vertand. Wel grappig filmpje...ding kan echt al 70km/h in zijn 1e versnelling volgens mij :p
 
Is opzich wel vet, zorgen dat het record weer in Nederlandse handen komt :)
QUOTE]


Das ook meteen waar ik aan dacht want echt special is dit natuurlijk niet.
Een record uit 81 maar met 5mph verbeteren terwijl je er wel nos en een turbo charger extra erbij op hebt zitten.
Dat vind ik prestaties ervan opzich maar slecht, en als ik een grote tuner was met genoeg geld en middelen was ik vandaag nog begonnen met het opbouwen van wat beters.

Want ben van mening dat een team 50 of evo 50 cilinder ook een betere keuze was geweest.
En het frame is van metaal ipv van alu en de banden zijn ook nog vrij dik.
En het zijn amerikanen en dus vast niet het beste in tuning en bewerking van 2takt aangezien amerikanen niet echt 2takt brommers hebben.
En er ook geen races en sprints mee hebben en houden.
 
Aerodynamica is zeker het belangrijkste onderdeeel...die topsnelheid haal je met elk gemiddeld sprint/race scooterblok volgens mij ook als je maar lang genoeg vertand. Wel grappig filmpje...ding kan echt al 70km/h in zijn 1e versnelling volgens mij :p

Vergeet niet dat het wel binnen een mijl gebeuren moet.. Ook weet ik niet hoe de grafieken van de meeste racers eruit zien, ws een best wel uitgesmeerd vermogen nog, dit soort grafiek lijkt mij wel gunstig voor zoon bike. Topvermogen toerental = maximumsnelheid, immers de harder je wil de meer vermogen je nodig heb. Alles wat erna komt is niet interessant kwa topspeed :)

2dahfys.jpg


Ik denk dat er wel wat CFD / aerodynamica freaks zijn die willen helpen om een body te ontwerpen. :)
 
Vergeet niet dat het wel binnen een mijl gebeuren moet..

Als ik dit zo zie is die brommert wel wat langer onderweg dan een mijl... Wel vet om zo'n record in Nederlandse handen te houden. Als je dit voertuig vergelijkt met die 'oude' Kreidler vind ik dit ook een stuk minder bromfiets, je ligt er andersom in en er zit een kap over je heen.

Gezien de modificaties vind ik het maar tegenvallen eigenlijk. Zo weinig sneller, terwijl ze andersom liggen, supercharger op de motor, volledig in een kuip. Terwijl bij de Kreidler de rijder nog half buiten zat etc.

Vraag me dus ook af hoe belangrijk aero is geweest in dit geval, het ziet er uit als een redelijk standaard vorm. Ik denk dat er nog heel veel te winnen is op die aerodynamica eigenlijk... Oftewel, meer vermogen, minder gewicht, betere aero. Moet te doen zijn :p
 
Waarom moet het binnen een mijl gebeuren? Is toch gewoon met flying start?
Het liefste moet je idd een redelijk breed topvermogen preferen om ze enige km/h fluctuatie goed op te kunnen vangen gedurende de 1 mijl pass.

@ Maarten, gewicht van de rijder is van ondergeschikt belang.
Aerodynamica en vermogen is hetgeen waar het voornamelijk om draait.
 
Vergeet niet dat het wel binnen een mijl gebeuren moet..

Volgens mij 10 mijl want 1 mijl is maar 1,6km nou daar red een 50cc geen 233km op.
En daarbij het filmpje duurt ook veel langer dan 1,6km.

Maar dit record is volgens mij idd ook zeker wel weer te breken ook nog wel met meer dan 5mph denk ik.
Dus als alle grotere brommer/scooter tuners het blok bij elkaar sponsoren en perfeckt afstellen, dan is er vast wel weer een andere groep met wat aluminium buizen en want licht plaat materiaal om een frame te maken.
En dan nog een mooie lichte rijder en gaan met die banaan:)
 
speedbuxy ik zag je post nog niet, als ik het letterlijk lees;

one mile average speed of 144.966mph (233.300 km/h).
1 mijl dus

For flying start attempts, where speeds do not exceed 500 km/h, the track shall
extend for 750 m at each end of the timing zone.

aldus de FIM, dan heb je 2,359 km voor de topspeed.
 
Last edited:
Volgens mij 10 mijl want 1 mijl is maar 1,6km nou daar red een 50cc geen 233km op.
En daarbij het filmpje duurt ook veel langer dan 1,6km.

Maar dit record is volgens mij idd ook zeker wel weer te breken ook nog wel met meer dan 5mph denk ik.
Dus als alle grotere brommer/scooter tuners het blok bij elkaar sponsoren en perfeckt afstellen, dan is er vast wel weer een andere groep met wat aluminium buizen en want licht plaat materiaal om een frame te maken.
En dan nog een mooie lichte rijder en gaan met die banaan:)

ik denk toch dat je je wel even vergist hoor wat betrreft zo even te overtreffen , toen waren ze ten eerste niet gek , en ten tweede volop met 50cc bezig , op GP niveau....

uiteraard zijn huidige blokken met de huidige electronica wel mooier af te regelen door betere ontstekingen , dataloggers , cilinders met mooiere poorten etc. maar de basis blijft vrijwel gelijk hoor..

en laten we het dan nog niet hebben over wat het kost .. ;)

om een 50cc zo snel te laten lopen moet je het HEEL goed voor elkaar hebben , als de brommer het toerental haalt is het goed , maar het hoeft maar een beetje verkeerd te staan en je haalt het gewoon niet..
 
Maar dan gaat het over het stuk waarover ze meten lijkt me? Er wordt bij zulke dingen toch altijd een gemiddelde genomen over een bepaalde afstand?

Ik heb het idee dat de lengte van de aanloop niet van belang is.
 
Back
Top