Horse Power Ignition [HPI]

M@ste®foo®t said:
k heb ook een vraag
k heb een 04 op pia
en heb em afgesteld met 4 mm voorontsteking.
nu zei die jongen waarvan ik de micormeter had geleend dat als die goed stond, ik hem nog 2 rondjes moet draaien,\.
mijn vraag was of dat dan klopt, en ook waarom :?
want hij word dan wel 2 mm groter en gaat dan dus naar 6 mm
alvast bedankt

Die jongen ben ik :p

2 rondjes draaien? Je draait de micrometer erin, dode punt opzoeken, zuiger terugdraaien, en dan 4 slagen erin draaien, zuiger er tegen aanzetten, streepjes gelijk zetten en klaar...
Zo heb ik het aan laurens uitgelegd.
 
hmm...lauwie zei iets met 2 rondjes aandraaien
en toen zei ik al..nu staat ie 2 mm verder
mja hij zei dat jij het zei ;)
verder niks tegen jou hoor, vond het echt vet relaxt dat ik hem mocht lenen :)
thnx nog daarvoor...mja gewoon misverstandje...kan gebeure :*
 
Joël said:
Je hebt last van detonatie en nu ga je je ontsteking vroeger zetten?

Niet echt een logische stap, beter zet je hem dan later of check je andere zaken als compressieverhouding en evt. mengsel...

Je tankt toch wel "echte" 98 benzine en niet van die v-power rommel?

98 ongelood. Zeker geen vpower.

3.8 mm voorontsteking is vrij goed voor een HPI. onder de 3.5 of boven de 4.5 moet je niet zo snel zitten.
maybe dat me micrometer wat gaar is ofzo.. zal eens nakijken.
Mischien dat ik de kleine detonatie wat kan verhelpen door een kleine toevoeging van Octaan booster.
Of mischien staat me mengsel wel te arm inderdaad.
 
Patje@sf said:
Normale lichtspoelen van een standaard ontsteking wekken ook wisselspanning op. Dat word vervolgens omgezet door een kastje waarvan er weer draden naar de accu gaan om hem op te laden. Dus naar mijn idee moet het gewoon kunnen met de losse lichtspoel van HPI een accu op te laden en anders kun je er nog altijd een brug tussen zetten om de spanning van wissel naar gelijk te zetten.

Nee, want hij wekt maar een spanning van 12 volt op, een accu moet geladen worden met 14.** volt zoals ik al zei :rolleyes:
 
Evo Tuned RS said:
Nee, want hij wekt maar een spanning van 12 volt op, een accu moet geladen worden met 14.** volt zoals ik al zei :rolleyes:
Toch kun je een accu opladen door de lichtspoel van HPI, ik weet alleen niet hoe lang je moet rijden om de accu weer helemaal op te laden.

Van een wisselspanning van 12V kun je een gelijkspanning maken van ongeveer 16V, zonder al te veel moeite. :)

Daarnaast is de spanning ook erg afhankelijk van het toerental wat het vliegwiel draait.
 
Scarface. said:
ik heb hem precies op het streepje onder de i van hpi staan dat is 4 mm precies is mij verteld

En dan zet je het vliegwiel erop als hij dus op het bovenste dode punt staat ? , ik snap het niet helemaal dus denk vraag het even , dus je zet je zuiger op BDP en dan het linker streepje van het teken op je vliegwiel onder de I van HPI zetten ?
 
Hoe monteer ik een HPI op de beun manier ;)

Zuiger helemaal beneden zetten, schuifmaat erin doen, laat 'm 50mm ofzo uitsteken.

Dan de schuifmaat goed op je cilinderkop drukken en aan je krukas draaien (wel met de draairichting mee, rechtsom dus) dan lees je af wat ie aangeeft. Waarschijnlijk is dit iets van 25mm. Dan tel je daar 4mm bij op (je vooronsteking), dus 29mm.

Dat stel je in op je schuifmaat en je draait dat pennetje vast.

Nu draai je de zuiger weer door naar beneden toe. schuifmaat erin steken en goed vastdrukken op je cilinderkop. Aan je krukas draaien totdat je zuiger tegen de schuifmaat aantikt.

Pak je varioblokkeersleutel en draai 'm goed aan.

Dan je rotor gelijk zetten met het 2de streepje aan de linkerkant van je stator (zie handleiding hpi, wel het goeie merkteken pakken op je rotor die met 2 bobbeltjes)
En dan je rotor heel strak aandraaien met een ratel.

dan je blokkeersleutel loshalen, karterkap erop, bougie erin, bougiedop erop en aantrappen maar +ralf+
 
Thomas said:
Hoe monteer ik een HPI op de beun manier ;)

Zuiger helemaal beneden zetten, schuifmaat erin doen, laat 'm 50mm ofzo uitsteken.

Dan de schuifmaat goed op je cilinderkop drukken en aan je krukas draaien (wel met de draairichting mee, rechtsom dus) dan lees je af wat ie aangeeft. Waarschijnlijk is dit iets van 25mm. Dan tel je daar 4mm bij op (je vooronsteking), dus 29mm.

Dat stel je in op je schuifmaat en je draait dat pennetje vast.

Nu draai je de zuiger weer door naar beneden toe. schuifmaat erin steken en goed vastdrukken op je cilinderkop. Aan je krukas draaien totdat je zuiger tegen de schuifmaat aantikt.

Pak je varioblokkeersleutel en draai 'm goed aan.

Dan je rotor gelijk zetten met het 2de streepje aan de linkerkant van je stator (zie handleiding hpi, wel het goeie merkteken pakken op je rotor die met 2 bobbeltjes)
En dan je rotor heel strak aandraaien met een ratel.

dan je blokkeersleutel loshalen, karterkap erop, bougie erin, bougiedop erop en aantrappen maar +ralf+

Ja is allemaal leuk en aardig maar dan doet hij het niet , hij staat nu bij mij op 0.5 mm voorontsteking en hij rijdt goed , geen detonatie ofzo , misschien kijk ik wel verkeerd maar denk dat hij goed staat.
 
Thomas said:
Hoe monteer ik een HPI op de beun manier ;)

Zuiger helemaal beneden zetten, schuifmaat erin doen, laat 'm 50mm ofzo uitsteken.

Dan de schuifmaat goed op je cilinderkop drukken en aan je krukas draaien (wel met de draairichting mee, rechtsom dus) dan lees je af wat ie aangeeft. Waarschijnlijk is dit iets van 25mm. Dan tel je daar 4mm bij op (je vooronsteking), dus 29mm.

Dat stel je in op je schuifmaat en je draait dat pennetje vast.

Nu draai je de zuiger weer door naar beneden toe. schuifmaat erin steken en goed vastdrukken op je cilinderkop. Aan je krukas draaien totdat je zuiger tegen de schuifmaat aantikt.

Pak je varioblokkeersleutel en draai 'm goed aan.

Dan je rotor gelijk zetten met het 2de streepje aan de linkerkant van je stator (zie handleiding hpi, wel het goeie merkteken pakken op je rotor die met 2 bobbeltjes)
En dan je rotor heel strak aandraaien met een ratel.

dan je blokkeersleutel loshalen, karterkap erop, bougie erin, bougiedop erop en aantrappen maar +ralf+

En toen ging ik je verklaren voor een gigantische klojo die beter uit de buurt van een scooter kan blijven. Denk je dat je bigend dit leuk vind??
 
D@ve said:
En toen ging ik je verklaren voor een...

En toen ging ik je verklaren voor iemand met overdreven agressieve reacties de laatste tijd op het forum, reageer gewoon niet als je je eraan ergert. Schelden mag hier niet op dit forum, ook niet door jou.
 
ik heb de schuifmaat methode niet zelf verzonnen ofzo, heb het hier ergens op het forum gelezen, maar weet alleen niet meer waar ergens.

En verder :L
 
Pronk said:
En toen ging ik je verklaren voor iemand met overdreven agressieve reacties de laatste tijd op het forum, reageer gewoon niet als je je eraan ergert. Schelden mag hier niet op dit forum, ook niet door jou.

Whahaha, ja pappa Pronk. Ow gaan we nu stoer met de hele Koopmans crew tegen mij doen? Nou fijn je doet je best maar. Als iemand dit soort dingen post dan ben je gewoon een klojo en als ie al zelf aangeeft dat ie een beunhaas is. Heb ik et dan gedaan? *** op man..
 
D@ve said:
Whahaha, ja pappa Pronk. Ow gaan we nu stoer met de hele Koopmans crew tegen mij doen? Nou fijn je doet je best maar. Als iemand dit soort dingen post dan ben je gewoon een klojo en als ie al zelf aangeeft dat ie een beunhaas is. Heb ik et dan gedaan? *** op man..

tja, niet iedereen is zo professioneel als jij natuurlijk...

en als iemand het op een andere manier doet dan jij, waarom is hij dan meteen een ''klojo'' ? laat hem lekker, en hou je lompe commentaar voor je man !
 
D@ve said:
Whahaha, ja pappa Pronk. Ow gaan we nu stoer met de hele Koopmans crew tegen mij doen? Nou fijn je doet je best maar. Als iemand dit soort dingen post dan ben je gewoon een klojo en als ie al zelf aangeeft dat ie een beunhaas is. Heb ik et dan gedaan? *** op man..

Ik ken genoeg mensen die het zo doen, onder wie mijzelf, dus ik voel me redelijk aangesproken.
En ik kan je verzekeren dat het prima werkt en er niets kapot gaat oid :? ........... maarja ik ben natuurlijk een beunhaas :L
 
JasperdB said:
tja, niet iedereen is zo professioneel als jij natuurlijk...

en als iemand het op een andere manier doet dan jij, waarom is hij dan meteen een ''klojo'' ? laat hem lekker, en hou je lompe commentaar voor je man !

Ik heb uitgelegd waarom het lomp is! Op deze manier tordeer je de boel. En dat lijkt me niet de bedoeling. Als je dat zelf nie kan bedenken ben je niet erg slim bezig. En nee dat ga ik echt nie voor me houden....
 
Thomas said:
ik heb de schuifmaat methode niet zelf verzonnen ofzo, heb het hier ergens op het forum gelezen, maar weet alleen niet meer waar ergens.

En verder :L

Dan is het toch jouw fout dat je het klakkeloos overneemt zonder er zelf bij na te denken?
 
D@ve said:
Whahaha, ja pappa Pronk. Ow gaan we nu stoer met de hele Koopmans crew tegen mij doen? Nou fijn je doet je best maar. Als iemand dit soort dingen post dan ben je gewoon een klojo en als ie al zelf aangeeft dat ie een beunhaas is. Heb ik et dan gedaan? *** op man..

Ten eerste gaan we hier vet offtopic, dus na deze reactie houdt iedereen hier met het gezeik op, en gaan we het over HPI's hebben.

Dat jij mijn reactie op die manier interpreteerd David vind ik heel erg raar. Ik kwam afgelopen zaterdag op Zwolle nog rustig een praatje met je maken, en dan ga je nu zo reageren? Misschien is het handig om eerst na te denken voordat je hier dingen gaat roepen. Waar baseer je op dat ik je alleen maar 'out' probeer te maken dan?

Voor het geval je het nog niet wist, ik ben hier moderator op dit forum, en het maakt me niet uit wat voor forum-god er tegenover mij aan de andere kant van het beeldscherm dingen zit te roepen, iedereen beoordeel ik gelijk. En jou dus ook, ookal ken ik je al jaren, jij overtreedt de regels...dus daar zeg ik iets van. Ik had je ook een paar weekjes op forum-vakantie kunnen sturen naar aanleiding van de afgelopen 10 posts van je, maar zo lullig ben ik dan toch ook weer niet.

Waar het op neer komt, je mag van mij denken wat je wil, in mijn leven is mijn taak op dit forum gescheiden van mijn Prive leven. De keus is aan jou wat je met dit verhaal doet.
 
D@ve said:
Ik heb uitgelegd waarom het lomp is! Op deze manier tordeer je de boel. En dat lijkt me niet de bedoeling. Als je dat zelf nie kan bedenken ben je niet erg slim bezig. En nee dat ga ik echt nie voor me houden....


Het is misschien niet de meest ideale manier van montage, maar dat verhaal van het torderen is natuurlijk wel overdreven.
Dat zou echt minimaal zijn.
 
Jog`RR said:
Het is misschien niet de meest ideale manier van montage, maar dat verhaal van het torderen is natuurlijk wel overdreven.
Dat zou echt minimaal zijn.

Het is absoluut niet overdreven, als jij een paar 100ste dernaast zit wat je zo te pakken hebt op deze manier, gaat het gewoon kapot..
 
Back
Top