Hand op de pook

Formula50 said:
Lijkt me geen probleem, als je maar niet naar een te lage versnelling terugschakelt (dus dat ie de motor met toeren op gaat vangen).
Zo denk ik tenminste :?.

Nick.

bij mn ouwe vti was het altijd feest, maar zoals word aangeduid dat je niet je motor de klap moet op laten vangen, 3 terug naar 2, is verschillend maar meestal rond 2k lig je hoger, dusjah als je koppeling indrukt, gas tikken, en je vangt geen klappen op de motor en dan laat de vtec maar komen :~
 
Het ligt er sterk aan hoe je die pook vast pakt!
Verder kan het geen kwaad, als je uhm teder vast pakt en niet als een gek gaat liggen roeren, duwen of hangen op de pook.
 
Mijn rij instructeur werd altijd KK boos als ik het deed. Vloekend en tierend gebaarde hij dat ik mijn handen aan het stuur moest houden.

Nu rij ik vaak met 1 hand aan het stuur maar heb mijn andere hand op de armsteun, niet op de pook.
Makkelijke remedie, een aluminium pook nemen, die van mij is s'ochtends zo koud dat je je hand er niet op wilt leggen :p
 
Is het trouwens ook beter om 'm bij het stoplicht in z'n vrij te zetten (dus zonder ingetrapte koppeling) i.p.v. 'm in z'n 1 te zetten en koppeling in te houden?
Ik zet 'm namelijk altijd in z'n vrij en zodra het groen is schakel ik over in z'n 1.
Hoorde dat laatst namelijk.
Niet dat ik het hinderlijk vind om 'm in z'n vrij te zetten, maar vroeg me het gewoon af.

Nick.
 
Lijkt me echt geen ene moer uit maken, ik erger me juist aan mensen die eerst nog moeten gaan schakelen als het licht op groen gaat... Zeker als het van die korte stoplichten zijn...
 
Mmmm, dat schakelen maakt dus slechts een seconde uit.
+ Dat je vaak al wel ongeveer weet dat het groen wordt (zijstraten staan stil etc.), dus dan kun je al net voordat het groen wordt naar de eerste versnelling schakelen :p.

Nick.
 
Waarschijnlijk ;).
Kan me er overigens ook aan ergeren hoor als mensen bijvoorbeeld onder de maximumsnelheid gaan rijden (dus 40 ofzo i.p.v. 50).

Nick.
 
Mitsjiel said:
Om nog ff terug te komen op de rijleraar ook, toen ik die in ze 3 een keer flink doortrok mocht ik m ook gewoon in ze 5 knallen :) En ik neem aan dat dat soort mensen toch wel redelijk weten waar over ze praten....

daar zou ik bij een rijleraar dus niet van uitgaan.......
Het kan overigens geen kwaad. Maargoed als je ziet hoe het in elkaar zit snap je dat zelf ook wel.
 
Formula50 said:
Is het trouwens ook beter om 'm bij het stoplicht in z'n vrij te zetten (dus zonder ingetrapte koppeling) i.p.v. 'm in z'n 1 te zetten en koppeling in te houden?
Ik zet 'm namelijk altijd in z'n vrij en zodra het groen is schakel ik over in z'n 1.
Hoorde dat laatst namelijk.
Niet dat ik het hinderlijk vind om 'm in z'n vrij te zetten, maar vroeg me het gewoon af.

Nick.


Volgens mijn rij-instructeur kan de koppeling van vandaag dat wel hebben.
Toch is het lekkerder om hem in z'n vrij te zetten als je wat langer moet wachten.

En wat YasinB zegt, tussengas dus en geen klappen op de motor :)
 
Snap niet dat mensen met 1 hand aan t stuur rijden. Ik irriteer me altijd aan die gasten die met hun hoofd altijd onder de achteruitkijkspiegel bungelen.
 
Big B NRG said:
Hoe zit het trouwens van als je van 4 naar 2 schakeld, of van 5 naar 3?

Kan dat nog kwaad? Ik zet namelijk als ik een bocht door ga, hem gelijk van ze 4 (of 5 ligt eraan hoe hard ik rijd) naar ze 2.

})

sportief rijgedrag :p
zo rijd ik dus ook zit je na de bocht meteen in vermogengebied en spuit je van iedereen weg.

heb alleen toch zon vermoeden dat het niet zo denderend is voor de koppeling
ik kan nu schakelen door het pendaal een cm of 3-4 in te drukken

en bij 3000Rpm als ik dan gasgeef stijgt de naald naar 4500 rpm om terug te zakken naar 4000 en dan pas te beginne met optrekken :X:X:X:X dat na 20000 km:X

maagoed koppeling gaat ook super licht, dus de drukgroep kan ook stuk zijn

binnekort gaatie toch open
dus dan zie ik het wel

gaat racekoppelingetje in })
 
Hand op pook is slecht... Lang de koppeling intrappen ook (@stoplicht), slecht voor het druklager... Van 3 naar 5 doe ik best vaak (diesel na stoplicht @provinciale weg)...
 
Geen idee, of ik mn hand er eigenlijk op heb. Zal dr eens op letten 8P

En een bocht uit, altijd in zn 2. Ding moet toeren maken :#
 
Als je de versnellingsbak ik een versnelling hebt staan komt de schakelvork terug in de ruststand. Als je met je hand de pook vast blijft houden kun je de schakelvork tegen de schakelring houden. Dit is niet aan te raden. De syncromesch ringen worden alleen gebruikt tijdens het daadwerkelijke schakelen. Als je van een hoog toerental naar een laag verzet schakeld is er veel toerental verschil tussen de primaire en de secundaire assen en zal de synchromesch dus sneller slijten. Tussengas verminderd het toerentalverschil natuurlijk ook bij terugschakelen... De koppeling ingetrapt houden is idd alleen belastend voor het druklager van de koppeling.

Verder hoor je met 2 handen aan het stuur te rijden. Het is niet voor niets dat een echte sport/rallywagen/ 'flippers' aan het stuur heeft. Zo schakel je sneller en kun je je handen aan het stuur houden!
 
Hans F. said:
daar zou ik bij een rijleraar dus niet van uitgaan.......
Het kan overigens geen kwaad. Maargoed als je ziet hoe het in elkaar zit snap je dat zelf ook wel.

Daar had ik hem ook niet voor nodig om dat te weten nee...
Maja, er is natuurlijk wel een groot verschil tussen rijleraren etc :)
 
Back
Top