4 takt op sprinters

welke gaat het winnen na een ontwikkeling van de 4 takt op de sprint


  • Total voters
    50
Oh wist ik niet , sorry. :*

Tsja , hun zijn wat verder... Hun halen met de juiste montage / ervaring / onderdelen en tuning 1400Pk uit een 3L 6 cilinder. Wij halen geen 20Pk uit een 50cc 4takt. ;)

2takt wereld is veel verder geëvolueerd in scooter wereld dan 4takt... Is nou eenmaal zo. :X

Hun gebruiken ook wat grotere turbo's etc. ...
 
er zijn toch ook karts die met 4 takt rijden???
kan ik daar niet wat meer kennis op doen??
en als je zegt dat ze nog geen 20 pk uit een 50cc kunnen halen, wat is er dan wel gehaald uit 50cc??? moet ik dan denken aan 18pk???
 
Er is wel 20Pk uit 50cc 2takt gehaald , maar nog niet uit 4takt denk ik ? Geloof dat ze in de 50cc wereld gemiddeld aan de 15Pk zaten ? Die 20Pk kwam uit een Kriedler geloof ik of zoiets meen ik.
 
echt snelle 2takt onderdelen zijn gewoon zo tekoop. omdat de meeste scooters nogsteeds 2takt zijn.

echt snelle 4takt onderdelen die het geweld van de huidige 2takt onderdelen kunnen evenaren zijn er niet voor scooters.

misschien dat er over een aantal jaren een overstap gemaakt gaat worden naar 4takt, maar voorlopig lijkt me dat hoogst onwaarschijnlijk, omdat de de ontwikkeling in de 2takt scooterwereld nog op volle gang is.
dat is dus de reden...

Je komt niet echt over alsof je zoveel verstand van zaken hebt dat jij al die onderdelen zelf kan maken, dus ik denk dat je beter je tijd en geld in wat anders als een 4takt scooter kunt gaan steken.
 
Ik ben nog geen 16 en zou het dus geweldig vinden om een nieuw iets te doen
maar weet iemand toevallig ook wat er maximaal een 4 takt tot 90cc is gehaald?
 
vergelijking met 4t dragsters en hun soortelijk vermogen is ook niet helemaal eerlijk, die rijden in het meerendeel van de gevallen op methanol ;)
 
om het een beetje demotiverend te zeggen, wil je met een benzine N/A 4takt hetzelfde soortelijk vermogen scoren, moet je een betere prestatie neerzetten dan een F1 auto ;)

vergelijk:
70cc 24 pk = 343 pk/liter
F1 (N/A 3liter, 1000pk) = 333 pk/l
YZF R1 (N/A 1000cc, ~180pk) = 180 pk/l
Lancer evoX (twinturbo 2liter, ~350pk) = 175 pk/l
 
Last edited:
Tja , daar zit ook wat meer geld in per dag da wat jij ooit in je hele leven zal verdienen bijelkaar. ;) Plus , de onderdelen houden het maar net. Enkele toeren teveel het je krukas breekt bijv.. 1 motorblok ( of iig onderblok ) houdt maar 1 race en 1 training vol... Doet moet niet zo zijn met scooter sprints hé.

Bij de F1 moet de moter tegenwoordig 2 race weekenden mee gaan. Dus vrije trainingen, qauli en race. En de versnellingsbak 4 weekenden ;)
 
om het een beetje demotiverend te zeggen, wil je met een benzine N/A 4takt hetzelfde soortelijk vermogen scoren, moet je een betere prestatie neerzetten dan een F1 auto ;)

vergelijk:
70cc 24 pk = 343 pk/liter
F1 (N/A 3liter, 1000pk) = 333 pk/l
YZF R1 (N/A 1000cc, ~180pk) = 180 pk/l
Lancer evoX (twinturbo 2liter, ~350pk) = 175 pk/l

goed punt!
maar heb je ook gezien dat er 90cc motoren zijn voor 4 takt en die ben ik dan juist van plan te gebruiken

verbeter me als dit fout is
90cc 24pk = 266 pk/liter

en als je een 86cc 2 takt 2f4r hebt krijg je er ong 30 pk uit
86cc 30pk = 348 pk/liter

dus lijkt me best haalbaar
 
toch wel grappig dit allemaal.

feit is gewoon dat met een 1 cil 4t motor niet te sprinten valt. Tenzij je een oom hebt die Dagobert heet.

en Ben , de timing van een nokkenas zorgt alleen voor de openings tijd.
de kleplift zorgt ervoor hoever hij open gaat ;)
 
om het een beetje demotiverend te zeggen, wil je met een benzine N/A 4takt hetzelfde soortelijk vermogen scoren, moet je een betere prestatie neerzetten dan een F1 auto ;)

vergelijk:
70cc 24 pk = 343 pk/liter
F1 (N/A 3liter, 1000pk) = 333 pk/l
YZF R1 (N/A 1000cc, ~180pk) = 180 pk/l
Lancer evoX (twinturbo 2liter, ~350pk) = 175 pk/l

en f1 autos mogen niet met turbo rijden
 
goed punt!
maar heb je ook gezien dat er 90cc motoren zijn voor 4 takt en die ben ik dan juist van plan te gebruiken

verbeter me als dit fout is
90cc 24pk = 266 pk/liter

en als je een 86cc 2 takt 2f4r hebt krijg je er ong 30 pk uit
86cc 30pk = 348 pk/liter

dus lijkt me best haalbaar

nee juist niet, dat is wat ik zeg. de waarden die jij geeft zijn waarden die nu behaald worden door 2takts, wil je deze waarden scoren met een 4takt moet je van hele goede huize komen.

en f1 autos mogen niet met turbo rijden

klopt, en met een restrictie op de luchtinlaat etc., maar het geeft wel aan wat voor prestatie je neer moet zetten.
 
Last edited:
Het zullen reuzachtige prestaties zijn als het lukt.
maar het gaat er hier meer om of dat het evt haalbaar is.
een kleine berekening:

een 4 takt:
90cc 24pk = 266 pk/liter

en als je een 86cc 2 takt 2f4r hebt krijg je:
86cc 32.8pk = 381 pk/liter

dus lijkt me best haalbaar
als we deze 2 gegevens gaan vergelijken:
als we dan alleen uit gaan van het aantal arbeidslagen per omwenteling dan zou je als het ware het aantal pk/L door 2 kunnen delen omdat je in feite 2 x zo weinig verbrandingen maakt. als we in 4 takts waren ontwikkeld ipv 2 takts kom je op deze cijfers:

266 pk/liter
381 pk/liter : 2 = 190,5 PK/Liter

dan is er nog een verschil van 76 pk per liter die moet worden goed gemaakt door de voordelen van 4 takt:
dus door een turbo, een volledige verbranding, 100% benzine zou die 76 pk/L. goed moeten worden gemaakt

terug gerekend naar 90cc:
meer dan 17pk zou haalbaar moeten zijn zonder een turbo
de rest moet worden worden aangevuld door de turbo

en met deze gegevens denk ik wel dat het moet lukken om de 24pk te halen met een 4 takt

*als er fouten in staan graag melden dan verbeter ik ze
 
Ik vind dat je er nogal gemakkelijk vanuitgaat dat je als basis voor je turbo blok al een N/A blokje hebt wat net zo ver doorontwikkeld is als de huidige top sprinters op 2takt gebied, wat betreft energie per arbeidsslag.
Dit zou betekenen dat je alle kennis/ervaring/beschikbare onderdelen/geld/tijd die er nu in een "high-end" 2takt blok zitten zo uit je mouw schudt voor een 4takt?

dat wil ik zien :p

Daarnaast ga je er nu vanuit dat je je blok ook a la minuut 14K rpm kan laten draaien, dat poortoppervlakken ook maar enigszins te vergelijken zijn, vergeet je dat een expansieuitlaat ook een aardige overvulling creëert, dat nokkenas timingen niet zo makkelijk zijn bij te beunen als een uitlaatpoortje etc.

190 pk/liter, dat is iets waar de R&D afdeling bij Yamaha/Ducati/whatever apetrots op is bij de lancering van hun paradepaardje wanneer het gaat om productiemotoren!
nee sorry, ik heb er niet zoveel vertrouwen in :p
 
Last edited:
het punt waar het om draait waarom zijn scooter sprinters 2 takt???
kijk maar in post #1
na veel tijd, geld en kennis van iedereen denk ik dat het volgens de bovenstaande berekening moet lukken en zelfs beter

en 2 takt met membraan inlaat kunnen niet veel hoger als 14000 tpm heb ik ergens gelezen
en bij 4 takt heb je die begrenzing niet
 
Back
Top