4 takt op sprinters

welke gaat het winnen na een ontwikkeling van de 4 takt op de sprint


  • Total voters
    50
en dat geen vermogen komt dan doordat hij veel minder toeren draait???
doordat hij dus 2 slagen moet doen per verbranding??
 
Verminderde vermogen zit m volgens mij voornamelijk in dat de kleppen en nokkenassen aanmoeten worden gedreven, waardoor je een stuk meer weerstand hebt. 2takt heeft dat dus niet.
 
Ik denk dat het vermogen verlies grotendeels zit in het feit dat een 2takt elke slag een arbeidslag heeft en een 4takt niet.
 
volgens mij werkt het allebei tegen het vermogen.
En aan hoeveel procent moet ik dan denken??
zelf d8 ik delen door 2 want je hebt 2x zo weinig arbeidslagen
en dan komt hier nog het gewicht van de nokkenas enzo bovenop
maar volgens mij wordt de cilinder ook minder warm dus heb je ook geen LC nodig dus dat compenseert het gewicht.
en je hebt weer wel een volledige verbranding van 100% benzine
en dan zou de benzine en een turbo de rest van het vermogen goed moeten maken????
 
2takt kan idd meer toeren aan doordat er geen kleppen open en dicht moeten gaan. bij hoge toeren kunnen die kleppen niet volgen, ze gaan niet volledig open en niet volledig dicht. het grootste nadeel is idd het vermogen. 4takt moet 2 toeren draaien voor 1 arbeidslag (er zijn 4 slagen) en bij 2takt maar 1 toer (doet 2 takten in 1 keer)
 
nee, bijv. formule 1 auto's draaien ook al snel 20k toeren.

Tja , daar zit ook wat meer geld in per dag da wat jij ooit in je hele leven zal verdienen bijelkaar. ;) Plus , de onderdelen houden het maar net. Enkele toeren teveel het je krukas breekt bijv.. 1 motorblok ( of iig onderblok ) houdt maar 1 race en 1 training vol... Doet moet niet zo zijn met scooter sprints hé.
 
Bij 2takt iedere omwenteling 1 arbeidsslag (en iedere omwenteling twee zuigerbewegingen, vandaar de naam 2takt).
Bij 4takt iedere 2 omwentelingen 1 arbeidsslag per cilinder.
 
Ik geloof dat gehele ciclus inlaatslag , compressieslag , arbeidslag en tenslotte uitlaatslag 2 " toeren " is. 1 " toer " is dan 1 gehele omwentelig van het krukas.

// edit : Neem een stationair draaiend motor , laten we zeggen 800tpm. Dat houdt in dat je KRUKAS 800x per minuut rondraait. En per seconde 13x ( 800tpm : 60sec. = 13.333333 ). 1 slag ( denk aan inlaat- , compressie- , arbeid- en uitlaatslag ) is elk een ½ ( halve ) toer , dit wil dus zeggen dat je motor 1600 gehele ciclus maakt per minuut en 26 ( 800tpm : 2 = 26.677777 ) per secone. :)

Correct me if I'm wrong , ff snel uitgerekend.
 
Last edited:
je berekening ben ik nie nagegaan maar zo heb ik wel antwoord op mn vraag;)
maar hoeveel vermogens verlies denken jullie dat ik krijg tov 2 takt
en dit is dan met een echte 90cc, hoogtoerige assen, turbo, en een bijna perfect uitlaatje
 
de vulling zou je iets beter kunnen krijgen, maar je ontsteekt het sowieso 2x zo weinig, je verliest dus minimaal 40% vermogen (en dat is als je hetzelfde toerental aanhoudt).
ik denk dat het lastig wordt om boven de 10000 toeren te komen met een 'normale' nokkenas.
zonder drukvulling verlies je nog meer tov een tweetakt motor.
 
en een turbo lijkt mij wel mogelijk op een 90cc 4 takt motor doordat de uitslag de gassen als het ware weg duwt.
klopt dit???
 
Uilaat kan je wel wat mee maar ook niet veel.
En als je al zo denkt dat je een 90cc nokkenas erin zet dat hij dan beter loopt zou ik der nog niet eens aan beginnen.

Je kan beter eens een jaar in de 4tackt wereld rondneuzen voordat je iets wil gaan bouwen .

En vooral turbo als je alles naa gaat wat er bij komt kijke en dan heb je het in elkaar staan en dan kom je weer zoveel andere dingen tegen .
Maar als je denkt da je het kan en groot budget hebt heel veel suc6
 
svarrio , niet lullig bedoeld , maar als ik het zo lees moet jij nog veel leren. Heel veel. :) Daar is het forum tenslotte voor.

Ten tweede , een " gewone " nokkenas wordt onder verstaan een standaard nokkenas. Je hebt ook race nokkenassen. Deze zorgen voor meer grades , en kunnen je kleppen verder open ( LEES : Hoe verder je inlaat klep open is , hoe mee mengsel in je cilinder komt , hoe meer vermogen. Is altijd goed. Niet te ver open , anders komt je zuiger tegen je klep. Hier zijn de " putjes " voor die je in veel zuigers ziet. Hoe verder je uitlaat open , hoe meer er weg kan , ook altijd goed. Er moet immers zo snel mogelijk , zoveel mogelijk erin kunnen. ) Normaals , hoe meer graden ( geloof ik ) , hoe verder je kleppen open gaan , het gaat allemaal om de grades die je krukas maakt. Bij 132graden , gaat je uitlaat zover open , en bij 140graden je inlaat klep zover open. BEWIJZEVAN.

Het GROTE voordeel aan 4takt is , is dat het een vaste inlaat tijdstip heeft. De kleppen. Deze worden bediend door de nokkenas , en de timing wordt ook bepaald voor krukas ( kijk naar die graden , timing = aantal graden ). Omdat je klep niet opengaat als je er veel drukopzet ( turbo ) , kan het er niet in , en stoort het je 4takt ciclus niet. Echter bij 2takt stroomt het lucht van de turbo gewoon door het membraan ( LEES : kleppen van scooter gaan op het overdruk en onderdruk wat gecreeërd wordt je zuiger die op en neer gaat in je cilinder. Bij 4takt niet. ). Hierdoor kun je het vele " lucht " wat opgeslagen zit in je inlaat traject ( intercooler , buizen , inlaat spruitstuk ) er in 1x ingepompt worden. Een turbo is in feite een lucht pomp.
 
tis nie dat ik het nu wil doen maar heb nog wat geld over en wou daar een project van gaan maken dat nog niemand heeft gdn en 4 takt sprinter leek me ook wel een uitdaging.
dus eerst alles uit een 4takt 50cc halen en dan verder naar het echte werk.

en wat bedoel je met: En als je al zo denkt dat je een 90cc nokkenas erin zet dat hij dan beter loopt zou ik der nog niet eens aan beginnen.

denk je dat ik een 90cc nokkenas wil gebruiken om meer snelheid te krijgen??
want dit is zodat hij heel blijft bij hogere toeren
 
tis nie dat ik het nu wil doen maar heb nog wat geld over en wou daar een project van gaan maken dat nog niemand heeft gdn en 4 takt sprinter leek me ook wel een uitdaging.
dus eerst alles uit een 4takt 50cc halen en dan verder naar het echte werk.

en wat bedoel je met: En als je al zo denkt dat je een 90cc nokkenas erin zet dat hij dan beter loopt zou ik der nog niet eens aan beginnen.

denk je dat ik een 90cc nokkenas wil gebruiken om meer snelheid te krijgen??
want dit is zodat hij heel blijft bij hogere toeren

Denk niet dat je überhaupt wordt toegelaten bij SBO 50cc sprints. Dit is alleen voor 2takt. Niet 4takt.

Niet aan andere nokkenas beginnen ? Dan zou ik niet eens aan dit project beginnen. Het nokkenas bepaald immers het hele gedrag van je motor.

Heel blijven hebben we niets over te zeggen , hoe goed je het ook monteert. Kapot gaat het een keer. Geheid. Bij de ene wat eerder als de ander. Niets aan te doen.
 
over dat je niet mee mag doen met sbo klopt niet
hier heb ik dit gevonden:
3.9 Keuze van het motortype 2takt of 4takt is vrij

Maar kan iemand mij uitleggen waarom dragauto 4takt zijn en geen 2 takt??
 
Back
Top