4 takt op sprinters

welke gaat het winnen na een ontwikkeling van de 4 takt op de sprint


  • Total voters
    50

svarrio

Well-Known Member
hej

ik zat laatst te denken waarom er nog steeds 2 takts worden gebruikt op sprint/drag scooters.
bij 4 takt kun je de inlaat timing toch beter afstellen???
en alle dragracers en drag motoren zijn allemaal 4 takt, dus :S:S:S
 
Advertisement - register to remove this

complexiteit, gewicht, veel minder vermogen als 2 takt en 90% van de tuning spullen die door de bekende merken worden gemaakt zijn voor 2-takt(dus stukken zijn makkelijker te verkrijgen).

dat zijn volgens mij zowat de hoofdredenen denk ik...
 
was ik ook van plan:p
kijkuh hoever ik kom
maar niemand die hier ervaring mee heeft of weet ofdat iemand anders het weleens heeft geprobeerd???

grtz.sven
 
weinig mensen hier geloof ik :)
iedereen zit nog in het 2takt gebeuren..
en daar zit ook nog wel genoeg winst in :)

veel succes ermee..

hopelijk weet je hoeveel tijd, geld en moeite erin gaat zitten ;)
 
bij 4takt zit je meer vast aan de beschikbare onderdelen. of wilde je zelf nokkenassen / cilinderkoppen etc. gaan frezen? dan kan je idd best een 4takt sprinter bouwen.
 
maar 4 takt heeft wel een stuk meer voordeel t.o.v. 2 takt
heb hier de volgende theorien bed8:

- volledige verbranding
- minder warmte
- 100% benzine ipv een mengsel met olie
- turbo is mogelijk
 
daarom reden ze in de Moto GP klasse ook met 990cc tegenover 500cc 2t motoren om het maar enigzins bij te kunnen houden.

In de SOBW reden ze ook met 80 of 90cc 4t tov 50cc 2t motoren en nog steeds moeite om erbij te blijven.

Om maar te zwijgen over het gewicht van het vliegwiel dat je nodig heb op een 1cil 4t motor
 
Gewicht zal je vies tegenvallen.
Dr moet toch iets zijn om die motor door zn vrije slag heen te zwaaien.

Zeker als je het totaal gewicht gaat bekijken.

- zwaarder vliegwiel
- grote cilinderkop met nokkenas en kleppen erin
- distributie ketting
- carter met olie erin.
- oliekoeler misschien nodig.

En als je dan ook nog eens met drukvulling wil werken komt dit er ook nog bovenop aan gewicht als in een turbo en intercooler.

Dit is puur een gewichtsaspect van het blokje tov 2t blok.

En om dan nog serieus vermogen eruit te halen mag je wel de lokale bank overvallen qua financieen
 
Back
Top