4 takt op sprinters

welke gaat het winnen na een ontwikkeling van de 4 takt op de sprint


  • Total voters
    50
dus 2takt kan alleen met membraaninlaat werken? (overigens klopt die opmerking ook niet helemaal)

op 4takt zijn ook genoeg beperkende factoren bij standaard concept motoren, tenzij je met desmodromische, pneumatische of hydraulische kleppen gaat werken.
 
je zegt nu wel dat 190 pk/L heel veel is maar kijk naar wat mol heeft gdn:
32.8pk bij volgens mij 86cc
381 Pk/L
haal er 1 vd 2 verbrandingen uit je je hebt het 4 takt principe:
190 Pk/L

dus wat is er verkeerd aan mijn berekeningen???
 
ik zeg dat het heel veel is voor een 4takt! begrijpend lezen...

4takt/2takt is veeeeeeel ingewikkelder dan even een verbranding weghalen. De processen in die motoren verlopen gewoon totaal anders.
 
dus 2takt kan alleen met membraaninlaat werken? (overigens klopt die opmerking ook niet helemaal)

op 4takt zijn ook genoeg beperkende factoren bij standaard concept motoren, tenzij je met desmodromische, pneumatische of hydraulische kleppen gaat werken.

Het lijkt mij dat kleppen en assen niet zo moeilijk zijn om te verstevigen voor bijv. 17000 tpm

een membraam daar in tegen werkt met de druk en heeft dus een vertraging en als het te snel gaat dan houd hij het niet meer bij

als het er geen cilinder VOL met benzine komt bij hoge toeren dan verander je een nok zodat de klep langer open blijft.
 
maar wat ik niet zie is dat je met als enige voordeel van 2 takt de hoge toeren hebt en daarmee meer dan 2x zoveel vermogen krijgt
 
heb ik ergens gezegd dat het niet kunnen verstevigen van assen een restrictie is op het toerental, en dat dat daarmee het grote nadeel was van een 4takt t.o.v een 2takt?

ik wil je eerlijk gezegd niet persoonlijk aanvallen, maar ik raad je aan om eerst wat meer info op te zoeken over de processen in 2takt en 4takt blokken (met name cilinderspoeling), omdat de kort-door-de-bocht opmerkingen die je nu maakt het nogal lastig maken om de discussie een beetje op niveau te houden :p, no hard feelings.
 
svarrio bedoeld het goed maar als ik zijn uitleg lees lees ik duidelijk dat hij echt niet begrijpt hoe moeilijk een 4t te tunen is(naar zijn maatstaven).

ik zag ergens een opmerking ivm 2t en membraam en 4t met kleppen, hierdoor zou zogezegd de 4t géén mechanische toerentalbeperking hebben volgens svarrio...

dit is dus helemaal niet waar, de mechanische begrenzing is er en hoe !
ergens in het begin van dit topic haalde iemand het al aan en dat ging over de 'zwevende kleppen', vanaf bepaalde toerentallen(hoge) kunnen de kleppen niet meer volgen en verlies je veel vermogen en koppel.

als je echt hoog in toeren wil gaan dan moet je al beginnen met dubbele titanium klepveren, speciale klepgeleiders, holle titanium kleppen, titanium klepstoters enz.

maatje van me wou zijn 370pk subaru opkietelen naar 600+ pk en was toen ten rade gegaan bij een zekere Gerrit die vroeger voor subaru WRC had gewerkt, die kerel vertelde(en nu ga ik de uitleg alleen beperken tot het hogere toerental) dat om ipv 6500trpm 9000trpm willen te kunnen draaien dat je de gehele 'kleppentrein' moet vervangen door hetgene wat ik hierboven heb beschreven.
alleen die kleppentrein voor zen subaru zou alleen al aan materiaal 3000€ kosten(!!).

nu is het zo dat jij maar 2 kleppen hebt en het in principe te doen moet zijn maar hier komt nu de point : waar vind je die stukken uit dat materiaal voor dat blok dat jij wilt gebruiken ???

ws. word het zelfbouw en dan zal je niet veel van de prijs afzitten die ik hierboven heb vermeld.

en zo kan ik nog een hoop dingen aanhalen die niet in 1-2-3 zullen lukken zoals bv. turbo + gewone carburator = NOK én zou je niet beter met injectie gaan werken ipv een carb om meer vermogen te kweken ? enz enz...
 
heb zon beetje alles gelezen en gesnapt wat ik kon vinden maar dit was niet egt iets nieuws.
weet iemand een goede link die mij meer kan leren op gebied van 4 takt en vooral cilinderspoeling

En is er niks vergelijkbaars??? bijv. karts ofzo

Maar dat het niet makkelijk zal gaan is wel heel zkr
vroeger was het ook niet zo makkelijk en goedkoop om je 2 takt scooter 20pk+ te geven.

maar als jullie willen dat ik eerst meer te weten moet komen over 4 takt's dan moet ik tog echt eerst info kunnen lezen anders schiet het ook niet op
Heb zelf al alles gelezen en gesnapt van wat ik kon vinden

Dus Onbegrensd jij zegt dat deze kleppen en het hele spoelings systeem hiervan:http://www.revolution70.nl/catalog/product_info.php?cPath=24_22&products_id=74 het niet gaat bij houden bij hoge toeren??
 
Last edited:
ja, 8000 toeren misschien, maar dan moet je alsnog de geleverde energie per arbeidsslag naar ( 2*14/8 =) 350% krijgen van wat je nu in een 2takt doet :D
 
Iedereen heeft het hier over vermogen. Beter praat je over koppel. Het koppel van een 4-takt is over het algemeen veel hoger als een 2-takt en dat is winst. Dit komt omdat de vulling van een 4-takt hoger ligt en de arbeidsslag langer duurt dan bij een 2-takt. Volumetrisch gezien haal je uit een ongeblazen 4-takt minder vermogen dan uit een 2-takt.

Maar... Als je drukvulling toe gaat passen op een 4-takt kun je absurd veel vermogen halen. Echter de oom Dagobert is dan wel nodig. Als je al een turbo kunt vinden voor een klein 90cc motortje (ik betwijfel het) heb je het probleem dat de deze eerst op moet toeren. Ook blowers zijn duur (wel te krijgen). Verder zit je dan met het probleem dat je eigenlijk geen normale carburateur meer kunt gebruiken.

En toerental is over het algemeen begrenst door de kleppen. Echter, een klein licht klepje in een scooter-kop wat een relatief kleine lift heeft (in mm, kan echter veel zijn in % tot slag) kan makkelijker toeren draaien dan een 'zware' Subaru klep die een grotere lift heeft (weer in mm). Open gaat altijd wel, maar sluiten moet (bijna altijd) een veer doen. Als deze niet sterk genoeg is om de klep terug te trekken en langs de nokkenas te laten glijden zal hij in volle vaart terug klappen op zijn zitting. Dit kan resulteren in een klepsteel die breekt. Ook kan een klep de zuiger raken. Hierdoor buigt de klepsteel en zal hij ook breken. Op dat moment heb je erg dure herrie in je blok...

Er is op dit moment echter al een 90cc 4-takt sprinter project aan de gang. Word voor pro-stock en is voorzien van een blower icm injectie. Toerental moet rond de 14k gaan liggen.
 
en wou je dat doen met hetzelfde motorblok als van een scooter die 2 takt is? wat doe je dan met je spoelpoorten? je hebt geen carter, geen oliepomp, geen distributieketting, nokkenas, krukas met smeerkanalen, ...
 
[ame="http://video.google.com/videoplay?docid=4297813867801427010&ei=SCWrSJu6FYeAjgLblo3RDw&q=turbo+monkey&vt=lf&hl=nl"]turbo dax[/ame]

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=QFt7P7bb2OY&feature=related"]YouTube - Dax Turbo Chile 1[/ame]

en nog vele meer als je een beetke zoekt.
met deze links wil ik bedoel dat je echt wel turbo's / blowers / chargers vind
die ook op een scooter gebouwd kunnen worden, dat zal het probleem niet zijn.

Maar er zijn echt geen deftige onderdelen volgens mij voor, lage cc's, 4T scooters te vinden.
en svario, als ik je reacties lees snap ik niet dat mensen dit ernstig lezen.
wat jij nu allemaal typt, is allemaal leuke theorie die compleet niet onderbouwd is,
en vergelijkingen die op niets slagen.
ik heb het idee dat je er echt totaal niets van snapt.

ik bedoel dit echt niet slecht. maar voor je aan zoiets begint
zul je toch nog echt heel veel moeten leren, en ik wens je
daar veel succes in.

hoe het allemaal met die 4t tuning zit weet ik ook helemaal niet.
ik ben hier ook niet echt in thuis.

zo, verder in de f1 een hele tijd geleden haalden ze
zonder problemen met een 1L blok +1000PK.
dan wel met grote turbo's enzo, waren uiteraad ook geen endurance motoren(bij wijze van spreken).
in die tijd waren er veel te veel dodelijke accidenten en men
het vermogen en de baanvastheid sterk gaan verminderen (lees, geen propelors meer
die de auto tegen de grond zogen, geen enorme spoilers meer, geen slick's meer,....)

Groeten
 
je zegt nu wel dat 190 pk/L heel veel is maar kijk naar wat mol heeft gdn:
32.8pk bij volgens mij 86cc
381 Pk/L
haal er 1 vd 2 verbrandingen uit je je hebt het 4 takt principe:
190 Pk/L

dus wat is er verkeerd aan mijn berekeningen???
Just for the record. Het was gewoon een speed 6T cilinder van 69,9cc.
 
Back
Top