Zwarte rook uit uitlaat en uitvallen bij volgas optrekken

Hallo mensen,

Ik heb sinds kort een nieuwe carburateur in mijn gy6 scooter (china - 4 takt - bromfiets). Hij rijdt beter met de nieuwe carburateur dan vorige. Topsnelheid is 55 km/u op de teller en de rollen die erin zitten zijn 6.5 gram (Moet ik dit verlagen?). Alleen heeft de scooter nog wat problemen. Als ik de scooter op de begrensde stand zet 45 km/h en opgebokt gas geef, dan komt er aan het einde van deze snelheid, zwarte rook uit de uitlaat. Ook trekt de scooter niet goed op, bij de stoplicht dreigt de scooter uit te vallen en soms doet hij dat ook. Ook als ik de scooter opbok en snel gas achter elkaar geef, dimmen de lichten ( scooter wilt uitvallen) en hoor ik ploffen vanuit de uitlaat komen. Ik denk dat de mengsel te rijk is door teveel benzine en geen lekkende olie (anders zou het blauwe rook zijn). Eenmaal de 10 km/h gepasseerd trekt de scooter prima op naar de top (wat ik raar vind). Mijn vraag is nu, wat moet ik als eerst aanpassen en aan wat zou het kunnen liggen?

- mengselschroef (hoeveel slagen?)
- stationaire schroef (hoeveel slagen?)
- hoofdsproeier (wat voor maat is het beste voor een china scooter?)
- stationaire sproeier (wat voor maat is het beste voor een china scooter?)
- rollen (hoeveel gram is het beste voor een china scooter?)

Bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

- mengselschroef (hoeveel slagen?)
Is bij elke motor verschillend , 1,5 slag is een basis afstelling , waarop de motor moet starten . Stel hem eens als volgt af : Draai de mengsel schroef helemaal in , en dan 1,5 slag uit . Rijdt de motor goed warm , stel dan de stationair schroef ( bij halve maan bij de gaskabel) zo af , dat de motor net blijft lopen , nu de mengsel schroef in of uit draaien totdat je het hoogste toerental hebt , daarna stationair schroef indraaien tot ongeveer 1900 toeren .
hoofdsproeier (wat voor maat is het beste voor een china scooter?)
Dat is ook voor elke motor verschillend , mijn gy6 loopt het beste met 85 , maar lees ook heel veel over 82 , waar de mijne , het dan niet weer lekker op doet .
rollen (hoeveel gram is het beste voor een china scooter?)
Ook hier weer hetzelfde verhaal , mijne had overtoeren , liep bijna 9500 toeren , wat ik veel te veel vond , heb nu 5,5 gram erin , en draait nu 7500 , wat ik veel beter vindt . Ook loopt hij op de teller 55 , maar is 47 op gps , dus een begrenzer is onnodig , heb ik er ook niet op , wel een pickup bij de koppeling bel , die de snelheid zou moeten begrenzen , en dit dus ook keurig doet . heb ook niet geprobeerd , wat hij doet zonder , loopt mij hard genoeg .
hoor ik ploffen vanuit de uitlaat komen. Ik denk dat de mengsel te rijk
Weet je ook zeker dat de choke het doet ? Hij hoort de eerste minuten versneld stationair te draaien , en na 2/3 ninuten terug te zakken naar gewoon stationair . Ik heb op de mijne een toerenteller gezet , de motor draait op de choke tegen de 2800 toeren , en zakt dan af na een 2 minuten naar 1900 toeren .
 
Last edited:
Een begrenzer verlaat je ontstekingstijdstip.
De verbranding is dus dan niet optimaal.
Daarom rookt je uitlaat zwart en krijg je klappen uit de uitlaat als het niet verbrandde mengsel ontsteekt in je uitlaat.
Een goeie afstelling van je carburareur zou kunnen helpen, zo niet, een kleinere sproeier monteren.
 
Is bij elke motor verschillend , 1,5 slag is een basis afstelling , waarop de motor moet starten . Stel hem eens als volgt af : Draai de mengsel schroef helemaal in , en dan 1,5 slag uit . Rijdt de motor goed warm , stel dan de stationair schroef ( bij halve maan bij de gaskabel) zo af , dat de motor net blijft lopen , nu de mengsel schroef in of uit draaien totdat je het hoogste toerental hebt , daarna stationair schroef indraaien tot ongeveer 1900 toeren .
Isgoed ik zal dat doen
Dat is ook voor elke motor verschillend , mijn gy6 loopt het beste met 85 , maar lees ook heel veel over 82 , waar de mijne , het dan niet weer lekker op doet .
Ik wacht tot de sproeier set aankomt en zal het dan uitproberen.
Ook hier weer hetzelfde verhaal , mijne had overtoeren , liep bijna 9500 toeren , wat ik veel te veel vond , heb nu 5,5 gram erin , en draait nu 7500 , wat ik veel beter vindt . Ook loopt hij op de teller 55 , maar is 47 op gps , dus een begrenzer is onnodig , heb ik er ook niet op , wel een pickup bij de koppeling bel , die de snelheid zou moeten begrenzen , en dit dus ook keurig doet . heb ook niet geprobeerd , wat hij doet zonder , loopt mij hard genoeg .
Waren de rollen die je eerst had lichter dan 5,5 gram?

Weet je ook zeker dat de choke het doet ? Hij hoort de eerste minuten versneld stationair te draaien , en na 2/3 ninuten terug te zakken naar gewoon stationair . Ik heb op de mijne een toerenteller gezet , de motor draait op de choke tegen de 2800 toeren , en zakt dan af na een 2 minuten naar 1900 toeren .
In het begin draait de wiel van mijn scooter inderdaad wat sneller rond en na het warm rijden stopt het met draaien. Daarnaast heb ik ook de choke vervangen dus dat was de oorzaak niet.
Post automatically merged:

Een begrenzer verlaat je ontstekingstijdstip.
De verbranding is dus dan niet optimaal.
Daarom rookt je uitlaat zwart en krijg je klappen uit de uitlaat als het niet verbrandde mengsel ontsteekt in je uitlaat.
Een goeie afstelling van je carburareur zou kunnen helpen, zo niet, een kleinere sproeier monteren.
Aha okey, dus het beste is dan om onbegrensd te rijden voor de optimale verbranding? Heeft de stationaire sproeier nog invloed op de problemen die ik had genoemd? Bedankt.
 
Die gy6 blokken zijn vrij eigenwijs. Doet de carb t perfect op een andere GY6 dan kan die op die van jou het heel slecht doen.
Denk dat je alles na moet lopen en op elkaar weer opnieuw moet afstellen. Afstellen is vaak wat bij een gy6 mis gaat omdat er delen verwisseld worden en er gehoopt word dat t meteen goed werkt. Door de marges die de blokken hebben kan er per onderdeel al een enorm verschil zijn.
 
Zat 5 gr in , en maakte daarmee 9500 toeren , bij 55 op teller , nu met 5,5 gr , 7500 toeren bij 55 op teller
aha oke bedankt.
Post automatically merged:

Die gy6 blokken zijn vrij eigenwijs. Doet de carb t perfect op een andere GY6 dan kan die op die van jou het heel slecht doen.
Denk dat je alles na moet lopen en op elkaar weer opnieuw moet afstellen. Afstellen is vaak wat bij een gy6 mis gaat omdat er delen verwisseld worden en er gehoopt word dat t meteen goed werkt. Door de marges die de blokken hebben kan er per onderdeel al een enorm verschil zijn.
Klopt, het fijnstellen is klote. Ik zag toen ik de cabrateur kocht, dat je hem met powerfilter kon kopen. Ik denk dus persoonlijk dat hij ingesteld is voor meer kubieke lucht. Nog iets: als ik met de scooter achteruit loop, dreigt hij uit te vallen. Is dat normaal en wat is de reden achter dat?
 
aha oke bedankt.
Post automatically merged:


Klopt, het fijnstellen is klote. Ik zag toen ik de cabrateur kocht, dat je hem met powerfilter kon kopen. Ik denk dus persoonlijk dat hij ingesteld is voor meer kubieke lucht. Nog iets: als ik met de scooter achteruit loop, dreigt hij uit te vallen. Is dat normaal en wat is de reden achter dat?
Loopt hij te hoog stationair? dan kan op dat moment de koppeling mee draaien en dat vinden ze niet grappig.
 
Loopt hij te hoog stationair? dan kan op dat moment de koppeling mee draaien en dat vinden ze niet grappig.
Nee eigenlijk niet, bij de stoplicht hoor ik hem niet hard draaien en het wiel draait ook niet mee.
Post automatically merged:

Is bij elke motor verschillend , 1,5 slag is een basis afstelling , waarop de motor moet starten . Stel hem eens als volgt af : Draai de mengsel schroef helemaal in , en dan 1,5 slag uit . Rijdt de motor goed warm , stel dan de stationair schroef ( bij halve maan bij de gaskabel) zo af , dat de motor net blijft lopen , nu de mengsel schroef in of uit draaien totdat je het hoogste toerental hebt , daarna stationair schroef indraaien tot ongeveer 1900 toeren .
Ik heb dit geprobeerd maar het lukte niet goed. Het indraaien en uitdraaien van de mengselschroef ging goed, maar de stationaire schroef niet. Als ik de schroef helemaal uitdraai valt de scooter niet uit, hij maakt wel meer toeren als ik hem indraai (te grote stationaire sproeier?). Daarnaast heb ik gemerkt dat de scooter niet zuinig rijdt. 60km gereden met een volle tank en er is nog een kwart over (inclusief vaak starten tijdens het repareren. Kan dit toch komen door een te grote sproeier?
 
Last edited:
Nou ik had vandaag de hoofdsproeier (naar 85) en stationair sproeier ( naar 32) vervangen, maar zonder resultaat. Als ik accelereer en de gas loslaat, rond de 10km/h remt de scooter vanzelf en valt ie uit bij stilstand. Daarnaast als ik soms accelereer komen er twee ploffen meestal uit de uitlaat en houdt in en daarna trekt de scooter op. Ik weet niet wat ik moet doen?? De mengselschroef staat op 1.5 slag en de stationaire schroef is helemaal uitgedraaid. De scooter start wel snel.
 
Nou ik had vandaag de hoofdsproeier (naar 85) en stationair sproeier ( naar 32) vervangen, maar zonder resultaat. Als ik accelereer en de gas loslaat, rond de 10km/h remt de scooter vanzelf en valt ie uit bij stilstand. Daarnaast als ik soms accelereer komen er twee ploffen meestal uit de uitlaat en houdt in en daarna trekt de scooter op. Ik weet niet wat ik moet doen?? De mengselschroef staat op 1.5 slag en de stationaire schroef is helemaal uitgedraaid. De scooter start wel snel.
Spuit eens met deo of remreiniger rond de carb en spruitstuk en kijk eens of er verschil is. Die spruitstukken scheuren maar al te graag.
 
Spuit eens met deo of remreiniger rond de carb en spruitstuk en kijk eens of er verschil is. Die spruitstukken scheuren maar al te graag.
Nope, al gedaan hij reageerde er niet op. Het ding is dat de scooter goed loopt als hij eenmaal op de weg rijdt, maar bij het accelereren vanuit stilstand problemen komen.
 
De mengselschroef staat op 1.5 slag en de stationaire schroef is helemaal uitgedraaid.
Die 1,5 slag is geen vast gegeven , dit is de stand waarop de motor moet starten . Heb je de carb al eens correct afgesteld ?
Eerst goed warm draaien , dan de stationair schroef bij de halve maan zover uit , dat de motor net blijft lopen . Hierna met de mengselschroef het hoogste toerental opzoeken , door in of uit te draaien . Daarna toerental naar 1900 brengen door stationair schroef in te schroeven .
Je kan ook nog checken , of het membraam , onder het deksel , bovenop de carb , nog heel is .
Ja, ik heb hem ook op stroom gezet.
Maar heb je ook spanning , op de connector van de choke , als de motor draait,
 
Die 1,5 slag is geen vast gegeven , dit is de stand waarop de motor moet starten . Heb je de carb al eens correct afgesteld ?
Eerst goed warm draaien , dan de stationair schroef bij de halve maan zover uit , dat de motor net blijft lopen . Hierna met de mengselschroef het hoogste toerental opzoeken , door in of uit te draaien . Daarna toerental naar 1900 brengen door stationair schroef in te schroeven .
Je kan ook nog checken , of het membraam , onder het deksel , bovenop de carb , nog heel is .

Maar heb je ook spanning , op de connector van de choke , als de motor draait,
Daar gaat vaak wat mis idd. zeker met imitatie carbs. ik heb er liggen die te strak is. geen motor die er mooi op loopt.
 
Die 1,5 slag is geen vast gegeven , dit is de stand waarop de motor moet starten . Heb je de carb al eens correct afgesteld ?
Eerst goed warm draaien , dan de stationair schroef bij de halve maan zover uit , dat de motor net blijft lopen . Hierna met de mengselschroef het hoogste toerental opzoeken , door in of uit te draaien . Daarna toerental naar 1900 brengen door stationair schroef in te schroeven .
Je kan ook nog checken , of het membraam , onder het deksel , bovenop de carb , nog heel is .
Isgoed ik zal dit opnieuw proberen, met de windstoten is het alleen klote, want het toerental fluctueert steeds. Denk dat er teveel lucht bijkomt vanuit de luchfilter (vacuum).
Post automatically merged:

Die 1,5 slag is geen vast gegeven , dit is de stand waarop de motor moet starten . Heb je de carb al eens correct afgesteld ?
Eerst goed warm draaien , dan de stationair schroef bij de halve maan zover uit , dat de motor net blijft lopen . Hierna met de mengselschroef het hoogste toerental opzoeken , door in of uit te draaien . Daarna toerental naar 1900 brengen door stationair schroef in te schroeven .
Je kan ook nog checken , of het membraam , onder het deksel , bovenop de carb , nog heel is .

Maar heb je ook spanning , op de connector van de choke , als de motor draait,
Ja heb hem zelfs eruit gehaald tijdens het draaien van de motor en zag hem bewegen. Mijn scooter maakt minder toeren als die warm is.
Post automatically merged:

Daar gaat vaak wat mis idd. zeker met imitatie carbs. ik heb er liggen die te strak is. geen motor die er mooi op loopt.
Bedoel je dat het membraan te strak is? Ik dacht zelf dat het te maken heeft met de acceleratie pomp en dat ik hem gewoon met een ziptie moest vastmaken. Aangezien dit alleen gebeurd bij het accelereren vanuit stilstand, waarbij de motor warm is en de extra benzine niet nodig heeft.
 
De acceleratie pomp , is er juist om het gat te overbruggen , die wordt veroorzaakt door de traagheid van de gasschuif , tijdens vol gas geven .
Lees ook dat er leden zijn die hem vastzetten , bij mij werkt hij prima , heb ook geen toerenval als je het gas vol open draait.
Mijn scooter maakt minder toeren als die warm is.
Dan zal de choke het euvel niet veroorzaken .
 
Nou ik had vandaag de hoofdsproeier (naar 85) en stationair sproeier ( naar 32) vervangen, maar zonder resultaat. Als ik accelereer en de gas loslaat, rond de 10km/h remt de scooter vanzelf en valt ie uit bij stilstand. Daarnaast als ik soms accelereer komen er twee ploffen meestal uit de uitlaat en houdt in en daarna trekt de scooter op. Ik weet niet wat ik moet doen?? De mengselschroef staat op 1.5 slag en de stationaire schroef is helemaal uitgedraaid. De scooter start wel snel.
sorry, maar wat wáren de sproeiermaten? de hoofdsproeier begrenst alleen de hoeveelheid benzine op top toeren en mag weinig met accelereren uit stilstand en "10 km/u" te maken hebben, dat komt uit je stationairsproeier/mengselschroef.
wat Trabiarie ook al zei, die 1,5 is een basis, als hij daar vast op moest blijven staan, was het geen schroef geweest en hadden ze'm wel gewoon meegegoten. (wat als ik je verklap dat die van m'n Kymco op 3,25 staat?)
 
Back
Top