Witte rook uit uitlaat na afstellen carburateur Peugeot Zenith

ScootMit89

New Member
Hoi scooterfanaten,

Ik heb sinds de zomer een Peugeot Zenith uit bouwjaar 1999 in mijn bezit. Het oude beestje stond de vorige eigenaar in de weg en ik mocht haar gratis en voor niets overnemen, dus het leek me een leuk projectje. Vlak voor de overname zijn de banden vervangen en is de carburateur gedemonteerd en volledig schoongemaakt. Ze reed daarna als een zonnetje.

Sinds eind september begon ze kuren te vertonen. Het starten duurde steeds langer en kostte meer moeite. Ook het daadwerkelijk rijden verliep steeds slechter, stotterend en bij teveel gas geven sloeg de motor bijna af. Na wat research hier op het forum kon ik een mooi stappenplan maken om de oorzaak van het probleem proberen te achterhalen. Ik had sowieso voorgenomen om het luchtfilter te vervangen en na te gaan of de compressie in orde was. Hoewel de compressie in orde was na meten, bleek het oude luchtfilterelement volledig weggeteerd te zijn. Deze is meteen vervangen. Daarbij heb ik de stationairschroef en luchtschroef beiden opnieuw gesteld (stationairschroef op aantal toeren (op gehoor), luchtschroef ongeveer op 2 slagen vanaf dichte stand). Na een proefrit blijkt ze weer als een tierelier te rijden. Echter ontstond er meteen een volgend probleem. Tijdens het rijden komt er nu witte rook uit de uitlaat, met een vaag chemisch luchtje. Heb ik mogelijk niet correct gesteld? Hebben jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn van de plotse witte rook?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
 
Advertisement - register to remove this

Ha Floris, bedankt voor het meedenken! Ik zal er morgen even naar kijken, ik denk namelijk wel dat de kabel gesplitst is inderdaad. Ik heb nog nooit een oliepomp afgesteld. Is het zo dat bij het stationair toerental de streepjes van A gelijk moeten staan en hoe stel ik dat bij vol gas? Ik neem aan dat die streepjes te stellen zijn door de moeren van B aan te draaien? Ontzettend bedankt en ik laat weten of het gelukt is!
 
Op de hevel van de oliepomp (waar de kabel aan vast zit) staan 2 streepjes.
Op de oliepomp zelf staat 1 streepje. De hevel moet dus overeen komen bij zowel stationair toerental als op vol(gas) RPM middels deze streepjes.
En inderdaad is dit te af te stellen d.m.v. aan de stelmoeren te draaien welke zijn aangegeven met de letter B.

Suc6 en we horen/lezen het wel ;)
 
Last edited:
Zojuist aan de slag gegaan. Mijn Zenith heeft inderdaad een gesplitste kabel, dankzij afbeeldingen die Floris liet zien makkelijk kunnen vinden waar de hevel voor de oliepomp zit. Streepjes voor stationair en vol gas lagen misschien een halve millimeter scheef.. in ieder geval erg minimaal. Door met de stelmoeren te spelen redelijk gelijk gekregen. Ik twijfelde of dit het euvel zou verhelpen.

Even gereden en in het begin nog wat witte rook maar daarna niks meer! Ik heb hem even laten staan en weggereden, geen witte rook meer te zien! Onwijs bedankt Floris, probleem is verholpen!
 
Back
Top