ScootMit89
New Member
Hoi scooterfanaten,
Ik heb sinds de zomer een Peugeot Zenith uit bouwjaar 1999 in mijn bezit. Het oude beestje stond de vorige eigenaar in de weg en ik mocht haar gratis en voor niets overnemen, dus het leek me een leuk projectje. Vlak voor de overname zijn de banden vervangen en is de carburateur gedemonteerd en volledig schoongemaakt. Ze reed daarna als een zonnetje.
Sinds eind september begon ze kuren te vertonen. Het starten duurde steeds langer en kostte meer moeite. Ook het daadwerkelijk rijden verliep steeds slechter, stotterend en bij teveel gas geven sloeg de motor bijna af. Na wat research hier op het forum kon ik een mooi stappenplan maken om de oorzaak van het probleem proberen te achterhalen. Ik had sowieso voorgenomen om het luchtfilter te vervangen en na te gaan of de compressie in orde was. Hoewel de compressie in orde was na meten, bleek het oude luchtfilterelement volledig weggeteerd te zijn. Deze is meteen vervangen. Daarbij heb ik de stationairschroef en luchtschroef beiden opnieuw gesteld (stationairschroef op aantal toeren (op gehoor), luchtschroef ongeveer op 2 slagen vanaf dichte stand). Na een proefrit blijkt ze weer als een tierelier te rijden. Echter ontstond er meteen een volgend probleem. Tijdens het rijden komt er nu witte rook uit de uitlaat, met een vaag chemisch luchtje. Heb ik mogelijk niet correct gesteld? Hebben jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn van de plotse witte rook?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Ik heb sinds de zomer een Peugeot Zenith uit bouwjaar 1999 in mijn bezit. Het oude beestje stond de vorige eigenaar in de weg en ik mocht haar gratis en voor niets overnemen, dus het leek me een leuk projectje. Vlak voor de overname zijn de banden vervangen en is de carburateur gedemonteerd en volledig schoongemaakt. Ze reed daarna als een zonnetje.
Sinds eind september begon ze kuren te vertonen. Het starten duurde steeds langer en kostte meer moeite. Ook het daadwerkelijk rijden verliep steeds slechter, stotterend en bij teveel gas geven sloeg de motor bijna af. Na wat research hier op het forum kon ik een mooi stappenplan maken om de oorzaak van het probleem proberen te achterhalen. Ik had sowieso voorgenomen om het luchtfilter te vervangen en na te gaan of de compressie in orde was. Hoewel de compressie in orde was na meten, bleek het oude luchtfilterelement volledig weggeteerd te zijn. Deze is meteen vervangen. Daarbij heb ik de stationairschroef en luchtschroef beiden opnieuw gesteld (stationairschroef op aantal toeren (op gehoor), luchtschroef ongeveer op 2 slagen vanaf dichte stand). Na een proefrit blijkt ze weer als een tierelier te rijden. Echter ontstond er meteen een volgend probleem. Tijdens het rijden komt er nu witte rook uit de uitlaat, met een vaag chemisch luchtje. Heb ik mogelijk niet correct gesteld? Hebben jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn van de plotse witte rook?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!