Zip voor/achterlicht werkt niet meer.

Lwijng

New Member
De zip is een snor. Kort geleden varioring uitgehaald maar had gewoon nog voor en achterlicht.

ook me accu leeg waardoor de knipperlichten niet werken.
 
Advertisement - register to remove this

Meet de spanning eens die aankomt bij je koplamp , als je accu ook niet geladen wordt is misschien je regelaar naar de eeuwige regelaar velden
 
Geen idee hoe ik de spanning meet,
Word dat een nieuwe spanningsregelaar kopen? Of verhelpt dit niet mijn problemen
 
Geen idee hoe ik de spanning meet,
Word dat een nieuwe spanningsregelaar kopen? Of verhelpt dit niet mijn problemen
Eerst meten, niet gelijk alles gaan vervangen.
Bij mijn motor was het ooit een doorgebrande kabel vanaf de dynamo.
Dan helpt een nieuwe spanningsregelaar ook niet.
 
Kijk eens als je motor loopt hoeveel spanning er op je draad van je koplamp staat als deze aangeschakeld is. Dit moet in de buurt van de 12v wisselstroom zijn. Ook als je gas geeft mag dit niet omhoog schieten . Daarna met stilstaande motor over je accu polen meten , dit is gelijk stroom,
en moet ook in de buurt van de 12v zijn , of je accu moet zijn ontladen , door starten en stroom gebruik (toeter , knipperlichten en remlicht )
Start nu de scooter en geef een beetje gas , de spanning van de accu moet nu richting de 14 a 15 volt lopen , dan wordt hij geladen.
gebeurt dit niet geef hier dan weer een belletje dan helpen we je verder.
 
Kijk eens als je motor loopt hoeveel spanning er op je draad van je koplamp staat als deze aangeschakeld is. Dit moet in de buurt van de 12v wisselstroom zijn. Ook als je gas geeft mag dit niet omhoog schieten . Daarna met stilstaande motor over je accu polen meten , dit is gelijk stroom,
en moet ook in de buurt van de 12v zijn , of je accu moet zijn ontladen , door starten en stroom gebruik (toeter , knipperlichten en remlicht )
Start nu de scooter en geef een beetje gas , de spanning van de accu moet nu richting de 14 a 15 volt lopen , dan wordt hij geladen.
gebeurt dit niet geef hier dan weer een belletje dan helpen we je verder.
Goed accu mag in rust 12,5 volt aangeven.
 
Net even de accu gemeten met stilstaande motor, en lopende die bleven hetzelfde.

De koplamp die gaf in iedergeval niks aan
Post automatically merged:

De zekering is doorgebrand, een nieuwe erin gezet en deze is gelijk doorgebrand.

Wat is dit?
 
Last edited:
Dit heet kortsluiting , dus ergens maakt de plus pool van de accu rechtstreeks contact met de massa , of te wel minpool van de accu..
Dus dit wordt zoeken naar een plek waar de draadboom langs je frame schuurt , in de buurt van je stuur naar je voorkap , of je ergens blanke draden ziet die tegen massa aan komen . Daarna de rest van de draadboom nalopen . Als je alles nagekeken hebt kun je èèn voor èèn al je gebruikers en regelaar afkoppelen totdat de sluiting verdwijnt , dan heb je de boos doener te pakken . Kijk ook even naar je koplamp , ik heb ook eens gehad dat mijn lamp door brande en de gloeidraad tegen de massa draad aan kwam te zitten .
Ik zou beginnen met de regelaar af te koppelen omdat ook je accu niet bij laadt.
 
De zekering is doorgebrand, een nieuwe erin gezet en deze is gelijk doorgebrand
Even simpel gedacht, maar heb je de scooter gewassen en een hogedrukspuit gebruikt?
Scooter (voor langere tijd) in de regen gestaan?
Het kan zijn dat er water via een scheurtje of lek rubbertje in een van de (knipper)glaasjes is blijven staan.
Wanneer dit het geval is, kan het een verklaring zijn voor de sluiting en het doorbranden van de zekering.
 
Gister toevallig maar daarvoor had ik het probleem denk ik al.

Ik ben nu aan het kijken voor scheuren maar kan niks vinden.
Post automatically merged:

16497016857192528230281761133182.jpg
 
Ik ben een beetje einde raad.
Geen idee hoe eenn multimeter werkt, zijn ook gewoon draden die geisoleerd zijn en ik nooit kan meten.
 
Back
Top