This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Zip euro 5 BROM ECU ML?

Beta18

Well-Known Member
Beste,

Even een vraag want de buurman en ik komen er niet uit.

Zip euro 5 van mijn is een snor met 800 kilometer. Mijn buurman heeft een snor zip euro 5 met 1500 km. Nu wil die de zip laten om keuren naar brom voor zijn klein zoon.

Brom ecu zat bij zijn scooter bij aankoop. We hebben de brom ecu erop gezet samen met een ontgrensde luchtslang. Direct ging het ML branden. Ik heb de ecu laten resetten bij een scooterzaak.
Nieuwe Malossi vario erop gezet met 7.2 gram rollen. Brom ecu weer geïnstalleerd en direct ging het ML lampje weer aan, ondanks de reset.

De ZIP rijdt gewoon ondanks dat het ML brand , alleen met malossi vario haalt die alleen maar rond de 48 op de teller op een lange weg. Met deze snelheid tussen auto's rijden is dus gewoon gevaarlijk.

Zijn snor ecu erop gezet en met malossi vario en witte drukveer komt het niet boven de 27 uit nu. Je kunt nog geen fietser inhalen. Geen foutmeldingen met de snor ecu.

Mijn snor ecu bij hem erop gezet , dat geeft ook geen foutmelding. Zijn snor ecu bij mij erop gezet. Ook geen ML wat gaat branden. Start en rijd zoals het hoort.

Waarom geeft een malossi vario zo weinig resultaat. De opbouw van het moment van weg rijden is niet eens zo soepel als met mijn of zijn orginele vario van piaggio.

Simpel gezegd, een brom ecu met ontgrensde luchtslang wat aangedreven word door een malossivario met witte drukveer geeft een beroerde resultaat dan een orginele vario/luchtslang/drukveer en standaard ecu wat op de scooter orgineel zit.

De vraag is dus eigenlijk of de brom ecu naar de kloten is want de foutcode blijft maar terug komen. Geen fouten bij de andere ecu's.
 
Ipv resetten had je de foutcode kunnen laten uitlezen dan had je wellicht kunnen achterhalen wat er aan de hand is. Maar dat kan als nog aangezien na de reset de mil nog steeds brandt.
 
Lambdasonde.. was het. Als het daadwerkelijk de Lambdasonde was dan had die het op beiden originele ecu's ook aan moeten geven. Dat hadden we dus al uitgesloten. Of het werkt of het is kapot. Het werkt dus, alleen geeft die brom ecu dus steeds dezelfde foutcode. Klopt niet helemaal wat mij betreft. Dan is het enigste wat ik kan bedenken dat er iets iets niet goed is in de brom ecu

De brom ecu geeft dus bij mij ook gelijk een foutcode. Ook weer dezelfde foutcode. Dus twee verschillende zips zonder foutcode met originele ecu's maar beiden geven dezelfde foutcode met de brom ecu. Ben met zijn en mijn zip bij de scooterzaak geweest om uit te lezen.

Net de originele luchtslang weer terug gemonteerd met de originele drukveer. Malossivario wel erin. Weer rond de 27.
Nu de originele vario erin en kijken of het net zo rijd als voorheen want dit is gewoon diep triest.

Edit,

Alles origineel en rijd als voorheen. Dus gewoon perfect terwijl de brom ecu ,malossi en luchtslang niet perfect was na het wegrijden en na de top toe. Motor voelt niet soepel aan.
 
Last edited:
Morgen maar is vragen of de scooterzaak een andere ecu heeft om te proberen want met zo'n slak kan je niet tussen auto's gaan rijden.
 
Blokken zijn allemaal hetzelfde 4t3v IGET euro 5. Enigste wat begrenst is wat algemeen bekend is op een snor.
Buurman zijn snor liep ook gewoon met de brom ecu. Alleen niet zo netjes als met zijn originele ecu en vario en slang. Daarmee loopt het perfect en vloeiend van begin tot eind. De malossi vario zette geen zoden aan de dijk in combinatie met de brom ecu.

Gaan morgen is lichtere rollen halen en de vario teste op de standaard snor. Daarna is proberen om een goede brom ecu zonder foutcode erop te zetten. Als het dan nog niets is dan blijft het gewoon een snor op kenteken want 45 of 47km/u op de teller schiet niet op. Dan beter veilig op het fietspad blijven dan met een slak tussen auto's die 60 rijden.
 
Ok, duidelijk. Dacht misschien dat de injector kleiner was en dat er te weinig ingespoten werd.
Ik ben het met je eens dat het gewoon vervelend en gevaarlijk is met die snelheden op de weg. Je moet wel mee kunnen.
 
Last edited: