ja km stand kijk ik zeker naar en of ook kijk of er niet mee gerommeld is etc. En mn beste vriend sleutelt aan jaren aan scooters en ben bereid er wel een paar honderd in te steken om hem netjes te maken zowel van binnen als buiten. Tevens is die 2 takt helemaal opnieuw opgebouwd en heeft maar 700km gelopen en die 4takt’s op mp allemaal tussen de 4000 en 10.000. Maar goed nu zag ik ook een vespa S 4 takt die gewoon 50 liep en km stand rond de 15.000 dus ja nu twijfel ik tussen een Vespa S of of een zip
Wat je wilt kopen ligt eraan wat je zelf mooi vind, wat je eisen zijn waarvoor je de scooter wilt gebruiken.. Beiden hebben zo hun voor en nadelen.
Een vespa heeft wel een hoge waarde dan een zip. Een zip is in de catalogus van piaggio een instap scooter, en de vespa is top of the line.
10 inch velgen van een zip vind ik persoonlijk niet echt fijn in gebruik, zowel met rijden als met een ketting slot plaatsen, want die gaat er lastig door het achterwiel. Ook hebben 10 inch velgen met minder kwaliteit banden sneller de neiging om te gaan glijden bij vochtig / regen achtig weer.
Daarnaast met die 10 inch wielen rijd het ook erg nerveus op klinkers / kinderkopjes en overal waar de weg niet perfect is.
De standaard voorvork (die grijze) daar ben ik geen voorstander van. Was bij mijn zip na 2700km toch te slap geworden. En dan zou ik eerder voor de SP voorvork hebben gekozen. Voordeel van de zip is wel dat er een hoop plastic eraan zit die makkelijk te vervangen is.
Een Vespa is van metaal, als deze schade heeft, kan je die gaan uitdeuken en over nieuw spuiten of zal je een ander frame moeten kopen.
Dus bij een vrij zwaar ongeluk is de kans vrij groot dat de vespa direct al total los is.
Voordeel van de vespa is wel weer dat hij beter rijd door het stuggere frame, waar de zip vrij nerveus is.
Ik weet overigens dat de velgen van een vespa 11 inch zijn.. En ja 1 inch extra kan het verschil maken of breken. Al was het wel beter als dit 12 inch was geweest.