Zip aanschaf 2 takt of 4 takt

HBCITY

New Member
Ik ben aan het kijken voor een scooter in de zomer (snor). Nu twijfel ik tussen een 2t of een 4t, de 2t is 50cc en loopt 75 en de 4t is een 80cc blok en loopt ook 75. Ik wil wel enigszins een beetje pit onder mn kont hebben, dus wat raden jullie me aan voor de zip 2t of 4t te gaan en kun je ook benoemen waarom??
 
Advertisement - register to remove this

Ik ben aan het kijken voor een scooter in de zomer (snor). Nu twijfel ik tussen een 2t of een 4t, de 2t is 50cc en loopt 75 en de 4t is een 80cc blok en loopt ook 75. Ik wil wel enigszins een beetje pit onder mn kont hebben, dus wat raden jullie me aan voor de zip 2t of 4t te gaan en kun je ook benoemen waarom??

2 takt zou ik voor gaan, heeft meer pit. Maar een 4t is ook niet verkeerd. Rij met plezier op mn Zippie 4t. Alhoewel het in het begin wel ff wennen was (de omschakeling van altijd 2 takt hebben gereden, naar 4 takt). Ik zou gewoon een bewuste keuze maken oa naar aanleiding van je gevoel en:

* Goed onderhouden geweest?
* KM stand?
* Motorisch (inwendig) ik bedoel al zien de kappen en banden er nog zo mooi/redelijk uit, daar moet je zeker even doorheen kijken.
* Proefritje maken
* Gewoon even algemeen checken

Het komt eigenlijk min of meer neer op persoonlijke voorkeur.

En ja, wat Sparky al zei: Als je met die snelheden wilt gaan rijden, kan je beter voor je (eigen) veiligheid kijken voor Brom versies. Daar ben ik het mee eens.
 
Waar woon je? Er zijn een aantal steden die 2 takt volledig gaan verbieden dus dat komt er ook nog bij kijken. 4 takt en vooral als deze wat recenter is dan zit je de aankomende jaren veilig qua milieuzones.

maar 75 km/u met een snor is mijn inziens wel echt vragen om problemen. Liever 120 met helm op dan 50 zonder helm op.
 
Ja dat was ik even vergeten, was trouwens ook de reden geweest voor mij om begin dit jaar een 4t aan te schaffen. Straks ook nog evengoed een helm op een snorscooter.. Gaat de goede kant op met die linkse partijen! *zucht*
 
Ik woon zelf in een dorp, dus niet zo veel last van de blauw. Rollerbank ook geen last van. Het is puur voor in de buurt een beetje, die 80 tik ik waarschijnlijk niet eens aan. En wil lekker zonder helm rijden anders ga ik liever met de auto maar ik snap jullie wel als je met 80 onderhit gaat ga je ook flink ja. Dus ja ik twijfel nog steeds
 
Idem hier. Maar tis voor je eigen veiligheid. Maar wie ben ik uiteindelijk. Ah fijn. Denk dat je beter dan voor een 2takt Zippie kan gaan. Zijn feller en vlotter en ook redelijk makkelijk op te voeren/onderhouden. Trekkracht is sowieso wat vlotter dan een 4t. Als je een 50cc 2t naast een 80cc 4t zet, denk ik ongeacht de meer cc's, dat een 50cc 2 takt toch vlotter is en sneller bij de 75 is.

Maar waarom kijk je niet naar meer dingen dan alleen maar naar de snelheid? (kilometerstand, onderhoudt, bandjes, vering, etc..) om maar een paar dingen op te noemen. Dit moet toch meer doorslaggevend zijn, of nou om een 2t of 4t gaat.
 
Ik woon zelf in een dorp, dus niet zo veel last van de blauw. Rollerbank ook geen last van. Het is puur voor in de buurt een beetje, die 80 tik ik waarschijnlijk niet eens aan. En wil lekker zonder helm rijden anders ga ik liever met de auto maar ik snap jullie wel als je met 80 onderhit gaat ga je ook flink ja. Dus ja ik twijfel nog steeds


Beter ga je voor een brom scooter.. Koop daarbij een jethelm.. Die dingen zijn niet zo heel zwaar of irritant om mee te nemen.
En 2takt zou ik zelf voor gaan als je die keuze hebt. Want een 4takt is best wel geknepen op de cdi of ecu.. vooral als je een snor versie neemt.. Daar zit amper nog vermogen in. 2takt is ook minder gezeur met onderhoud.

Straks moet je met de snor scooter of brommer ook wel een helm op.. Dus zou het daarom niet op een snor versie gokken.
Met een brom kan je legaal iets sneller..
 
Idem hier. Maar tis voor je eigen veiligheid. Maar wie ben ik uiteindelijk. Ah fijn. Denk dat je beter dan voor een 2takt Zippie kan gaan. Zijn feller en vlotter en ook redelijk makkelijk op te voeren/onderhouden. Trekkracht is sowieso wat vlotter dan een 4t. Als je een 50cc 2t naast een 80cc 4t zet, denk ik ongeacht de meer cc's, dat een 50cc 2 takt toch vlotter is en sneller bij de 75 is.

Maar waarom kijk je niet naar meer dingen dan alleen maar naar de snelheid? (kilometerstand, onderhoudt, bandjes, vering, etc..) om maar een paar dingen op te noemen. Dit moet toch meer doorslaggevend zijn, of nou om een 2t of 4t gaat.

ja km stand kijk ik zeker naar en of ook kijk of er niet mee gerommeld is etc. En mn beste vriend sleutelt aan jaren aan scooters en ben bereid er wel een paar honderd in te steken om hem netjes te maken zowel van binnen als buiten. Tevens is die 2 takt helemaal opnieuw opgebouwd en heeft maar 700km gelopen en die 4takt’s op mp allemaal tussen de 4000 en 10.000. Maar goed nu zag ik ook een vespa S 4 takt die gewoon 50 liep en km stand rond de 15.000 dus ja nu twijfel ik tussen een Vespa S of of een zip
 
Vespa heb ik voor mijn aanschaf van mijn Zip een paar proefrondjes mee gereden. En ik moet eerlijk zeggen, ze zitten lekkerder, stuurt nog beter en veert ook beter. Alleen ik had het geld niet. Dus ja, toen ben ik maar voor een Piaggio gegaan. Wel merk ik dat ik het stuur te laag vind en bij lange afstanden rijden, krijg ik een beetje last van me bovenrug. Maar dit is te verwaarlozen door een goede ontspannen zithouding aan te nemen (ben ook 1.89m).

Ik kan niet in jouw budget kijken, maar als je het geld hebt dan eerst Vespa, dan Piaggio 2t en daarna Piaggio 4t

En wat eurokit ook al beschreef, zou ik voor een bromversie gaan in dezelfde prijscategorie. Dan heb je straks geen gezeik en kom je minder in de problemen als je hem opgevoerd rijdt.

Ik denk dat ik het verder hierbij ook laat. Want het komt toch neer op jouw persoonlijke voorkeur.

Succes met uitzoeken iniedergeval!
 
ja km stand kijk ik zeker naar en of ook kijk of er niet mee gerommeld is etc. En mn beste vriend sleutelt aan jaren aan scooters en ben bereid er wel een paar honderd in te steken om hem netjes te maken zowel van binnen als buiten. Tevens is die 2 takt helemaal opnieuw opgebouwd en heeft maar 700km gelopen en die 4takt’s op mp allemaal tussen de 4000 en 10.000. Maar goed nu zag ik ook een vespa S 4 takt die gewoon 50 liep en km stand rond de 15.000 dus ja nu twijfel ik tussen een Vespa S of of een zip


Wat je wilt kopen ligt eraan wat je zelf mooi vind, wat je eisen zijn waarvoor je de scooter wilt gebruiken.. Beiden hebben zo hun voor en nadelen.

Een vespa heeft wel een hoge waarde dan een zip. Een zip is in de catalogus van piaggio een instap scooter, en de vespa is top of the line.
10 inch velgen van een zip vind ik persoonlijk niet echt fijn in gebruik, zowel met rijden als met een ketting slot plaatsen, want die gaat er lastig door het achterwiel. Ook hebben 10 inch velgen met minder kwaliteit banden sneller de neiging om te gaan glijden bij vochtig / regen achtig weer.
Daarnaast met die 10 inch wielen rijd het ook erg nerveus op klinkers / kinderkopjes en overal waar de weg niet perfect is.
De standaard voorvork (die grijze) daar ben ik geen voorstander van. Was bij mijn zip na 2700km toch te slap geworden. En dan zou ik eerder voor de SP voorvork hebben gekozen. Voordeel van de zip is wel dat er een hoop plastic eraan zit die makkelijk te vervangen is.
Een Vespa is van metaal, als deze schade heeft, kan je die gaan uitdeuken en over nieuw spuiten of zal je een ander frame moeten kopen.
Dus bij een vrij zwaar ongeluk is de kans vrij groot dat de vespa direct al total los is.

Voordeel van de vespa is wel weer dat hij beter rijd door het stuggere frame, waar de zip vrij nerveus is.

Ik weet overigens dat de velgen van een vespa 11 inch zijn.. En ja 1 inch extra kan het verschil maken of breken. Al was het wel beter als dit 12 inch was geweest.
 
Back
Top