zip 4t 80cc start soms

Eliasss

New Member
hallo mijn zip 4t 2v 80cc start sinds kort af en toe uit het niets werkte mijn elektrische start niet meer ik hoor helemaal niks als ik het knopje indruk met kick start die soms maar vaker niet dan wel. Voor dat mijn elektrische start kapot was starte die altijd heel goed. mijn toeter hoor je ook slecht. maar als ik aan het rijden ben is er niks aan de hand. alleen als ik hem start loopt die eerst heel hoog stationair tot dat die warm is en daarna loopt die normaal stationair. Weet iemand misschien wat het probleem is?

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Meet je accu eens , bij stilstand , en als de motor loopt , hij moet dan bijladen tot 14/5 volt .
Dat alles het goed doet als de motor loopt , komt omdat je dan spanning krijgt , via de stator , en regelaar .
Hoe oud is de accu ? Dat de motor sneller loopt koud , en dan na een min of 3 afzakt , tot stationair is normaal , is de werking van de elektrische choke .

Je heb zo te lezen meerdere problemen
1) de elektrische start werkt niet
2) de toeter klinkt zacht, maar tijdens het rijden niet
3) hoog stationair als ie koud is

vragen (op volgorde van het bovengenoemde):
algemeen, wat is het bouwjaar van de scooter?
1) heb je de startmotor zelf vervangen of door een scooterzaak?
2) dit is als je accu weinig vermogen kan leveren, controleer de spanningsregelaar en controleer op lekstroom (multimeter op ampere (A), koppel een van de accupolen los, een pen op de accupool en de andere het oogje van de kabelboom. meet met het contactslot op uit)
3) dit zou je shoke kunnen zijn als je scooter een carburateur heeft. mocht je een injectie scooter hebben dan is dit zo voorgeprogrammeerd

Ik heb mijn startmotor nooit laten vervangen. Is er ook een andere manier om daar achter te komen ik heb namelijk geen multimeter en ik heb een carb dus zou dan de choke zijn. En er is ook nog een ander probleem want hij start soms met die kickstart.

kan ook corrosie in je startknopje zijn (soms doet ie het dan wel als je dat een beetje heen en weer wiebelt terwijl je het ingedrukt houdt)
had ik vorig najaar bij m'n Kymco, knopje even uit elkaar, opschuren en invetten en toen startte ie al als ik naar het knopje wees.
het jaar daarvoor was het corrosie in de verbinding van de + op de startmotor, die had ik pas echt door toen die begon te roken tijdens het (langzaam) starten: het metaal gloeide helemaal van de weerstand, en smolt de plastic behuizing van de stekker...

Het was de zekering die kapot was gegaan. Hij start nu weer goed met de elektrische start maar nu heb ik het probleem dat die heel slecht start met de kickstart.
even voor de duidelijkheid: "starten" is simpelweg rondgaan, danwel door de startmotor, danwel door de kickstarter.
"start" hij moeilijk omdat je kickstarter niet pakt ofzo, of bedoel je dat hij niet "aanslaat"?
en waarom zou je nog kicken als hij weer start / aanslaat met de elektrische startmotor?

Back