Ik heb geen idee hoe het gedaan wordt bij jouw scooter, maar begrenzen vanaf de snelheidsmeter heb ik soms wel eens gezien.
Mijns inziens kun je elektronisch alles hacken als je weet hoe het werkt.
Dus als dit zo is zoals de dealer dit zegt, moet er op 1 of andere manier een signaaltje gaan van de snelheidsmeter naar de ECU/ECS/CDI, or whatever.
Zaak is dus, om een goed elektrisch schema te vinden van jouw scooter.
Volgens mij kan je dit flashen via je eigen computer toch?
Giodam,
je maakt me nieuwsgierig, vertel.
Ok, moet ik me beter inlezenNee dat weten we niet, het is namelijk niet zo.
ECU flash kan alleen als dat wordt aangeboden die de fabrikant, dat is beveiligd.
Wie er wel belang bij heeft is de fabrikant van de scooter zelf, want het is namelijk zo, een scooter die je gemakkelijk en goed kunt opvoeren verkoopt beter.
Ehmm nou nee, een scooter die gemakkelijk en goed is op te voeren voldoet niet aan EU richtlijn en mag dus helemaal niet verkocht worden. Vandaar dat tegenwoordig de vertanding al zo uitgekookt is afgestemd op 45km/h dat er geen varioring meer nodig is of er haast voor spek en bonen in zit. Als je een euro4 scooter hebt gekocht dan valt er vrijwel niets meer mee te beginnen, je zal echt onderdelen in de transmissie moeten gaan vervangen om hem sneller te krijgen.
Die 1,5 man en een paardekop op een NL tuningsforum zijn ook niet echt een aantrekkelijke businesscase. Dat Yamaha desondanks nog durft een 'ontgrensdraadje' aan de ECU te koppelen is gedurfd te noemen.
Want ik heb toch onderzoek gedaan naar Piaggio en Vespa vanaf 2019 (iget), en blijkt dat ze uit fabriek rond de 60/70 kmu gaan en als ze in NL komen de software daarvan aanpassen.
Dat kan niet eens, het blok draait 8000 toeren bij 45km/h en heeft geen enkele werkende vorm van vario begrenzing.
Om 60 te gaan moet het dus 10666rpm halen. Dat lukt met een Malossi ECU al niet eens.